کد مطلب: ۸۶۵۴۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بالاخره نرخ دستمزد بالا می‌رود یا نه؟/ صدای فراکسیون کارگری مجلس هم بلند شد

بالاخره نرخ دستمزد بالا می‌رود یا نه؟/ صدای فراکسیون کارگری مجلس هم بلند شد

انتقادات به نرخ دستمزد کماکان به قوت خود باقی است و حالا آخرین اخبار نشان از این دارد که صدای فراکسیون کارگری مجلس هم بلند شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دستمزد کارگران در هزارتوی اما و اگر؛ شاید این بهترین عبارت برای وصف وضیعت فعلی باشد. انتقادات به نرخ دستمزد کماکان به قوت خود باقی است و حالا آخرین اخبار نشان از این دارد که صدای فراکسیون کارگری مجلس هم بلند شده است.

در شرایطی نرخ دستمزد حدود هشت میلیون تومان است که هزینه سبد معیشت به گفته برخی فعالان کارگری به بیش از 23 میلیون میلیون تومان رسیده! همین فاصله نگران‌کننده کار را به جایی کشانده که با گذشت نزدیک به شش ماه، اعتراضات کارگران که از گفت‌وگوهای رسانه‌ای آغاز شد و به نامه‌نگاری به وزیر رسید، کماکان به قوت خود باقی بماند.

در نامه‌ای که نمایندگان کارگری خطاب به وزیر نوشتند؛ اشاره اکیدشان به تورم بالای 70 درصد بود که قیمت نیازهای ضروری آنها از جمله مسکن، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را به حدی رسانده که تعجب همه را برانگیخته.

اما پاسخ وزارت کار به این درخواست؛ تکذیب نرخ تورم بود. هرچند آمارهای رسمی آن را تایید می‌کردند.

حالا اعداد و ارقامی که روی وبسایت مرکز آمار ایران قرار دارد، نشان از افزایش تورم نقطه به نقطه به 39.8 درصد و افزایش تورم ماهانه به 2.4 درصد دارد. بنابراین کارگران همچنان پیگیر خواسته خود هستند.

هرچند افزایش دوباره نرخ دستمزد در یک سال مسبوق به سابقه نیست، اما حالا که کارگران دست از خواسته به حق خود نمی‌کشند، وزیر کار که تا پیش از این به قانون تکیه کرده بود، از گفته خود کمی عقب‌نشینی کرده و می‌گوید با درخواست تجدید نظر در دستمزد موافق است. البته آخرین اظهار نظر وزیر اقتصاد به پافشاری کارگران تحقق یک شرط بود؛ این شرط: اگر حقوق کارمندان تغییر کند، درباره دستمزد هم تصمیم‌گیری می‌شود.

صدای کارگران به مجلس رسید

حالا صدای فراکسیون کارگری مجلس هم بلند شده است. تسنیم به نقل از رئیس این فراکسیون نوشت: «هم‌اکنون فضایی ایجاد شده است که باید به‌سمت افزایش حقوق کارگران حرکت کنیم تا از این طریق بتوانیم بسیاری از دغدغه‌های این حوزه را مدیریت کنیم.»

علی بابایی کارنامی با تأکید بر ضرورت افزایش حقوق کارگران مطابق با شاخص‌های قانونی ماده 41 قانون کار، گفت: «قرار بر این بود که اگر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دولت تورم را کنترل نکردند، افزایش حقوق کارگران و کارمندان را در دستورکار قرار دهند.»

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: «براساس آخرین صحبتی که با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتم به این نکته اشاره کرد که اگر هیات دولت افزایش حقوق کارمندان را انجام داد، قطعاً افزایش حقوق کارگران را نیز در دستورکار قرار خواهیم داد.»

وی تصریح کرد: «خواسته کارگران این است که باید به‌نسبت نرخ تورم، دغدغه‌های معیشتی آنها رفع شود؛ در این راستا خواسته فراکسیون کارگری مجلس و تشکل‌های کارگری نیز تحقق مطالبه جامعه کارگری است که به‌طور جدی پیگیری خواهیم کرد.»

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: «درخواست ما از دولت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که به‌سرعت تحقق این مهم را در دستورکار خود قرار دهند.»

به هر حال آنچه کارگران می‌خواهند دیگر برای همگان معلوم است؛ توجه به ماده 41 قانون کار. یعنی کارگران می‌خواهند رقم دستمزد آنها متناسب با تورم و هزینه سبد معیشت بالا رود. فعالان کارگری می‌گویند هزینه سبد حالا دیگر به بیش از 23 میلیون تومان رسیده است. هرچند مرجع مشخصی در این باره وجود ندارد و بنابراین ارقام متفاوتی اعلام می‌شود. اما آنچه در شورای عالی کار تصویب شد، حدود 13 میلیون تومان است که به همین دلیل کارگران می‌خواهند رقم دستمزدشان حداقل به این میزان برسد.

حالا باید منتظر ماند و دید دست آخر در جلسه بعدی مزدی که قرار است با حضور شرکای اجتماعی تشکیل شود؛ حرفی از دستمزد کارگران هم به میان می‌آید یا وزرا ترجیح می‌دهند نظرات خود را در حاشیه جلسه هیات دولت و بدون حضور نمایندگان کارگری بیان و آن را به فردایی نامعلوم موکول کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    کارکرا دارن از کارمندا بیشتر میگیرن مسخره کردین همه رو من ۱۲ میگیرم رفیقم توکارخونه داره ۱۵ میگیره افزایشی باشه باید برای کارمندا باشه

  • جعفر

    مسئولین محترم،جلوی تورم و گرانی در کشور را بگیرند،مردم دیگر توان خریدن هیچ اقلامی را ندارند

  • ناشناس

    باسلام بدترین دولت در تول انقلاب همین دولت است که کمر ما مردم را با این تورم وبی عدالتی شکست تا عبد مدیون ما مردم است زمان انتخابات همه چیز را میخواست ارزان کند وهمه مردم را فریب داد وزندگی همه را نابود کرد الان توان خرید هیچ کالایی حتی خوراک را ما مردم نداریم دیگر هیچ گونه سخن از این دولت مردان را ما قبول نداریم