کد مطلب: ۸۹۱۰۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

نرخ تسعیر درآمدهای نفتی ۳۱ هزار تومان شد

نرخ تسعیر درآمدهای نفتی ۳۱ هزار تومان شد

امروز متن لایحه بودجه 1403 کل کشور منتشر شد که بر اساس آن، نرخ تسعیر ارز درآمدهای نفتی ۳۱ هزار تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. باید اشاره داشت که بر اساس قانون بودجه، یورو به‌عنوان ارز شاخص برای محاسبه درآمدهای نفتی تعیین شده و حالا نرخ تسعیر آن هم بالاتر از نرخ تسعیر دلار ایستاده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته سخنگوی دولت در مجلس از لایحه بودجه 1403 رونمایی کرده بود. امروز نیز متن کلیات لایحه بودجه 1403 منتشر شده که بر اساس آن، نرخ تسعیر یورو 31 هزار تومان تعیین شده است. گفتنی است براساس بودجه سال 1403، قیمت نفت و نحوه تخصیص ارز برای کالاهای اساسی در بودجه سال آینده به یورو خواهد بود.

بر اساس بودجه سال 1403، دولت قیمت هر بشکه نفت را 65 یورو معادل 70.85 دلار تخمین زده است. در همین حال لایحه بودجه پیش‌بینی کرده است که در سال آینده، صادرات نفت نیز روزانه به یک میلیون و 350 هزار بشکه برسد. دولت همچنین در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد کرده است که برای واردات کالاهای اساسی 13.6 میلیارد یورو تخصیص دهد.

در همین حال بر اساس این لایحه، نرخ تسعیر ارز شرکت‌ها بر اساس دلار محاسبه شده و نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد افزایش داشته است.

نرخ تسعیر ارز بودجه

یکی از مهمترین ارقام اعلام شده در بودجه سال آتی، نرخ تسعیر ارز است که همه‌ساله چالش‌برانگیز بوده است. سال گذشته نرخ تسعیر ارز برای بودجه 1402، بالغ بر 23 هزار تومان اعلام شده بود که با نرخ‌های نیمایی و آزاد فاصله زیادی داشت. سال گذشته در همین مقطع زمانی قیمت دلار نیمایی 27 هزار و 900 تومان و قیمت دلار آزاد 35 هزار و 300 تومان بود. همین فاصله زیاد میان نرخ دلار بودجه با نرخ‌های دیگر دلار، انتقادات زیادی را به سوی دولت روانه کرد.

حالا امسال دولت تصمیم گرفته است که نرخ تسعیر ارز را با توجه به رشد دوباره قیمت دلار، اندکی افزایش دهد. به این ترتیب با ثابت ماندن نرخ نیمایی از زمان حضور فرزین در بانک مرکزی، حالا نرخ تسعیر هم به این نرخ رسیده است. بر همین اساس نرخ تسعیر ارز برای سال 1403، با حدود 20 درصد افزایش نسبت به بودجه امسال، بالغ بر 28 هزار و 500 تومان خواهد بود.

نحوه عملکرد تسعیر ارز

اما چرا نرخ تسعیر ارز مهم است؟ نرخ تسعیر ارز از آن جهت مهم است که می‌تواند در تعیین وضعیت مالی شرکت‌های صادرات‌محور موثر باشد. عملیات تسعیر ارز در واقع به‌عنوان یک سپر از شرکت‌ها در برابر نوسانات قیمت ارز محافظت می‌کند.

کارشناسان می‌گویند در صوررتی که نرخ تسعیر ارز افزایش یابد، شرکت‌های صادرات‌محور با افزایش سود مواجه خواهند شد و تغییرات ملموسی را در صورت‌ها مالی آنها می‌توان دید. در همین حال، بانک‌هایی که مراودات بین‌المللی دارند یا از منابع ارزی بالایی برخوردار هستند هم از افزایش نرخ تسعیر ارز سود می‌برند. با این حال، این مورد برای بانک‌ها مانند شمشیر دو لبه است؛ چرا که افزایش نرخ تسعیر ارز روی بدهی‌های ارزی آنها هم اثر می‌گذارد و آنها را متضرر خواهد کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.