کد مطلب: ۸۹۰۳۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

سودآوری پردیس بر لبه تیغ / سود خالص شپدیس کاهش می‌یابد؟

سودآوری پردیس بر لبه تیغ / سود خالص شپدیس کاهش می‌یابد؟

پتروشیمی پردیس که از بزرگترین تولیدکنندگان اوره در بورس تلقی می‌شود، گزارش سالانه منتهی به شهریورماه خود را منتشر نکرده است. اما باید دید در حال حاضر که این گزارش در آستانه انتشار است آیا ارقام خوبی را گزارش می‌دهد یا خیر؟

به گزارش تجارت‌نیوز، برای پیش‌بینی وضعیت سودآوری پتروشیمی پردیس باید پیش از هر چیزی ارقام تولید و فروش 12 ماه گذشته سال مالی جدید شپدیس جمع و با ارقام سال مالی گذشته مقایسه شود. به این ترتیب مشخص می‌شود که شرکت در 12 ماهه سال مالی 1402 نتوانست مقدار تولید و فروش خود را بالا ببرد. به طوری که مقدار تولید شرکت در سال مالی جدید حدود دو درصد و مقدار فروش شپدیس حدود چهار درصد کاهش داشته است.

 به این ترتیب مقدار تولید پتروشیمی پردیس از پنج میلیون و 100 هزار تن در سال مالی گذشته به چهار میلیون و 974 هزار تن در سال مالی 1402 رسیده است. همچنین تناژ فروش شپدیس نیز در این دوره از سه میلیون و 420 هزار تن به سه میلیون و 267 هزار تن رسید.

کاهش درآمد شپدیس

اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد بحث کاهش نرخ فروش اوره در سال مالی 1402 است. چرا که همین موضوع سبب شد تا درآمد حاصل از فروش محصولات شپدیس در این دوره بیش از 19 درصد پایین بیاید و از 43 هزار و 158 میلیارد تومان در سال مالی 1401 به 34 هزار و 812 میلیارد تومان در سال مالی 1402 برسد.

حال باید دید با وجود کاهش مقدار فروش و درآمد شرکت، سرنوشت سودآوری شپدیس در سال مالی جدید چه خواهد شد؟

شپدیس

نزول سودآوری شپدیس

برای تخمین مسیر سود خالص شپدیس باید نگاهی به وضعیت 9 ماهه پتروشیمی پردیس انداخته شود. نگاهی به کارنامه 9 ماهه شرکت حاکی از آن است که مقدار تولید و فروش پردیس در 9 ماهه 1402 نسبت به 9 ماهه 1401 به ترتیب 5.3 و 1.98 درصد کاهش داشته است. همچنین مبلغ فروش شپدیس نیز در این بازه زمانی بیشتر از 13 درصد پایین آمده و رقم 25 هزار و 62 میلیارد تومان را به ثبت رسانده است.

از طرفی کاهش مقدار فروش شرکت در این دوره سبب افت 8.29 درصد بهای تمام‌شده محصولات پردیس شده است. به این ترتیب به صورت تخمینی باید گفت به ازای هر 1.98 درصد کاهش مقدار فروش، 8.29 درصد بهای تمام‌شده کاهش می‌یابد و با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که به احتمال زیاد بهای تمام شده سال مالی 1402 شپدیس حدود 18 درصد کاهش یابد.

به این ترتیب باید گفت با توجه به کاهش 19.34 درصدی درآمد شرکت در سال مالی جدید، سود ناخالص شپدیس در مدار صعودی قرار نخواهد گرفت. همچنین باید گفت سایر هزینه‌های پردیس از قبیل هزینه اداری در این دوره با توجه به تورم بالا رفته و این موضوع احتمالا سود خالص شپدیس را بیشتر از 10 درصد پایین خواهد آورد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.