کد مطلب: ۸۷۹۷۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دپوی لاستیک خودرو در انبارهای «بارز»/ افزایش قیمت تایر رادیال، پکرمان را به بازار می‌کشاند؟

دپوی لاستیک خودرو در انبارهای «بارز»/ افزایش قیمت تایر رادیال، پکرمان را به بازار می‌کشاند؟

بررسی گزارش عملکرد شرکت گروه صنعتی بارز (پکرمان) نشان می‌دهد، مقدار فروش شرکت، در شهریورماه با وجود افزایش قابل توجه مقدار تولید، رشد خوبی را تجربه نکرده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا پایین نگه‌داشتن تناژ فروش شرکت، سیاستی برای فروش محصولات با قیمت بالاتر بوده است؟ به‌ویژه اینکه روز گذشته اعلام شد، تایرسازان توانسته‌اند مجوز افزایش 20 درصدی نرخ فروش تایر رادیال را دریافت کنند!

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته جلسه‌ای با محوریت اخذ مجوز افزایش قیمت تایر رادیال با حضور وزیر صمت برگزار شد و در نهایت مقرر شد نرخ فروش تایر رادیال 20 درصد افزایش یابد. موضوعی که سودآوری شرکت‌های صنعت لاستیک را با افزایش قابل قبولی همراه خواهد کرد.

اما موضوعی که باید به آن توجه کرد، نفروختن این نوع از تایر توسط شرکت گروه صنعتی بارز طی شهریورماه است. نگاهی به گزارش عملکرد ماهانه شرکت گروه صنعتی بارز مشخص می‌کند که مقدار تولید شرکت از چهار هزار و 991 تن در مرداد با جهش 64 درصدی به هشت هزار و 191 تن در شهریورماه رسیده است. با این حال اما جهشی در مقدار فروش شرکت دیده نمی‌شود!

به نظر می‌رسد آلارم افزایش قیمت تایر رادیال برای شرکت‌های تایرسازی پیش از این به صدا درآمده بود و روی همین حساب نیز پکرمان برای فروش محصولات خود با قیمت بالاتر برنامه‌‌ریزی کرده است؛ به طوری که با وجود جهش 64 درصدی مقدار تولید اما مقدار فروش شرکت در شهریورماه، تنها پنج درصد نسبت به مردادماه افزایش داشت و از پنج هزار و 549 تن به پنج هزار و 834 تن رسید.

تمامی این‌ها در حالی‌ست که بازار لاستیک در ماه‌های گذشته با کمبود عرضه مواجه شده بود و شرکت‌ها بهانه‌هایی از قبیل کمبود ارز برای توجیه این موضوع را مطرح می‌کردند. اما اکنون با صدور مجوز افزایش قیمت تایر مشخص شد که شرکت‌های تایرسازی از قبیل گروه صنعتی بارز، در انتظار مجوز افزایش قیمت محصول و فروش با قیمت بالاتر بوده‌اند.

کرمان مقدار تولید و فروش

درآمد ماهانه پکرمان

بررسی جزئی‌تر گزارش ماهانه پکرمان در شهریورماه نشان می‌دهد، شرکت از طریق فروش محصولات خود در این ماه، حدود 645 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. مقایسه این رقم با درآمد مرداد و شهریور 1401 شرکت نشان می‌دهد درآمد شرکت در بازه مورد بررسی به ترتیب دو و 3.9 درصد افزایش داشته است.

درآمد ماهانه پکرمان

کارنامه پکرمان در 6 ماهه نخست 1402

بررسی گزارش‌های ماهانه گروه صنعتی بارز (پکرمان) در 6 ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد، ارقام شرکت در بخش تولید و فروش نزولی بوده است. به طوری که مقدار تولید و فروش شرکت در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 6.78 و 10.84 درصد کاهش داشته‌اند.

اما افزایش نرخ فروش لاستیک در یک سال گذشته سبب شد تا درآمد شرکت در این دوره افزایش یابد. به طوری که درآمد شرکت از سه هزار و 282 میلیارد تومان در 6 ماهه نخست سال گذشته به چهار هزار و 363 میلیارد تومان در نیمه نخست سال جاری رسید.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.