خبر مهم:

کریدورهای ترانزیتی که ایران را دور می‌زنند/پادکستی درباره حذف ایران از مسیرهای حمل بار

کریدورهای ترانزیتی که ایران را دور می‌زنند/پادکستی درباره حذف ایران از مسیرهای حمل بار

سعید برآبادیسعید سعید برآبادیسعید
حجم فایل صوتی: ۴۷.۲۲M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۱۹:۵۳ دانلود فایل صوتی

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایرانیان که از دیر باز با ساخت جاده های بین المللی چون جاده ادویه و جاده ابریشم، بنیانگذاران تجارت جهانی بودند حالا و در قرن حاضر از پروژه بین‌المللی ساخت دو کریدور ترانزیتی و حمل بار کنار گذاشته شده‌اند.

جای خالی ایران در دو کریدورِ جهانی

دهه اخیر در اقتصاد بین المللی را باید دهه کریدورسازی در جهان بنامیم. چین از سویی در جدال اقتصادی با آمریکا، بازارهای اروپا را هدفِ تولیدات خود قرار داده و آمریکا ناچار به تامین منافعِ همپیمانان صنعتی و درحال توسعه خود در قلب آسیا و اروپاست و هر دو رقیب، نیاز جدی به ساخت کریدورهایی دارند که بار و کالا بتواند از طریق آنها با ارزانترین و امن‌ترین و سریعترین شکل ممکن جابه‌جا شود. در چنین شرایطی چین به دنبال ساخت یک جاده ابریشم جدید است که نام آن را یک جاده یک کمربند گذاشته و آمریکا در تقابل همیشگی خود با چین، چند هفته قبل از طرح کریدور لاچین رونمایی کرد؛ کریدوری که باز هم با دور زدن ایران از هند تا اردن و سرزمین‌های اشغالی خواهد رفت. در اولین بخش از پرونده این هفته، سعید برآبادی، سردبیر پادکست توضیح می ‌دهد که چطور ایران که روزگاری به عنوان دروازه شرق به غرب جهان، موقعیتی ژئوپولوتیک داشت، اکنون از دو پروژه مهم زنجیره تامین کالا و بار بین المللی کنار گذاشته شده است.

موانع داخلی عضویت ایران در کریدورهای ترانزیتی

اگرچه که کریدورهای ترانزیتی عموما پروژه‌های به شدت سیاسی و در جهت رقابت های کلان بین المللی هستند اما نمیتوان کنار گذاشته شدن ایران را تنها محدود به بازی‌های سیاسی دانست. هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در این گفتار کوتاه توضیح می‌دهد که چه چالش‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری به حذف ایران از هر دو کریدور شرقی-غربی منجر شده است.

درآمدزایی برای رقبای اقتصادی ایران

دولت سیزدهم مدعی است که با پیوستن ایران به بریکس، درهای اقتصاد جهانی به روی کشور باز شده است. جدا از اینکه حتی با قید عضویت ایران در این مجمع بین المللی، کشورمان باید موضع خود را در قبال اف ای تی اف روشن کند اما به نظر می‌رسد راه ساده تر آن بود که ایران بر حضور خود در کریدورهای ترانزیتی پافشاری کند. برای درک بهتر اهمیت حضور کشورها در کریدورهای ترانزیتی، در این بخش از پادکست، علی نصرالهی، دبیر سرویس شبکه‌های اجتماعی تجارت‌نیوز به سراغ مقایسه عضویت ایران در بریکس و دیگر مجامع اقتصادی بین المللی رفته با طرح این پرسش که عضویت ایران در چنین مجامعی مهمتر است یا حضور در کریدورهای ترانزیتی؟

سودای چینیِ دستیابی به بازارهای قلب اروپا و سودای آمریکاییِ حمایت از متحدان منطقه‌ای که در دو کریدور یک جاده یک کمربند و لاچین رونمایی شده، چه درآمدی را نصیب کشورهای حاضر در این کریدورها خواهد کرد؟

تبعات حذف ایران از کریدورهای حمل بار

آیا حذف ایران از دو کریدور بین المللی مهم را می‌توان نوعی تحریمِ غیررسمی دانست؟ در آخرین بخش از پادکست این هفته، امیر داداشی، دبیر سرویس صمت تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ می‌دهد که حذف ایران از کریدورهای ترانزیتی چه تبعاتی را در آینده دامنگیر کشور خواهد کرد.

نمی‌توان پرونده ناکامی ایران در تصاحب جایگاه خود در کریدورهای تبادل بار را در یک برنامه کوتاه صوتی جمع و جور کرد اما تلاش کردیم در 20 دقیقه‌ای که گذشت، وجوه و ابعاد آن را از چند دریچه مهم ارزیابی و بررسی کنیم.

خوشحالیم که با یکی دیگر از پادکست‌های وبسایت تجارت نیوز همراه ما بودید. موسیقی پایانی این پادکست که در ابتدا نیز به صورت کوتاه آن را شنیدید، اجرای منحصر به فرد کیتارو است از سمفونی جاده ابریشم؛ آهنگی که برای ایرانیان آشناست و صدای زنگ شترهای جاده ابریشم را در خود دارد.

تا هفته آینده و پرونده بعدی که شما سوژه آن را پیشنهاد می‌کنید، در امان خدا باشید و خدا نگهدار.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.