کد مطلب: ۷۳۵۹۹۷

چین مالکیت ایران بر جزایر سه گانه را زیر سوال برد!

چین مالکیت ایران بر جزایر سه گانه را زیر سوال برد!

چین در اظهاراتی عجیب ضمن تردید درخصوص مالکیت ایران بر جزایر سه گانه، خواستار بررسی مسالمت‌آمیز این موضوع از طریق دولت‌های خلیج‌فارس شده است.

️به گزارش تجارت‌نیوز ، چین در اظهاراتی عجیب ضمن تردید درخصوص مالکیت ایران بر جزایرسه گانه، خواستار بررسی مسالمت‌آمیز این موضوع از طریق دولت‌های خلیج‌فارس شده است.

موضع بی سابقه چین در مورد جزایر سه گانه ایرانی در این اجلاس کاملا مشهود بوده و باعث تعجب بسیاری از کشورها شده است.

بر اساس این گزارش در بند ۱۲ بیانیه مشترک رئیس جمهور چین و سران شورای همکاری خلیج فارس که دیروز صادر شد، آمده است:

رهبران از تمامی تلاش‌ های مسالمت‌آمیز شامل ابتکارها، پیشنهادهای امارات برای رسیدن به راهکار صلح آمیز برای حل مسئله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنند.

دولت چین طی بیانیه‌ای مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس، ضمن تردید ضمنی در مورد مالکیت جمهوری اسلامی بر جزایر سه‌گانه، خواستار حل مسالمت‌آمیز این مناقشه ساختگی از سوی دولت‌های خلیج فارس شده است.

با پایان اجلاس مشترک سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین، بیانیه‌ای طرفین صادر کرده اند ادعا کرده که خواستار حل مسالمت آمیز موضوع جزایر سه گانه بین ایران و امارات شدند. این بیانیه در فاصله کوتاهی پس از صدور بیانیه‌ی مشترک میان پکن و ریاض منتشر شده که در آن نسبت به فعالیت های منطقه ای جمهوری اسلامی هشدار داده و از تهران خواسته شده بود که با آژانس بین‌الملل انرژی اتمی همکاری کند. محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری در واکنش به بیانیه مشترک چین و سعودی در توییتر نوشته بود: «همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از داعش و القاعده حمایت کردند، این ایران بود که با تروریست‌ها جنگید.»

ایران مالک جزایر سه‌گانه

حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ریشه در دورهٔ پادشاهی‌های ایلامی، ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی دارد. در این دوران نظم و امنیت ایرانی بر سراسر پهنه آبی خلیج فارس و جزایر آن حاکم بود. جزایر سه‌گانه در سال ۱۹۴۸ به‌طور کامل تحت اشغال امپراتوری بریتانیا به عنوان قیم رسمی امارات متصالحه درآمد اما تا سال ۱۹۷۱ هیچ‌یک از دولت‌های وقت ایران این اشغال را نپذیرفته و ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب کوچک در تقسیمات کشوری ایران قرار داشتند.

در سال ۱۹۷۱ پس از توافق ایران و بریتانیا و پیش از خروج نیروهای نظامی بریتانیا از منطقه و تأسیس کشور امارات متحده عربی، ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب کوچک پس از نزدیک به ۷۰ سال شکایت‌های مداوم دولت ایران علیه اشغال‌گری بریتانیا سرانجام به ایران بازگردانده شد.

همچنان امارات متحده عربی با همراهی کشورهای عربی حوزهٔ خلیج فارس اصرار بر مالکیت این جزایر را دارد که بیانیه‌هایی هم از سوی اتحادیه عرب برای حمایت امارات منتشر شده‌ است که حکومت مرکزی ایران این بیانیه‌ها و ادعاها را بی‌اساس می‌خواند و اصرار دارد با توجه به پیشینهٔ تاریخی و فرهنگی و قواعد بین‌المللی این جزایر متعلق به ایران است. این جزایر به‌دلیل همجواری با بخش عمیق خلیج فارس و اشراف بر تنگه هرمز که شاهراه حیاتی اقتصادی جهان به‌شمار می‌رود، اهمیت بالایی برای کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان دارد.

منبع: جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.