خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۰۸۹۰

تجارت‌نیوز پیش بینی می‌کند؛

رشد ۳۰ درصدی سود خالص پتروشیمی فارابی تا پایان سال / سهام شفارا در محدوده حمایت قرار گرفت

رشد 30 درصدی سود خالص پتروشیمی فارابی تا پایان سال / سهام شفارا در محدوده حمایت قرار گرفت

پتروشیمی فارابی به تازگی اعلام کرده است که خط تولید شرکت به مدت 20 روز از مدار خارج خواهد شد. اعلام این خبر نگرانی‌هایی را درباره احتمال ایجاد تحولات منفی در سودسازی شفارا مطرح کرد؛ با این حال اما بررسی بنیادین شرکت نشان می‌دهد پتروشیمی فارابی می‌تواند با قدرت بیشتری به مدار برگردد و حتی تا پایان سال 30 درصد رشد سودآوری را تجربه کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سهام شفارا که در ابتدای معاملات امروز بیشترین قدرت حقیقی را از آن خود کرده بود، در یک هفته گذشته بیشتر از 2.5 درصد کاهش قیمت داشته است. همچنین شفارا در یک ماه گذشته نیز بازدهی منفی هشت درصد را ثبت کرده است.

از لحاظ تکنیکالی اما سهم در محدوده مناسب حمایتی قرار گرفته که باید دید این فشار حقیقی توان شارژ موتور سهم را دارد یا خیر؟ نمودار زیر وضعیت سهام پتروشیمی فارابی را در بازار پایه زرد فرابورس نشان می‌دهد.

 1 تکنیکال2

رشد هزینه‌ها پابه‌پای افزایش درآمد

حال باید دید پتروشیمی فارابی از منظر بنیادین در چه وضعیتی قرار گرفته است؟ آیا دو دیدگاه تکنیکال و بنیادین آینده یکسانی را برای شفارا پیش‌بینی می‌کنند؟ پیش از هر نکته‌ای باید صورت‌های مالی 6 ماهه پتروشیمی فارابی مورد ارزیابی قرار گیرد. این صورت‌های مالی نشان می‌دهد، درآمد فارابی در 6 ماهه ابتدایی سال‌های گذشته در یک مدار صعودی قرار گرفته است.

در نیمه نخست امسال نیز رقم مبلغ فروش پتروشیمی فارابی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 60 درصد افزایش داشت و از 434 میلیارد تومان به 694 میلیارد تومان رسیده است. البته بهای تمام‌شده فارابی نیز در این مدت بیشتر از 65 درصد رشد کرد و رقم 635 میلیارد تومان را به ثبت رساند. 

شفارا 2

جهش 62 درصدی سود خالص شفارا

همین رشد درآمد فارابی در نیمه نخست امسال سبب شد تا سود خالص شرکت با رشد 17.73 درصدی از 49 میلیارد تومان به 58 میلیارد تومان برسد. اما باید گفت سایر درآمدهای عملیاتی پتروشیمی فارابی در نیمه نخست سال جاری بیشتر از دو برابر مدت مشابه سال گذشته ثبت شده و همین موضوع سود عملیاتی شفارا را بیشتر از 47 درصد بالا برده است. به این ترتیب سود عملیاتی شفارا در نیمه نخست سال 1402 از 40 میلیارد تومان در مدت مشابه سال گذشته به 60 میلیارد تومان رسیده است.

به علاوه، هزینه‌های غیرعملیاتی شفارا در بازه زمانی مذکور تغییر چندانی نداشته است. همین موضوع سبب جهش 61.45 درصدی سود خالص پتروشیمی فارابی در نیمه نخست امسال شده است. به نحوی که سود خالص شفارا از 26 میلیارد تومان به 42 میلیارد تومان رسیده است.

 3

پیش بینی سود پتروشیمی فارابی تا پایان سال

به این ترتیب با حرکت سودآوری شفارا بر مدار صعودی و با در نظر گرفتن نرخ 1800 دلار بر تن برای دی اکتیل فتالات (محصول پتروشیمی فارابی)، نرخ 1200 دلار بر تن برای انیدرید فتالیک داخلی و 1213 دلار بر تن برای دو اتیل هگزانول باید گفت سود خالص فارابی در پایان سال 1402 افزایش نسبتا خوبی را تجربه خواهد کرد.

پیش‌بینی تجارت‌نیوز از سود خالص 1402 شفارا رقمی بیشتر از 54 میلیارد تومان است. به این ترتیب به احتمال زیاد، اگر اتفاق خاصی برای شفارا رقم نخورد و همین فرمان را تا پایان سال در پیش بگیرد، سود خالص شرکت بیشتر از 30 درصد رشد خواهد کرد. همچنین P/E فوروارد سهم با این ارقام ذکر شده به 30 واحد خواهد رسید. گفتنی است این نسبت در حال حاضر بیشتر از 50 واحد محاسبه می‌شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.