کد مطلب: ۸۹۶۶۴۵

گزارش «تجارت‌نیوز» از عملکرد گروه انبوه‌سازی املاک و مستغلات؛

انبوه سازان در بن‌بست سودآوری قرار گرفتند / رشد پوشالی سهام‌ شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن

انبوه سازان در بن‌بست سودآوری قرار گرفتند / رشد پوشالی سهام‌ شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن

بررسی معاملات یک ماه اخیر بازار سهام نشان می‌دهد سهم‌های گروه انبوه سازی همواره از استقبال خوبی برخوردار شده و اهالی بازار شاهد ورود پول حقیقی به این سهم‌ها بوده‌اند. آیا رشد سهم‌های این گروه طی یک ماه اخیر به دلیل عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری حوزه مسکن بوده است یا عامل دیگری داشته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس نیمه دوم سال جاری را می‌توان میدان انبوه‌سازها دانست. علی‌رغم اینکه وضعیت بنیادی این گروه در این مدت تعریف چندانی نداشته، اما سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن نظر خریداران را به خوبی جلب کرده و همین موضوع سبب بالا رفتن سهام شرکت‌های گروه «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» شده است.

جهش غیربنیادین 64 درصدی در شاخص انبوه‌سازی

بررسی چارت شاخص گروه «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» نشان می‌دهد نماگر این گروه طی پنج ماه گذشته توانسته است جهش 64 درصدی را تجربه کند. این در حالی‌ست که بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در این مدت حتی به 9 درصد نیز نرسیده است.

با این حال اما شرکت‌های این صنعت از نظر بنیادین عملکرد مناسبی در این مدت نداشته‌اند. برای اثبات این موضوع کافی‌ست صورت‌های مالی شرکت‌های انبوه‌سازی مورد ارزیابی قرار گیرد. بررسی شرکت‌های این صنعت نشان می‌دهد مجموع درآمد 14 شرکت این گروه در پاییز امسال تنها 711 میلیارد تومان بوده که این عدد کمترین رقم ثبت شده طی پنج فصل گذشته است.

همچنین باید گفت مجموع درآمد شرکت‌های انبوه‌سازی در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته حدود 80 درصد پایین آمده است.

املاک

بن‌بست سودآوری سرمایه‌گذاری در مسکن

کاه8ش 80 درصدی درآمد انبوه‌سازان، سبب پایین آمدن سودآوری این صنعت در پاییز امسال شد. به نحوی که مجموع سود ناخالص شرکت‌های این صنعت در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته با سقوط بیش از 80 درصدی روبه‌رو شد و به 341 میلیارد تومان رسید.

همچنین سود عملیاتی و سود خالص شرکت‌های حوزه سرمایه‌گذاری در مسکن، در پاییز امسال به ترتیب 84 و 85 درصد نسبت به پاییز سال گذشته پایین آمد و به 271 و 249 میلیارد تومان رسید. 

سود املاک

کاهش سودآوری شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن در سال‌های اخیر دلایل مختلفی از قبیل رکود بازار مسکن، افزایش هزینه‌های ساخت و مشکلات تامین مالی داشته است. علاوه بر دلایلی که ذکر شد، عوامل دیگری نیز مانند نوسانات نرخ ارز و افزایش رقابت در بازار مسکن، بر سودآوری شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن تاثیرگذار بوده‌اند.

این تحلیل نشان می‌دهد، شارژ مثبت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مسکن عامل بنیادین ندارد و تنها جو تورمی غالب بر بازار مسکن، اشتیاق اهالی بازار سهام را به خرید سهام‌ این صنعت در پی داشته است. برای اثبات این موضوع کافی‌ست بازدهی ماهانه سهام برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن مورد بررسی قرار گیرد.

ثباغ پیشتاز گروه انبوه‌سازی

بررسی روند سهام شرکت‌های گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات نشان می‌دهد سهام شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه «ثباغ» با جهش حدود 80 درصدی طی یک ماه گذشته بیشترین بازدهی را میان رقبای انبوه‌ساز خود ثبت کرد.

آ س پ و ثنوسا نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در بازه زمانی ماهانه رشد خوبی داشتند و بازدهی 53 و 33 درصدی را به عمل آوردند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.