خبر مهم:

کد مطلب: ۸۸۰۷۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نهضت ملی مسکن روی ریل افتاد؟

نهضت ملی مسکن روی ریل افتاد؟

پروژه نهضت ملی مسکن طی دو سال گذشته، هیچ پیشرفتی نداشته است. با این حال، چند ماهی است بر اساس گفته مدیران دولتی، ساخت این پروژه روی ریل افتاده است. در همین راستا رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده که متوسط پیشرفت فیزیکی واحدهای در حال ساخت مسکن ملی به ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح نهضت ملی مسکن در این دو سالی که از آغاز آن گذشته تقریبا روندی همسو با دیگر پروژه‌های مسکن حمایتی در ایران داشته است. این پروژه‌ها غالبا بدون آماده بودن زیرساخت‌ها، در نظر گرفتن منابع مالی و طبیعی و استفاده از آرای تخصصی طرح‌ می‌شود و بنابراین نتیجه‌ای باقی می‌گذارد که دور از انتظار متولیان پروژه‌ها است.

نهضت ملی مسکن نیز همان‌طور که فعالان این حوزه در ابتدا هشدار بودند، با کمبود منابع مالی و زمین آماده ساخت مواجه شد و در نتیجه در این دو سال حتی یک واحد از آن چهار میلیون واحدی که دولت وعده آن را داده بود، تحویل نشده است. با این حال در چند ماه گذشته تحرکاتی در این زمینه ایجاد و آن‌طور که اعلام شده دولت فکر جدیدی برای تامین مالی پروژه دارد.

پیشرفت ۳۰ درصدی نهضت ملی مسکن

همسو با این تحرکات در زمینه مسکن ملی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز به تسنیم گفته است که در نهضت ملی مسکن به لحاظ تامین زمین مشکلی نداریم و حدود ۵۰ درصد زمین‌ها تا الان تامین شده است. در حال حاضر نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد در حال ساخت است که متوسط پیشرفت فیزیکی آنها به ۳۰ درصد رسیده است.

البته مساله تامین زمین هنوز مورد انتقاد کارشناسان این حوزه است. به گفته ابوالفضل نوروزی، این اراضی از چند محل تامین می‌شود؛ یک محل، اراضی وزارت راه و شهرسازی است، منبع دیگر اراضی سایر دستگاه‌هاست و اراضی منابع طبیعی نیز خارج از حریم است که برای شهرک‌سازی مورد نیاز است.

نوروزی همچنین بیان کرده است مناطق ساحلی و مرزی هم در دستور کار است که به همت وزارت راه و شهرسازی، در یک‌ سال گذشته تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن، ۵۰ هزار هکتار ظرفیت سکونت‌گاهی شکل گرفته است!

به نظر می‌رسد پیشرفت 30 درصدی نهضت ملی مسکن که مقامات دولتی مدعی آن هستند بیشتر در حوزه تامین زمین بوده است و عملا مرحله ساخت و ساز واحدهای مسکونی به نقطه قابل اتکایی نرسیده است.

استفاده از اراضی منابع طبیعی و بخش خصوصی هم برای تامین زمین پروژه حمایتی نهضت ملی مسکن، یادآور ماجرایی است که در دو دهه گذشته برای پروژه مسکن مهر اتفاق افتاد. اکنون در سراسر کشور برخی واحدهای مسکن مهر در زمین‌هایی ساخته شده که خارج از شهر محسوب می‌شوند.

دولت وقت در آن زمان مدعی بود که به شهرک‌سازی و ایجاد فضای شهری جدید اقدام کرده است اما بعد از گذر از مرحله شعاری پروژه و آغاز عملی آن، مشخص شد مکان‌یابی غلط تا چه میزان هزینه به پروژه تحمیل کرده است.

حالا باید منتظر ماند تا مشخص شود این منبع تا چه اندازه موجب پیشبرد پروژه می‌شود و ماجرای فراهم کردن زمین به کجا می‌رسد.

آخرین اخبار بخش مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.