کد مطلب: ۸۷۴۲۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عقب‌ماندگی سهام عدالت از بازار سهام / ارزش سهام مردم آب رفت!

عقب‌ماندگی سهام عدالت از بازار سهام / ارزش سهام مردم آب رفت!

همزمان با شروع ریزش بورس از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال، ارزش روز سبد سهام عدالت نیز که مستقیما از قیمت‌ سهام پیروی می‌کند پایین آمد و بازدهی منفی را در نیم‌سال نخست 1402 ثبت کرد. اما نکته قابل توجه این است که بازدهی سبد سهام عدالت بسیار پایین‌تر از شاخص هم‌وزن بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نگاهی به چارت شاخص‌ کل حاکی از آن است که نماگر اصلی بازار سهام که در نیم‌سال جاری بازدهی مثبت را از خود بر جای گذاشته بود، با اثرپذیری از روزهای نزولی مهرماه، حالا حدود یک درصد کاهش ارتفاع را از ابتدای سال تا کنون نشان می‌دهد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که اکثر نمادهای بازار طی 6 ماه اخیر (از 14 فروردین تا کنون) افزایش قیمت داشته‌اند و میانگین هم‌وزن بازار حدود 13 درصد بالا رفته است!

با این حال در کمال تعجب افزایش شاخص‌‌ هم‌وزن برای بالا رفتن ارزش سهام عدالت کافی نبوده است؛ چرا که سبد عدالت پر از سهم‌های کم‌بازده و همیشه جامانده است؛ در نمودارهای زیر نمادها و تعداد هر سهم دو سبد سهام عدالت 532 هزار تومانی و سهام عدالت 490 هزار تومانی آمده است.

532 سهام عدالت

سهام عدالت 490

همچنین نمودار زیر تعداد این دو سبد را با یکدیگر مقایسه کرده است.

سهام عدالت

همان‌طور که در نمودارها دیده می‌شود سبد سهام عدالت شامل سهم‌هایی چون فولاد و شتران است که در نیم‌سال نخست جاری به ترتیب هفت و 10 درصد نزول کرده‌اند. این تنها بخشی از سبد سهام عدالت است! جالب است گفته شود که نزول برخی از سهم‌های این سبد مانند خساپا حتی به 17 درصد نیز می‌رسد!

تمامی موارد ذکر شده سبب شد تا سهام عدالت از میانگین وزنی بازار عقب بماند. به طوری که ارزش سهام عدالت 490 هزار تومانی حدود 0.1 درصد و سهام عدالت 532 هزار تومانی 0.09 درصد در این دوره پایین بیاید.

جدول سهام عدالت

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.