کد مطلب: ۸۶۳۹۶۹

قطعات خودرو‌های کارکرده وارداتی تامین می‌شود؟

قطعات خودرو‌های کارکرده وارداتی تامین می‌شود؟

ماجراهای مربوط به واردات خودرو تمامی ندارد و پس از ماه‌ها بحث در این مورد هنوز همه جوانب آن مشخص نیست. در تازه‌ترین ابهام در این زمینه مساله تامین قطعات خودرو‌های کارکرده مطرح شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، هنوز شیوه‌نامه‌ای برای تامین قطعات خودرو‌های کارکرده وارداتی تدوین نشده است. محمدرضا نجفی‌منش در این مورد گفت: خودروی کارکرده بر خلاف خودروی نو از همان بدو ورود به قطعه نیاز دارد و دراین زمینه متاسفانه هیچ برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.

او هماهنگی با قطعه‌سازان برای تولید، تامین و خدمات پس از فروش قطعات خودرو‌های وارداتی گفت: با قطعه‌سازان هیچگونه هماهنگی در زمینه تامین قطعات خودرو‌های وارداتی صورت نگرفته، اما قطعه‌سازان بخش‌هایی را که می‌توانند تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه فضا به نحوی است که به جای تولید داخل همه را به سمت واردات سوق پیدا می‌دهد و این خطری برای کشور است که زحمات طولانی مدت تولیدکنندگان از دستمان خارج شود.

واردات یا تولید داخل؟

نجفی‌منش در پاسخ به پرسشی در خصوص شیوه نامه تامین قطعات خودرو‌های وارداتی که آیا قرار است قطعات به طور مستقیم از واردات تامین شود یا اینکه از ظرفیت قطعه‌سازی براساس اسناد بالادستی در این زمینه استفاده شود، گفت: هیچ شیوه‌نامه‌ای در این زمینه تهیه نشده است و منطقا به سمت واردات مجدد می‌رود یعنی ما هم واردات خودرو و هم قطعات خواهیم داشت.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه میزان واردات قطعات خودرو‌های کارکرده رقم بالایی است، ادامه داد: خودروی کارکرده بر خلاف خودروی نو از همان بدو ورود به قطعه نیاز دارد و دراین زمینه متاسفانه هیچ برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.

ظرفیت تولید برای قطعات خودرو‌های کارکرده وجود دارد؟

وی در خصوص وجود تفکری مبنی بر ظرفیت تامین قطعات داخلی و نبود ظرفیت اضافی برای تامین قطعات خودرو‌های وارداتی گفت: هم اکنون ظرفیت تولید قطعه برای 2 میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد، اما سال گذشته تولید خودرو به بیش از یک میلیون و 200 هزار دستگاه نرسید.

نجفی‌منش با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت تولید از سوی قطعه‌سازان وجود دارد، اضافه کرد: متاسفانه در خصوص اینکه چه خودرویی، چگونه و با نیاز چند قطعه اصلی و متفرقه وارد می‌شود هیچ گونه برنامه ریزی نشده است.

تولید داخل استاندارد است

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در خصوص گلایه مردمی از کیفیت بدنه خودرو و قطعات تولید داخل براساس ویدئو‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی گفت: یکی از راهکار‌های توجیه واردات، سرکوب تولیدات داخل با فضاسازی‌هایی همچون ادعای گرانی و نبود کیفیت قطعات تولیدی و محصولات داخلی است در حالی که همه قطعات تولیدی در کشور مطابق استاندارد است.

نجفی منش در پاسخ به پرسشی در خصوص چالش میان تولیدکننده برای تولید محصول با کیفیت A و خواست کارفرما برای تحویل کالا با قیمت تعیین شده که منتج به کیفیت B می‌شود، گفت: قطعه خودرو کالایی است که اصلا نمی‌تواند بدون کیفیت تولید شود و در صورت نبود کیفیت خودرو در شروع حرکت (استارت) از حرکت بازمی ایستد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی تفکر موجود در خصوص قطعات بی کیفیت داخلی را کاملا اشتباه دانست و گفت: همه استاندارد‌ها در تولید قطعات رعایت می‌شود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.