کد مطلب: ۸۴۶۲۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نگاهی به پروژه‌های سرمایه‌‌گذاری در عربستان/ از برگزاری رویدادهای ورزشی تا ساخت ابرشهر فرودگاهی

نگاهی به پروژه‌های سرمایه‌‌گذاری در عربستان/ از برگزاری رویدادهای ورزشی تا ساخت ابرشهر فرودگاهی

سرمایه‌گذاری گسترده عربستان در زمینه‌های متعددی از صنعت خودرو گرفته تا ورزش و هوشمندسازی با سرعت در حال انجام است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عربستان در سال‌های اخیر به سرعت تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تجربه کرده است. زمانی با شنیدن نام عربستان سعودی پروژه‌های عمرانی مکه و مدینه به اذهان خطور می‌کرد، اما چند سالی است که عربستان رویکرد متفاوتی را پیش‌ گرفته و دلارهای نفتی را در حوزه‌های جدیدی سرمایه‌گذاری می‌کند. در این گزارش سرمایه‌گذاری گسترده سعودی‌ها در زمینه‌های متعدد صنعتی، شهری، حمل و نقل، ورزشی و گردشگری را بررسی می‌کنیم.

نخستین شهر تماما هوشمند جهان

42 اکتبر 2017، محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شخصا از احداث نیوم به عنوان نخستین شهر تماما هوشمند جهان خبر داد. نیوم شامل شهرهای متعدد در سواحل شمال‌غرب عربستان است که توسط هوشمند لاین تا 180 کیلومتری عمق سرزمین اصلی ادامه پیدا کرده و در نهایت به شهر تاریخی تبوک متصل خواهد شد.

مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است که نیوم به جدیدترین تکنولوژی‌های روز مجهز شده، ربات‌ها کار انسان‌ها را انجام دهند و حمل‌ونقل سریع‌السیر بین محلات شهری در کمترین زمان شهروندان را جابه‌جا کند. با توجه به گذر شهر لاین از دل کوهستان‌های سرسخت منطقه تبوک، عربستان برنامه دارد تا با توسعه ارتفاعات در آینده‌ای نه چندان دور میزبان المپیک زمستانی باشد.

احداث 3 شهر فرودگاهی در عربستان

عربستان در یک سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را در صنعت فرودگاهی و هوانوردی آغاز کرده است. توسعه فرودگاه بین‌المللی جده برای خدمات‌رسانی مناسب‌تر به زوار بیت‌الله الحرام و همچنین توسعه تجارت و گردشگری شهر جده (ملقب به عروس دریای سرخ) یکی از این پروژه‌هاست که در ضلع شمالی فرودگاه بین‌المللی عبدالعزیز در حال اجراست.

همچنین بندر دمام نیز با هدف‌گذاری جابه‌‌جایی 250 میلیون مسافر تا سال 2030 طرح‌های توسعه را آغاز کرده و از شرکت‌های هواپیمایی نیز دعوت به عمل آورده است. احداث شهرهای فرودگاهی دهه‌هاست که به قصد اقتصادی‌شدن فرودگاه‌های بزرگ جهان در حال اجراست. در این زمینه جان دی کاسردا (John D. Kasarda)، اقتصاددان آمریکایی دانشگاه کارولینای جنوبی نظریه ساخت آئروتروپلیس (Aerotropolis) را به عنوان الگوی توسعه ساختارمند و اقتصادی فرودگاه‌های بزرگ دنیا مطرح کرد.

عربستان سعودی نیز با الهام از نظریه کاسردا طرح ساخت ابرشهر فرودگاهی (آئروتروپلیس) را برای فرودگاه ملک سلمان ریاض (پایتخت) به اجرا در می‌آورد. به نقل از Airport-world ، توسعه فرودگاه ریاض با هدف تبدیل ریاض به هاب جهانی جابه‌‌جایی کالا و رونق حمل و نقل، تجارت و گردشگری طرح‌ریزی شده است. مطابق با این طرح، شهر فرودگاهی ریاض ظرفیت جابه‌جایی سالانه 185 میلیون مسافر و 3.5 میلیون تن بار هوایی را تا سال 2050 خواهد داشت.

