کد مطلب: ۸۹۰۱۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کمک ۲۳۳ میلیارد دلاری به اوکراین/ کدام کشورها بیشترین کمک را کردند؟

کمک 233 میلیارد دلاری به اوکراین/ کدام کشورها بیشترین کمک را کردند؟

از فوریه 2022 که روسیه به اوکراین حمله کرد کشور اوکراین متحمل هزینه‌های شدید نظامی شده است. در همین ارتباط، کشورهای مختلف از سال گذشته تا کنون به اوکراین کمک مالی و نظامی کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس آخرین گزارش موسسه کیل، اتحادیه اروپا و کشورهای آن از مجموع کمک‌های نظامی، مالی و بشردوستانه بیشترین کمک را به اوکراین ارائه کرده‌اند، در حالی که ایالات متحده بیشترین کمک‌های نظامی را به این کشور کرده است.

تصمیمات در مورد نوع سلاح‌هایی که می‌توان عرضه کرد در طول زمان تغییر کرده است. در ابتدا تعدادی از هشدارهای «خط قرمز» روسیه در مورد تهیه انواع خاصی از سلاح‌های کشنده وجود داشت. با گذشت زمان، تعدادی از این خطوط قرمز ار بین رفته‌اند، و اجازه می‌دهند سلاح‌ها بدون تهدیدهای شدید تلافی یا عواقب شدید برای تامین‌کننده تحویل داده شوند.

برخی از کشورهای ناتو و متحدانش، مانند آلمان و سوئد، سیاست‌های گذشته خود را در برابر ارائه کمک‌های نظامی تهاجمی به منظور حمایت از اوکراین تغییر داده‌اند، در حالی که اتحادیه اروپا برای اولین بار در تاریخ  تسلیحات مرگبار را از طریق نهادهای خود تامین کرد.

اهدای کمک‌های نظامی در جلسات ماهانه اوکراین در طول جنگ هماهنگ شد. اولین نشست بین 41 کشور در 26 آوریل 2022 برگزار و ائتلاف متشکل از 54 کشور (همه 30 کشور عضو ناتو و 24 کشور دیگر) در آخرین نشست در 14 فوریه 2023 تشکیل شد.

همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمک‌های نظامی را هم به صورت جداگانه به عنوان کشورهای مستقل و هم به طور جمعی از طریق نهادهای اتحادیه اروپا اهدا کردند، به جز سه کشور (مجارستان، قبرس و مالت) که تصمیم گرفتند به صورت انفرادی به عنوان کشورهای مستقل کمک نظامی نکنند.

اوکراین از زمان تهاجم روسیه در سال 2022 بیش از 230 میلیارد دلار کمک دریافت کرده است.

موسسات اتحادیه اروپا و ایالات متحده روی هم تقریبا 70 درصد از کل کمک‌ها را تشکیل می‌دهند.

نمودار زیر از داده‌های ردیاب پشتیبانی اوکراین استفاده می‌کند تا 10 اهداکننده برتر به اوکراین را بین 24 ژانویه 2022 و 31 ژوئیه 2023 به تصویر بکشد.

UkraineAid-1

اتحادیه اروپا بزرگترین کمک‌کننده است

کمک‌های نظامی به اوکراین شامل تسلیحات، تجهیزات و اقلامی است که به ارتش اوکراین اهدا شده است.

این نمودار همچنین کمک‌های بشردوستانه برای کمک به غیرنظامیان و کمک‌های مالی مانند کمک‌های بلاعوض، وام‌ها، و ضمانت‌های ارائه‌شده به دولت اوکراین را نشان می‌دهد. این شامل کمک‌های مالی خصوصی، حمایت از پناهندگان خارج از اوکراین، یا کمک از سازمان‌های بین‌المللی نمی‌شود.

از جولای 2023، مؤسسات اتحادیه اروپا بزرگترین کمک کننده بوده‌اند که بیش از 90 میلیارد دلار از طریق مکانیسم های مختلف مانند وام یا کمک‌های بلاعوض و کمک‌های نظامی از طریق صندوق تسهیلات صلح اروپا ارسال کرده‌اند.

برخلاف ایالات متحده که بیشترین سهم را در کمک های نظامی دارد، اتحادیه اروپا بر کمک های مالی تمرکز کرده است.

ukaid

کمک اتحادیه اروپا شامل 3.3 میلیارد دلار برای تجهیزات مرگبار و 2.1 میلیارد دلار اضافی برای تامین یک میلیون گلوله و  مهمات اوکراین است.

این بلوک در حال بررسی ارائه حداکثر 53 میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین (به صورت وام و کمک بلاعوض) برای دوره 2023-2027، از جمله استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای حمایت از بازسازی اوکراین است.

دانمارک و هلند در آگوست 2023 اعلام کردند که حداکثر 61 جت جنگنده F-16 را به اوکراین اهدا خواهند کرد.

پشتیبانی ایالات متحده از اوکراین

پس از اتحادیه اروپا، ایالات متحده با بیش از 70 میلیارد دلار بزرگترین کمک‌کننده است.

این کشور در حال حاضر 96 درصد از بودجه اختصاص داده شده به اوکراین را از زمان شروع جنگ پرداخت کرده و این باعث ایجاد یک جنجال سیاسی شده است.

در حالی که دولت بایدن به شدت از درخواست اضطراری امنیت ملی 106 میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین و اسرائیل دفاع می‌کند، سناتورهای جمهوری‌خواه با بودجه فعلی که شامل 60 میلیارد دلار کمک اضافی برای اوکراین است، مخالف هستند.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.