کد مطلب: ۸۹۱۳۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش نرخ تورم سالانه آبان ماه به ۴۴.۹ درصد/ تورم نقطه به نقطه ثابت ماند

کاهش نرخ تورم سالانه آبان ماه به 44.9 درصد/ تورم نقطه به نقطه ثابت ماند

گزارش مرکز آمار ایران از تداوم روند کاهش نرخ تورم سالانه در آبان ماه و تثبیت نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه حکایت دارد. با این وجود، ثبات تورم ماهانه در سطوح بالاتر از دو درصد همچنان نگران‌کننده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز مرکز آمار ایران طبق روال ماهانه خود، جدیدترین آمار و ارقام از نرخ تورم در آبان ماه سال جاری را منتشر کرد. داده‌های منتشر شده نشان می‌دهند که نرخ تورم سالانه در هشتمین ماه سال نیز به روند نزولی خود ادامه داده‌ اما نرخ تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه گذشته تغییری را مشاهده نکرده است. همچنین بررسی‌ها حاکی از آن هستند که نرخ تورم ماهانه با وجود کاهش اندک در آبان ماه همچنان در سطح بالای دو درصد قرار گرفته که این موضوع می‌تواند تحقق هدف 30 درصدی معین شده توسط بانک مرکزی برای نرخ تورم در پایان سال را از دسترس خارج کند.

تورم آبان

کاهش تورم سالانه ادامه یافت

داده‌های جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه در آبان ماه سال 1402 برای ششمین ماه متوالی افت کرده و به روند نزولی خود ادامه داده است. نرخ تورم سالانه که در واقع میانگین اعداد شاخص قیمت مصرف‌کننده در 12 ماه اخیر است، در آبان ماه رقم 44.9 درصدی را ثبت کرده است.

همچنین این رقم در مقایسه با مهر ماه امسال 0.6 واحد درصد کاهش یافته اما در مقایسه با تورم آبان سال گذشته، افزایشی 3.9 واحد درصدی را تجربه کرده است.

ثبات تورم نقطه به نقطه در 39.2 درصد

از سویی دیگر، بررسی تورم نقطه به نقطه حاکی از ثبت رقم 39.2 درصدی برای این نرخ در آبان ماه سال جاری است. به این ترتیب، نرخ تورم نقطه به نقطه که از مرداد ماه امسال روندی نزولی را آغاز کرده بود، در آبان ماه تغییری نسبت به مهر ماه نداشت و نتوانست به روند نزولی خود ادامه دهد.

تورم نقطه به نقطه یکی دیگر از شاخص‌های مهم برای ردیابی روند سطح عمومی قیمت‌هاست که قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات در یک نقطه زمانی، را نسبت به قیمت همان سبد در نقطه زمانی متناظر در سال گذشته مقایسه می‌کند. به عبارت دیگر، تورم نقطه به نقطه 39.2 درصدی در آبان 1402 حاکی از آن است که خانوارهای کشور در آبان امسال برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، به‌طور میانگین 39.2 درصد بیشتر از آبان ماه سال 1401 هزینه کرده‌اند.

تورم ماهانه در کانال 2 درصدی باقی ماند

نرخ تورم ماهانه در آبان 1402 مثل تورم سالانه نزولی بود و با کاهش 0.1 واحد درصدی رقم 2.2 درصد را به ثبت رساند. همچنین باید این نکته را نیز در نظر گرفت که تورم ماهانه در مقایسه با آبان ماه سال گذشته، 0.4 واحد درصد کمتر شده است.

نرخ تورم ماهانه در حالی برای دومین ماه متوالی در سطوح بالاتر از 2 درصد تثبیت شده که بر اساس محاسباتی که دنیای اقتصاد چندی پیش انجام داده بود، برای اینکه نرخ تورم سالانه در پایان سال 1402 به هدف 30 درصدی تعیین شده توسط محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، دست پیدا کند، ضروری است که نرخ تورم ماهانه زیر سطح دو درصدی تثبیت شود.

از همین روی و با توجه به اینکه این نرخ برای سومین بار در 6 ماه اخیر از این سطح عبور کرده است، به نظر می‌رسد که تحقق هدف بانک مرکزی برای تورم در پایان سال، حالا از همیشه دورتر باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.