ورود عربستان به حوزه خودرو

در حالی‌که رسانه‌های جهان در چند هفته اخیر از ورود فوق‌‌ستاره‌های فوتبال جهان به لیگ فوتبال عربستان خبر می‌دادند، سران ریاض اعلام کردند که این کشور وارد صنعت خودرو شده و قصد دارد در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. عربستان سعودی قرارداد سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی و همچنین ساخت خودروهای بدون راننده را به امضا رسانده است.

این قرارداد بین وزارت سرمایه‌گذاری عربستان و دو شرکت Clevon و Rigel به امضا رسیده است. در مراسم حج تمتع امسال از خودروهای بدون راننده به شکل آزمایشی برای جابه‌جایی حجاج استفاده شد.

فراهم‌سازی بستر برای برگزاری رویدادهای ورزشی

سعودی‌ها به سرعت شرایط را برای برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی جهان فراهم کردند. در چند سال اخیر، این کشور با احداث زیرساخت‌های ورزشی مناسب و مطلوب میزبان رقابت‌های مهم ورزشی جهان بوده است. مسابقاتی که نه تنها شور و نشاط خاصی را در بین شهروندان سعودی ایجاد کرده بلکه نام این کشور را به عنوان مقصدی مطلوب برای علاقه‌مندان به رقابت‌های جذاب ورزشی در رسانه‌های جهان مطرح کرده است. برای مثال، مبارزه بوکس دسته سنگین‌وزن جهان بین آنتونی جاشوا از بریتانیا و اندی رویز جونیور که در حوالی ریاض برگزار شد بسیاری را متحیر ساخت.

از طرفی دیگر، بعد از جام جهانی قطر تاکنون سعودی‌ها با سرعت تمام در حال جذب فوق‌‌ستاره‌های فوتبال جهان هستند تا به ادعای رسانه‌های آگاه تا سال 2030 لیگ فوتبال این کشور در میان ده لیگ برتر فوتبال جهان قرار گرفته و سالانه نزدیک به 500 میلیون دلار درآمد خالص داشته باشد.

بر اساس این گزارش، تمامی سرمایه‌گذاری‌های اشاره شده از ساخت شهر هوشمند نیوم و شهرهای فرودگاهی گرفته تا جذب بازیکنان مطرح لیگ‌های اروپایی و سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو با توجیهات اقتصادی و در نظرگیری چشم‌انداز 2030 عربستان صورت گرفته است.

علاوه بر اهداف تعیین‌شده برای تبدیل شدن عربستان به یک قدرت اقتصادی، بازسازی سریع وجهه جهانی عربستان و ایجاد تصویر مطلوب در رسانه‌های بین‌المللی نیز توسط حاکمان ریاض پیگیری می‌شود. هرچند انگیزه رقابت سعودی‌ها با همسایگان عرب همچون امارات و قطر نیز در این رقابت مثال‌زدنی موثر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اهواز

    افتخار اسلام

  • اشنا

    بدون امنیت پایدارسرمایه گذاری بی معناست امنیت خریدنی نیست وباباج دادن هم نمی توان ازتضمین امنیت مطمین بود

    • ناشناس

      باااااج چیه کشورش رو به اوج رسونده با حسادت نمیتونی چیزی رو عوض کنی

  • جانانصاحب

    اندازه قد مولا وبابا ادم باید تیغ من ارتفاع داشته باشه وقتی تیغ میاد دستور می گیره باید ان مسیر ۱۷متری رو طی کند تا به گردن متهم برسد… ها…… تایید شده…. بزرگ باشد….. جانان فارسی… کوروش صاحب کهکشان……..

  • ناشناس

    ایران عزیزمان چی بود وبه چه روزی افتاد وعربستان هیچی نبود وبه کجا رسید هی روزگار نامناسب مردم ناسازگار تفو برتو ای روزگار