حجم ویدیو: ۴۹.۰۳M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۰۱ دانلود ویدیو

درآمد نفتی ایران چگونه ۸ برابر شد؟

آخرین گزارش رسمی دولت از میزان صادرات طلای سیاه از رشد هشت برابری درآمد نفتی ایران در پنج ماه ابتدایی سال جاری حکایت دارد. اما این آمار چگونه به دست آمده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت سیزدهم بدون ارائه اعداد و داده‌های خام ادعای افزایش هشت برابری درآمد نفتی را مطرح کرده است. در این گزارش حتی اشاره نشده که منظور درآمدهای دلاری است یا درآمدهای ریالی.

از آنجایی که صادرات هر کالایی به ازای دریافت ارز صورت می‌گیرد در نگاه اول ذهن مخاطب به سمت افزایش درآمدهای دلاری می‌رود. اما آیا منابع ارزی در قبال فروش نفت هشت برابر افزایش داشته است؟

برای بررسی این موضوع بهتر است نگاهی به درآمدهای نفتی در مدت مشابه سال گذشته داشته باشیم.

بر اساس نماگرهای بانک مرکزی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ درآمد حاصل از فروش طلای سیاه حدود ۱۸٫۵ میلیارد دلار بود. حال با فرض هشت برابر شدن این رقم، درآمد نفتی در شش ماه نخست امسال باید به ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده باشد. یعنی ۴۰ میلیارد دلار بیشتر از مجموع درآمد نفتی در هشت سال جنگ تحمیلی. یا ۱۰ میلیارد دلار بییشتر از کل این درآمد بین سال‌های ۶۸ تا ۷۶ که دولت سازندگی سکاندار اقتصاد بود.

حتی در دو دولت احمدی‌نژاد که درآمدهای نفتی در اوج خود قرار داشت، به‌طور میانگین هر شش ماه ۳۱ میلیارد دلار نفت فروخته می‌شد.

حال آیا می‌توان پذیرفت که در دولت رئیسی درآمدهای نفتی ۳٫۵ برابر دوره اوج فروش نفت است؟

تناقض آماری در درآمدهای نفتی

در این بین دم تناقض‌های آماری هم بیرون زده است. اطلاعات رسمی خود دولت نشان می‌دهد که میانگین صادرات نفت ایران در سال جاری ۸۱۰ هزار بشکه در روز بوده است.

اگر در بهترین شرایط و بدون در نظر گرفتن روزهای تعطیل و تخفیف‌های ویژه به چین و هند، قیمت نفت ایران را ۱۰۵ دلار در نظر بگیریم، درآمد نفتی ایران از ۱۳ میلیارد دلار بیشتر نمی‌شود که پنج میلیارد دلار کمتر از سال گذشته است.

درنهایت یک سناریو بیشتر برای باورکردن هشت برابرشدن درآمد نفتی ایران نمی‌ماند و آن هم تغییر منشا ارز مورد محاسبه است.

آن‌طور که حمید حسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، به تجارت‌نیوز می‌گوید: به‌نظر می‌رسد مبنای درآمد اعلام‌شده دلار ۲۷ هزار تومانی باشد، در حالی که تا پارسال مبنای تبدیل ارز نفت با دلار ۳۴۰۰ تومانی بود.

حال همین تغییر مبنای محاسبه منشأ ارزی کافی است تا درآمدهای نفتی هشت برابر شود! حال اگر مابه‌التفاوت قیمت جهانی نفت را در پنج ماه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به این محاسبات اضافه کنیم، می‌توان گفت که میزان صادرات نفت کشور در سال جاری کاهش هم یافته است.

اما گویا دولتمردان علاقه‌ای ندارند که در اظهارات خود این محاسبات را با مردم در میان بگذارند، در حالی که شهروندان کاهش درآمدهای نفتی را به‌خودی خود در تورم، نرخ دلار و درنهایت سفره‌های خود احساس می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر خبر ادعای ۸ برابرشدن صادرات نفت صحت دارد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.