کد مطلب: ۸۹۲۸۶۱

چرا دولت نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام نمی‌کند؟

چرا دولت نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام نمی‌کند؟

به گفته مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، وزیر به عنوان رئیس شورای قیمت‌گذاری همچنان درصدد هماهنگی با دیگر بخش‌های اقتصادی برای اعلام رسمی نرخ گندم است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره علل تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم گفت: براساس قانون تصویبی مجلس، شورای قیمت گذاری وظیفه بررسی و ابلاغ قیمت خرید تضمینی را برعهده دارد که برای سال زراعی جدید هم جلسات شورا مبنی بر هزینه تمام شده تولید برگزار شده است.

به گفته او، ابلاغ قیمت خرید تضمینی گندم برعهده رئیس شوراست که در این راستا وزیر جهاد به عنوان رئیس شورا درصدد هماهنگی لازم با بخش های اقتصادی برای ابلاغ نرخ تصویبی شوراست.

سهرابی درباره اینکه با توجه به مهلت یک هفته ای مجلس به وزیر جهاد احتمال اعلام نرخ در این مدت وجود دارد، گفت: اکنون زمانی برای اعلام نرخ نمی توان اعلام کرد، اما وزیر در صدد هماهنگی برای اعلام نرخ است.

آخرین وضعیت کشت گندم در سال زراعی جدید

مجری طرح گندم درباره  آخرین وضعیت کشت گندم در سال زراعی جدید گفت: بنابر برنامه ریزی وزارت جهاد در سال زراعی جدید سطح زیرکشت گندم آبی باید به یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار و سطح زیرکشت گندم دیم ۴ میلیون هکتار برسد که تاکنون یک میلیون و ۸۶۶ هزار هکتار کشت گندم آبی و ۳ میلیون و ۸۶۰ هزارهکتار گندم دیم محقق شده است.

او با بیان اینکه تاکنون مجموع سطح زیرکشت گندم آبی و دیم به ۵ میلیون و ۷۵۳ هزار هکتار رسیده است، افزود: با توجه به آنکه کشت گندم تا پایان آذر و اوایل دی ادامه دارد، پیش بینی می شود که در مدت باقی مانده سطح زیرکشت به این رقم برسد. برنامه تولید ۱۴ میلیون تن گندم در اراضی آبی و دیم برای سال زراعی جدید پیش بینی شده است که در صورت تحقق به خودکفایی کامل در تامین گندم خبازی و صنف و صنعت می رسیم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد با اشاره به راهکارهای دستیابی به خودکفایی گندم افزود: مجموعه اقدامات اعم از تهیه و تدارک کود اوره، فسفات و پتاس، تامین و توزیع ۴۵۰ هزارتن بذر اصلاح شده گندم آبی و دیم، تهیه ماشین آلات کاشت، داشت و برداشت و هماهنگی های لازم در خصوص کشت قراردادی از جمله راهکارهای رسیدن به خودکفایی است.

کشت قراردادی گندم ادامه دارد

او با بیان اینکه کشت قراردادی گندم ادامه دارد، گفت: سال گذشته در سطح یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار کشت قراردادی انجام شد و برآوردها حاکی از آن است که امسال سطح زیرکشت گندم قراردادی با افزایش حدود ۲ برابری به ۳ میلیون هکتار برسد.

این مقام مسئول توسعه کشت دیم را از دیگر راهکارهای خودکفایی گندم برشمرد و گفت: در چهارمین سال طرح توسعه کشت در دیمزارها که با همکاری ستاد فرمان امام و وزارت جهاد در ۲۴ استان در حال انجام است، سطح زیرکشت گندم، جو، کلزا، حبوبات و نباتات علوفه ای به ۵.۲ میلیون هکتار رسیده است. با توجه به آنکه ۴ میلیون هکتار کشت گندم در اراضی دیم وابسته به شرایط اقلیمی است، از این رو در صورت شرایط مساعد بارش خودکفایی محقق می شود.

مجری طرح گندم با اشاره به دیگر حمایت ها از کشاورزانی که کشت قراردادی انجام می دهند، گفت: کشاورزانی که کشت قراردادی گندم انجام می دهند، نیازی به پرداخت حق بیمه بصورت نقد ندارند و هزینه حق بیمه در زمان تحویل محصول از حساب کشاورز کسر می شود، همچنین به ازای هرتن گندم تحویلی به مراکز خرید ۱۵۰ هزارتومان کرایه حمل پرداخت می شود.

سهرابی با بیان اینکه کشت دیم وابسته به شرایط اقلیمی است، افزود: بنابر آخرین گزارش سازمان هواشناسی مجموع بارش ها از ابتدای سال زراعی ۳۹.۹ میلی متر بود که نسبت به دوره بلندمدت ۳۷.۵ درصد کاهش داشته است. براین اساس از ۳۱ استان تنها بارش های ۲ استان بیش از  نرمال بوده است.  اگر شرایط بارش در زمستان و بهار مساعد باشد، خودکفایی در تامین گندم مورد نیاز صنف و صنعت و خبازی محقق می شود چراکه تمامی اقدامات فنی برای تامین گندم مورد نیاز در داخل و خودکفایی انجام می شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.