کد مطلب: ۸۶۴۸۲۳

موجودی انبار فولادی ها در مردادماه کاهشی شد/ ثبات قیمت‌ها در بازار آهن

موجودی انبار فولادی ها در مردادماه کاهشی شد/ ثبات قیمت‌ها در بازار آهن

در مردادماه تغییرات موجودی انبار فولادی ها به طور خاص صنایع شیمیایی و فلزات اساسی منفی بوده و رشد فروش در این صنایع از رشد تولید پیشی گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی تغییرات در موجودی انبار محصولات نهایی در کنار رشد تولید صنایع، می تواند تحلیلی از تغییرات سمت عرضه و تقاضا ارائه دهد. منظور از تغییر در موجودی انبار در اینجا تفاوت رشد تولید و فروش است. اگر رشد تولید بیشتر از رشد فروش باشد، موجودی انبار فولادی ها در آن دوره افزایش یافته و اگر رشد تولید کمتر از رشد فروش باشد، موجودی انبار کاهش داشته است.

در جدول ۲ آماری از تغییر در موجودی انبار محصولات نهایی صنایع آورده شده و در نمودار ۴ روند تغییر در موجودی انبار ترسیم شده است.

در برهه‌های زمانی که محدودیت تقاضا و ظرفیت مازاد تولید در بخش عرضه وجود دارد، روند رشد تولید و تغییرات موجودی انبار فولادی ها در خلاف جهت هم خواهد بود؛ به این معنی که تغییرات رشد تولید ریشه در تغییرات تقاضا دارد.

در عین حال، زمانی که شوکی منفی بخش عرضه تولید و فروش را تحت تاثیر قرار دهد، در دوره‌های اولیه با وجود اینکه رشد تولید را کاهش می دهد، رشد فروش را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و همین امر باعث کاهش موجودی انبار محصولات نهایی می‌شود. از این رو، زمانی که کاهش رشد تولید با کاهش موجودی انبار همراه باشد، می‌توان گفت که شوک وارد شده از بخش عرضه است و عامل اصلی متوقف کننده رشد را باید از سمت عرضه جستجو کرد.

در این راستا، در دوره‌های اخیر از سال ۱۳۹۸ به بعد بیشتر شوک‌ها ریشه در سمت تقاضای محصولات داشته است به گونه‌ای که دوره‌هایی مانند انتهای سال ۱۳۹۸، ابتدای سال ۱۴۰۰ و نیمه دوم ۱۴۰۱ که رشد تولید روند صعودی داشته و اوج گرفته، موجودی انبار کاهش داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که نیروی پیشران این رشد تقاضا بوده است.

بررسی تازه‌ترین گزارش پژوهشکده پولی و بانکی وابسته به بانک مرکزی در مردادماه (گزارش ماهانٔه تولید صنعتی با استفاده از اطالعات شرکت‌های بورس) نشان می‌دهد در چند ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ بعد از چندین دوره متوالی رشد منفی موجودی انبار، در خرداد و تیر رشد موجودی انبار فولادی ها مثبت شد که این اتفاق با روند کاهشی نرخ رشد صنعت همراه بوده است.

در مردادماه همان‌طور که در جدول ۲ منعکس شده است، تغییرات موجودی انبار در صنایع بزرگ به طور خاص صنایع شمیایی و فلزات اساسی منفی بوده و رشد فروش در این صنایع از رشد تولید پیشی گرفته است. در بین صنایع فقط صنایع خودروسازی و قطعات، کانی‌های غیرفلزی و صنایع دارویی افزایش در موجودی انبار داشته‌اند و مابقی صنایع کاهش در موجودی انبار محصولات نهایی داشته‌اند.

110

111

تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد در چند ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ بعد از چندین دوره متوالی رشد منفی موجودی انبار فولادی ها، در خرداد و تیر رشد موجودی انبار مثبت شد که این اتفاق با روند کاهشی نرخ رشد صنعت همراه بوده است.

در مردادماه تغییرات موجودی انبار در صنایع بزرگ به طور خاص صنایع شیمیایی و فلزات اساسی منفی بوده و رشد فروش در این صنایع از رشد تولید پیشی گرفته است. در بین صنایع فقط صنایع خودروسازی و قطعات، کانی‌های غیرفلزی و صنایع دارویی افزایش در موجودی انبار داشته‌اند و مابقی صنایع کاهش در موجودی انبار محصولات نهایی داشته‌اند.

ثبات قیمت‌ها در بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۴۹ هزار و ۴۸۰ تومان مبادله می‌شود. در همین حال، در بازار میلگرد تاکنون قیمت محصولات از سوی یک شرکت اعلام شده است که تغییری نسبت به روز گذشته ندارد.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات هم در بخش شاخه‌ای هم در بخش کیلویی اکثرا ثابت اعلامک شده است و فقط در ۲ محصول بخش کیلویی شاهد کاهش ۱۸۳ تومانی قیمت هستیم.

علاوه بر این، در بازار نبشی و ناودانی فروشندگان قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کردند.

همچنین در بازار پروفیل تا این لحظه قیمتی از سوی هیچ شرکتی اعلام نشده است.

منبع: فولادبان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.