کد مطلب: ۸۷۶۹۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا کریدور هند می‌تواند رقیب چین شود؟

آیا کریدور هند می‌تواند رقیب چین شود؟

در نشستی که اخیرا در هند برگزار شده، گروه 20 اعلام کرد که هند، امارات، عربستان سعودی و اروپا توافق‌نامه‌ای را برای ایجاد یک کریدور اقتصادی به نام (هند – خاورمیانه – اروپا (IMEC)) امضا کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کریدور هند-خاورمیانه-اروپا کالاهای تولید شده در هند را با کشتی به بنادر امارات منتقل می‌کند و سپس محموله‌های امارات در قطار بارگیری و از طریق اسرائیل به اروپا می‌رسد؛ آن هم با یک چین غایب در جلسه.

در طول مسیر راه‌آهن، شرکت‌کنندگان در این کریدور قصد دارند کابل‌کشی برق، اتصال دیجیتال و همچنین بارگذاری لوله برای صادرات هیدروژن پاک را فعال کنند. بنابراین نه تنها کالاهای ساخته شده بلکه قدرت و داده نیز منتقل می‌شود.

آیا این تهدیدی برای ابتکار چین خواهد بود و چین را بیشتر به سمت روسیه سوق خواهد داد که مسیرهای کشتیرانی در قطب شمال را به عنوان یک مسیر کشتیرانی کاربردی ایجاد کند؟ یا این یک ادغام بیشتر با اقتصادها و کشورهای موجود در BRI (کریدور چین) خواهد بود؟

آیا کریدور هند از نظر مالی به‌صرفه است؟

به نقل از گلوبال‌تایمز ، اعلامیه IMEC توسط گروه G20 منتشر شد؛ با هدف جمع‌آوری 600 میلیارد دلار بودجه خصوصی و عمومی در طول پنج سال برای پروژه‌های زیرساختی در کشورهای در حال توسعه و برای مقابله با BRI.

وقتی صحبت از بودجه به میان می‌آید، فراموش نکنیم که طرح بازگشت بهتر توسط G7 در سال 2021 برای مقابله با BRI مطرح شد، در همان سالی که به زباله‌دان تاریخ فرستاده شد.

بسته 1.7 تریلیون دلاری (کمتر از دو سال هزینه دفاعی ایالات متحده) بسیار پرهزینه در نظر گرفته شد.

راه‌آهنی که هند، خاورمیانه و اروپا را به هم متصل می‌کند، بخش مرکزی IMEC خواهد بود. وقتی نوبت به زیرساخت‌ها می‌رسد، ایالات متحده و هند نمونه‌های خوبی برای سایرین ارائه نمی‌دهند، اما انتظار دارند با چین که زیرساخت‌های درجه یک دارد، رقابت کنند. به جای ساختن چیزی در خارج از کشور، بر اساس رقابت هژمونیک علیه چین، برای ایالات متحده و هند بهتر است نشان دهند که می‌توانند ابتدا نیازهای زیرساختی دموکراتیک اساسی شهروندان خود را رفع کنند.

IMEC قطعا اندازه اقتصاد برخی از کشورهای خاورمیانه به‌ویژه کشورهایی که از بنادر دریایی و راه‌آهن خود استفاده می‌کنند، بزررگتر خواهد کرد. با این حال، تأثیر منفی نیز بر موقعیت اقتصادی و سیاسی کانال سوئز در مصر و منطقه خواهد گذاشت، زیرا همه این محموله‌ها به سمت دیگری هدایت می‌شوند. با چنین انحرافی، کانال درآمد کمتری خواهد داشت.

کدام کشورها از کریدور هند سود می‌برند؟

در بیشتر موارد، اکثر اقتصادهای قوی در منطقه سود خواهند برد، در حالی که اقتصادهایی که ضعیف‌تر در نظر گرفته می‌شوند، تأثیر منفی می‌پذیرند، مگر اینکه به هر طریقی در سیستم کریدور ادغام شوند. در این هفته شاهد بودیم که رتبه اوراق قرضه مصر پایین‌تر بود که به این معنی است که هزینه بدهی‌های جدید به وضع بدتر اقتصادی این کشورها اضافه شده است.

با ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی بین چین و ایالات متحده، بسیاری از شرکت‌ها به دنبال راه‌هایی برای کاهش ریسک حضور در بازار چین هستند. IMEC می‌تواند نقش مهمی در توسعه بیشتر این استراتژی‌ها ایفا کند، بنابراین شرکت‌ها باید توجه زیادی به توسعه آن داشته باشند.

مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای IMEC و به‌ویژه برای تمایز آن از BRI بسیار مهم است. IMEC طیف وسیعی از صنایع نوآورانه و حیاتی را برای ساخت، پشتیبانی و ساخت هاب‌ها در اطراف نقاط کلیدی در کریدور IMEC جذب خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.