کد مطلب: ۸۳۳۴۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته دوم تیر ۱۴۰۲ / رشد دسته‌جمعی بازارها در سایه اخبار سیاسی

بازدهی بازارها در هفته دوم تیر 1402 / رشد دسته‌جمعی بازارها در سایه اخبار سیاسی

بازدهی بازارها در دومین هفته تیرماه، در سایه اخبار نامساعد سیاسی رشد داشت. در هفته جاری بورس پرچمدار بیشترین بازدهی بود. تلاش سیاستگذار با تزریق اخباری در خصوص آزادسازی دلارهای ایران از عراق مانع رشد شارپی قیمت‌ در بازارهای مالی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز دومین هفته تیرماه، بازدهی بازارها رشد داشت. این افزایش بازدهی اندک بود و متاثر از سیگنال‌های سیاسی هفته اول تیر درباره مذاکرات برجام رخ داد.

اثر انتظار معامله‌گران بازارهای مالی، برای نشست شورای امنیت سازمان ملل را نیز نمی‌توان در رشد بازارها نادیده گرفت.

بازدهی بازارها هفته دوم تیرماه 1402

این هفته بورس با ۲.۲۹ درصد رشد، بیشترین مقدار بازدهی را در بازارها داشت و در مرحله بعد به ترتیب دلار، طلا و سکه قرار گرفت.

در هفته اخیر سیاستگذار با تزریق سیگنال ارزهای آزاد شده از عراق توانست مانع رشد شارپی قیمت دلار شود. از سوی دیگر موضوع کاهش تقاضا در افت قیمت طلا و سکه بی‌تاثیر نبوده است.

درخواست از آمریکا برای لغو تحریم‌ها

دیروز دبیرکل سازمان ملل گزارشی به شورای امنیت درباره برجام ارائه کرد. این گزارش یک روز پیش از نشست شورای امنیت برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ارائه شده است.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در این گزارش، برجام را بهترین گزینه موجود برای «تضمین ماهیت منحصرا صلح آمیز هسته‌ای ایران» توصیف کرد.

وی در گزارش خود ضمن درخواست از آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران، نوشت: «من مجددا درخواست خود را از آمریکا برای لغو تحریم‌ها تکرار می‌کنم؛ یا تحریم‌های خود را همانطور که در برجام ذکر شده لغو کند و یا معافیت‌ها را در ارتباط با تجارت نفت ایران تمدید کند.»

دبیر کل سازمان ملل همچنین مدعی شد ایران از برداشتن گام‌های بیشتر به دور از اجرای کامل برجام خودداری کند.

با توجه به اینکه هنوز نتایج نهایی نشست مذکور منتشر نشده فعالان اقتصادی و بازیگران بازارهای مالی هر تصمیمی را در نشست شورای امنیت ملی منجر به تغییر روند در بازارهای مالی می‌دانند. باید توجه داشت سیاستگذار نیز میدان را خالی نمی‌کند و مطابق هفته‌ها و ماه‌های گذشته پالس‌هایی برای جلوگیری از رشد شارپی قیمت‌ها خواهد فرستاد.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از هفتم تا امروز ۱۵ تیرماه نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با افزایش ۹۹۰ تومانی قیمت بازدهی مثبت ۲.۰۱ درصدی داشته است. در آخرین معامله امروز دلار با قیمت ۵۰ هزار و ۱۹۰ تومان بسته شد.

باید توجه داشت بازارساز طی ماه‌های اخیر تلاش کرده است با تزریق اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی، قیمت دلار را کاهشی کند. تلاشی که گاه به نتیجه رسیده و گاه به دلیل آنکه خبر موثقی به بازار نرسیده، با شکست مواجه شده است.

به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار دلار تا حدودی نسبت به تحولات جدید نگران هستند. این موضوع روند بازار ارز را پیش از برگزاری این جلسه افزایشی کرده است.

کارشناسان اقتصادی معتفدند قیمت دلار در بلند‌مدت به متغیرهای کلان اقتصادی وابسته است و تاثیر اخبار و رویدادهای سیاسی و ایجاد فضای آرام در بازار اثر کوتاه‌مدت بر بازار ارز دارد.

قیمت طلا

هر گرم طلای ۱۸ عیار در هفته گذشته چهارشنبه هفتم تیرماه با رقم دو میلیون و ۳۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد این مقدار طلا امروز با قیمت دو میلیون و ۳۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. به این ترتیب قیمت طلا در دومین هفته تیرماه ۱۴۰۲ افزایش ۳۹ هزار تومانی داشته است. بازدهی طلا در هفته اخیر ۱.۶۶ درصد برآورد شد.

گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۲۷ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۲۷ دلار رشد قیمت داشته است.

قیمت سکه

این هفته سکه امامی با قیمت ۲۸ میلیون و ۸۸۱ هزار تومان مبادله شد و در یک هفته گذشته ۳۸۰ هزار تومان رشد قیمت داشته است. در دومین هفته تیرماه بازدهی سکه امامی رشد ۱.۳۳ درصدی داشت.

بورس

معاملات دومین هفته تیرماه در حالی به پایان رسید که شاخص کل بازار سهام با رشد 2.29 درصدی از دو میلیون و 153 هزار واحد در هفتم تیر به دو میلیون و 202 هزار واحد در پایان معاملات روز چهارشنبه رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در جریان معاملات این هفته بیشتر از 29 هزار واحد معادل 3.91 درصد افزایش داد و به 776 هزار و 177 واحدی رسید.

همچنین چارت شاخص کل در این هفته نشان می‌دهد، سهام شرکت‌های بزرگ بورس تنها در روز شنبه کاهش قیمت داشتند و در ادامه روزهای هفته با یک چرخش معاملاتی وارد یک روند صعودی شدند.

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بورسی

بیشترین بازدهی

معاملات هفته دوم تیرماه با تمام فراز و نشیب‌های خود به پایان رسید و سهامدارن برخی شرکت‌ها سود خوبی به جیب زدند. برای مثال سهام شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان به دنبال معاملات این هفته حدود 32 درصد بالا رفت. این در حالی است که میانگین گروه محصولات شیمیایی که این شرکت در آن فعالیت می‌کند، تنها 1.07 درصد بازدهی داشته است.

دجابر و ثتران نیز دو نماد پربازده دیگر بورس در این هفته بودند. به طوری که هر یک 25 و 24 درصد بازدهی کسب کردند و به قیمت‌های 2130 و 900 تومان رسیدند. تحلیل تکنیکال این دو سهم نشان می‌دهد، مقاومت استاتیکی آن‌ها به قیمت کنونی نزدیک است و خرید این دو سهم در قیمت‌های کنونی منطقی به نظر نمی‌رسد.

کمترین بازدهی

معاملات این هفته بازار سرمایه نشان می‌دهد، سپیدار با افت 12 درصدی بدترین عملکرد را میان رقبای بورسی خود ثبت کرد. افت 12 درصدی سپیدار در این هفته در حالی بود که میانگین گروه این سهم بیشتر از یک درصد ظی معاملات این هفته رشد کرد. وایران و کتوکا نیز دو نماد دیگر بازار سرمایه بودند که در این هفته بازدهی خوبی ثبت نکردند و سطوح حمایت‌های خود نزدیکتر شدند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.