کد مطلب: ۸۶۹۸۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نوشدارو پس از مرگ سهراب! / تداوم پرداخت وام ودیعه مسکن تا پایان سال

نوشدارو پس از مرگ سهراب! / تداوم پرداخت وام ودیعه مسکن تا پایان سال

بانک مرکزی اعلام کرده است مهلت دریافت وام ودیعه مسکن تا پایان سال 1402 افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که در بحبوحه فصل جابجایی‌ها دریافت این وام با دشواری زیادی روبرو بود. گفتنی است سقف این وام عملا افزایش پیدا نکرده و متقاضیان در شهر تهران تا همان 100 میلیون تومان قادر به دریافت تسهیلات هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی اعلام کرده است وام ودیعه مسکن تا پایان سال 1402 به متقاضیان پرداخت می‌شود. سقف وام ودیعه مسکن در کلان‌شهرها و سایر شهرها به ترتیب 100 میلیون، ‌70 میلیون و 40 میلیون تومان و بازپرداخت آن نیز پنج ساله تعیین شده است.

19 بانک مسکن، ملی، سپه، پست‌بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایران‌زمین، خاورمیانه و مؤسسه اعتباری ملل مکلف به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن شده‌اند.

تکلیف افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن چه شد؟

دولت در حالی سقف وام ودیعه مسکن را 100 میلیون تومان اعلام کرده است که خردادماه سال جاری اعلام کرده بود در صورت تصویب شورای عالی مسکن این تسهیلات تا 200 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

مسئله افزایش سقف وام ودیعه زمانی مطرح شد که بازار اجاره با شروع سال 1402 تورم عجیب و غریبی را تجربه کرد و همین عامل موجب بروز مشکل برای مستاجران شد. این افراد با سر رسیدن مهلت قرارداد خانه خود با افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای مواجه شدند و نه تنها نمی‌توانستند قرارداد خود را تمدید کنند بلکه برای یافتن خانه‌ای جدید و متناسب با بودجه خود نیز دچار مشکل شدند.

اما این وام نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه مهلت پرداخت آن نیز به پایان امسال موکول شده است و عملا دیگر گرهی از مشکلات امسال مستاجران باز نخواهد کرد.

دولت در ابتدای فصل معاملات امسال تصمیم گرفت مبلغ چند وام مربوط به بخش مسکن را افزایش دهد، اما از آنجا که این اقدامات نیز مانند غالب اقدامات قبلی دولت برنامه‌ریزی نشده بود یا این افزایش مبلغ‌ها اتفاق نیفتاد یا پس از مدتی جامعه آماری مشمول آن محدود شدند.

وام ودیعه مسکن مشکل مستاجران را حل می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد تورم اجاره در سال 1402 روندی بی‌سابقه را طی کرده است و اکنون مستاجران حتی برای اجاره مسکنی حداقلی در یک منطقه متوسط باید 200 تا 300 میلیون تومان رهن و حدود پنج میلیون تومان اجاره ماهانه پرداخت کنند.

بنابراین می‌توان گفت این وام ممکن است گره از مشکل عده‌ای با شرایط مالی بهتر باز کند، اما برای دهک‌های اول جامعه به‌ویژه در شهر تهران راهگشا نخواهد بود، زیرا هم مراحل دریافت آن دشوار است و هم پرداخت اقساط آن برای آنها در کنار مبلغ پرداختی برای اجاره مشکل است.

از سوی دیگر کسانی که سال گذشته وام ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند، به مدت پنج سال نمی‌توانند دوباره وام را دریافت کنند مگر اینکه کامل آن را تسویه کرده باشند! بنابراین مستاجران با این میزان تورم ممکن است مشکل آنها امسال حل شود، اما قاعدتا سال بعد مجبور مواجه شدن با مانع بزرگ اجاره مسکن هستند.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    مننظرباشید ۴ میلیون خونه رییسی در حال تموم شدنه