کد مطلب: ۸۹۰۰۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ارتش آمریکا و انگلیس باید ۱۱۱ میلیارد دلار برای جبران خسارت‌های اقلیمی بپردازند

ارتش آمریکا و انگلیس باید 111 میلیارد دلار برای جبران خسارت‌های اقلیمی بپردازند

آمارهای جدید نشان می‌دهند که ارتش آمریکا و انگلیس از زمان توافق آب‌وهوایی پاریس در سال 2015،حداقل 430 میلیون تن معادل دی اکسید کربن تولید کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، ارتش آمریکا و انگلیس حداقل 111 میلیارد دلار غرامت به جوامعی بدهکار هستند که بیشتر از همه از آلودگی ناشی از گرمایش سیاره خود آسیب دیده‌اند.

ارتش آمریکا و انگلیس از زمان توافق آب‌وهوایی پاریس در سال 2015 حداقل 430 میلیون تن معادل دی اکسید کربن تولید کرده‌اند که این آمار بیشتر از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید شده سال گذشته در انگلیس است.

به گزارش گاردین، محققان با استفاده از معادله‌ای که توسط یک محقق دانشگاه کلمبیا در سال 2021 تهیه شده است، ارتش آمریکا 106 میلیارد دلار و ارتش انگلیس 5 میلیارد دلار بابت خسارت‌های اقلیمی بدهکار هستند. این ارقام بر اساس چارچوب هزینه اجتماعی کربن محاسبه شده است که راهی برای تخمین هزینه به دلار، آسیب‌های اقلیمی که توسط هر تن کربن اضافی در جو ایجاد می‌شود.

محققان می‌گویند که این ارقام، اگرچه چشم‌نوازند، اما بسیار محافظه‌کارانه هستند. آنها می‌گویند که این ارقام بر اساس داده‌های ناقص از دولت‌های آمریکا و انگلیس هستند که بیشتر انتشارات زنجیره‌های تأمین مؤسسات را شامل نمی‌شوند. در این ارقام داده‌های مربوط به سال‌های 2017 و 2018، زمانی که ارتش انگلیس در گزارش تخمین‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای خود ناکام ماند و سال 2022 که آمریکا هنوز منتشر نکرده است، حذف شده است.آنها همچنین نمی‌توانند اثرات اقلیمی خاصی از فعالیت‌های نظامی مانند ویژگی‌های منحصر به فرد سوخت جت برای گرم شدن آب و هوا و سایر مسائل را در نظر بگیرند.

اقدامات انگلیس و آمریکار برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ارتش

البته انگلیس و آمریکا برنامه‌هایی را نیز برای پاکسازی آثار انتشار گازهای گلخانه‌ای ارتش خود انجام داده‌اند.

به گفته محققان، تأثیرات زیست‌محیطی ارتش آمریکا و انگلیس بسیار فراتر از گرمایش ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای است. هزینه اجتماعی کربن تأثیرات سلامتی بر جوامع نزدیک به فعالیت نظامی را در بر نمی‌گیرد. از جزایر مارشال، جایی که آزمایش‌های هسته‌ای در دهه‌های 40 و 50 به آسیب‌های زیست محیطی شدید منجر شد. به پورتوریکو، جایی که چندین دهه آلودگی شیمیایی نیروی دریایی آمریکا به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی را برای مردم محلی افزایش داد به عراق، جایی که استفاده سربازان از اورانیوم ضعیف شده منجر به مشکلات بهداشتی گسترده‌ای از جمله نقایص مادرزادی در طول جنگ خلیج فارس و تهاجم سال 2003 شد.

روگالی می‌گوید: «این دو ارتش حدود 900 پایگاه در خارج از کشور دارند. تأثیرات داشتن همه این تأسیسات نظامی در سراسر جهان زمانی بسیار شدید خواهد بود که سوخت‌های فسیلی، پاکسازی زمین، ساختن تأسیسات برای فعالیت‌های نظامی، آلوده به زباله‌های سمی به آن‌ها وارد کنید.»

وی در ادامه بیان کرد: ما نمی‌توانیم انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را بدون در نظر گرفتن مجموعه نظامی صنعتی محاسبه کنیم.

ارتش آمریکا و انگلیس

تأثیرات ارتش بر بحران اقلیمی

بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال 2022 از سوی کارشناسان بین‌المللی، ارتش‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشارکت‌کنندگان در بحران اقلیمی هستند و 5.5 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را تشکیل می‌دهند.

محققان گفتند که آنها به طور خاص بر روی ارتش آمریکا و انگلیس تمرکز کرده‌اند زیرا آنها از زمان انقلاب صنعتی طراح اقتصاد سوخت فسیلی مدرن بوده‌اند.

سناتور می‌گوید: «کشوری که انقلاب صنعتی در آن آغاز شد انگلیس بود، این کشور بر روی سرمایه، نیروی کار مجانی و زمینی ساخته شد که با استعمار مردم در سراسر مناطق جنوبی جهانی به دست آوردند.»

در سال 2019، آمریکا بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای سازمانی و تنها بزرگترین مصرف کننده سازمانی سوخت فسیلی است.

انتشار گازهای گلخانه‌ای نظامی از سال 1997، زمانی که آمریکا با موفقیت لابی کرد تا فعالیت نظامی خارج از کشور را از پروتکل کیوتو خارج کند، از توافقنامه‌های بین المللی آب و هوا مستثنی شده است. در جریان مذاکرات پاریس در سال 2015، رهبران از نظر فنی این معافیت را حذف کردند، اما گزارش انتشار گازهای گلخانه‌ای نظامی را اختیاری کردند.

محققان می‌گویند که این دو ارتش باید گام‌های جدی برای کاهش تأثیرات زیست‌محیطی خود بردارند. آنها توصیه می‌کنند که این دو کشور مجموعاً 111 میلیارد دلار به صندوقی که مستقلاً اداره می‌شود برای کشورهای کم‌درآمد در خط مقدم بحران اقلیمی کمک کنند. آنها همچنین می‌گویند که هر دو کشور باید درصدی از پایگاه های خود را ببندند و یک برنامه ابر صندوق نظامی جهانی برای پرداخت هزینه‌های پاکسازی ایجاد کنند.

سال گذشته، وزارت دفاع آمریکا فرآیندی را برای رسیدگی به انتشار گازهای گلخانه‌ای زنجیره تامین آغاز کرد و در سال 2020، این آژانس اعلام کرد که انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را 23 درصد نسبت به سطوح سال 2008 کاهش داده است.

وزارت دفاع آمریکا همچنین گفته است که در راستای برنامه‌هایی که برای رسیدن به انتشار خالص صفر در تمام بخش‌های تا سال 2050، آلودگی را کاهش داده و فعالیت پایداری خود را افزایش داده است.

اما محققان می‌گویند که سبز کردن ارتش‌ها در حالی که عملیات موجود را حفظ می‌کند راه حل خوبی نیست.

روگالی در ادامه بیان کرد: سوخت‌های سبز آن را کاهش نمی‌دهند. تنها یک برنامه ترمیمی که از بسته شدن پایگاه‌ها و کاهش عملیات تا اصلاح محیط زیست، تامین مالی آب و هوا و برنامه‌های انتقال عادلانه برای کارگران نظامی گسترش می‌یابد، می‌تواند کار را انجام دهد.

همانطور که اشاره کردیم ارتش آمریکا و انگلیس تأثیرات قابل توجهی بر محیط‌زیست دارند. این دو کشور باید گام‌های جدی برای کاهش این تأثیرات بردارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.