کد مطلب: ۴۹۷۱۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نهادهای مذهبی چقدر بودجه می‌گیرند؟ ( اینفوگرافیک و جدول)

نهادهای مذهبی چقدر بودجه می‌گیرند؟ ( اینفوگرافیک و جدول)

43 دستگاه مذهبی در بودجه امسال 7252 میلیارد و 600 میلیون تومان بودجه می‌گیرند. بودجه برخی از این نهادها چندین برابر سهم وزارت‌خانه‌ها یا سازمان‌های بزرگ کشور است و بعضا در سال 1400 چند ده برابر نسبت به سهم امسال خود رشد کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدول هفتم لایحه بودجه 1400 «خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی و زیرمجموعه» نام دارد و در آن نام نهادها و موسسات مذهبی گوناگونی به چشم می‌خورد. در این گزارش از میان این دستگاه‌ها 43 دستگاه انتخاب شده‌اند که مشخصا با فعالیت کلی مذهبی تعریف شده‌اند.

کف دریافتی این دستگاه‌ها پنج میلیارد تومان و سقف آن بیش از دو هزار میلیارد تومان است. در میان آن‌ها فعالیت برخی به صورت یک بخش کاملا تخصصی مشخص نیست و برخی دیگر هم از جمله مجمع جهانی اهل بیت و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی فعالیت‌های مشابهی دارند.

بعضی دیگر نیز زیرمجموعه دیگری هستند اما در ردیفی جداگانه و به طور مجزا بودجه می‌گیرند. مثلا دانشگاه اهل بیت که زیرمجموعه مجمع جهانی اهل بیت است بیش از 17 میلیارد تومان بودجه جداگانه دریافت می‌کند.

شاید ارقامی مثل 17 میلیارد تومان در میان ارقام درشت بودجه‌ای به نظر ناچیز بیاید اما برای درک بهتر می‌توان به بودجه کل ستاد بحران کشور معادل 13 میلیارد و 700میلیون تومان اشاره کرد، یعنی حدود چهار میلیارد کمتر از دانشگاه اهل بیت. سال 1400 این 43 نهاد جمعا هفت هزار و 252 میلیارد و 600 میلیون تومان بودجه دریافت خواهند کرد. (اینفوگرافیک از سروناز قورچی)

بودجه نهادهای مذهبی scaled

در میان این 43 دستگاه، بسیج که البته تنها نهاد جدول است که فعالیت‌هایش به فعالیت‌های فرهنگی محدود نمی‌شود، بیشترین دریافتی را دارد.

دومین دستگاهی که بیشترین بودجه را می‌گیرد مرکز خدمات حوزه‌های علمیه است. این دستگاه هزار میلیارد تومان از بودجه ارتزاق می‌کند؛ یعنی کمی بیش از مجموع بودجه مجلس شورای اسلامی و سازمان اورژانس کل کشور.

شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز 651 میلیارد تومان بودجه دریافت خواهد کرد. این مبلغ تقریبا دو برابر بودجه سازمان غذا و دارو و بیش از پنج برابر بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور است.

جامعه المصطفی‌العالمیه و سازمان تبلیغات اسلامی نیز به ترتیب چهارمین و پنجمین نهاد بودجه‌بگیر در این فهرست هستند که اولی معادل بودجه آموزش و پرورش کشور و دومی حدود دو برابر بودجه کتابخانه ملی یا چهار برابر بنیاد ملی نخبگان ایران بودجه می‌گیرد.

افزایش بودجه برخی از این نهادها تا 150 درصد در شرایطی صورت گرفته که بودجه برخی ردیف‌های مهم بودجه از جمله سازمان آموزش و پرورش یه یک سوم تقلیل یافته است. (اینفوگرافیک از سروناز قورچی)

نهادهای مذهبی 1

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پیامبراسلام ،با وجود آنکه از جانب خدا(حالا)آمده بود ،در زمینه ی اقتصادی ،درهمه ی تلاشها و دستوراتش ،نفع مکه و مردم آن را مورد نظر داشتند.نمونه:اجبار پولدارهای مسلمان به سفر به مکه،گرفتن خمس و زکات و از همه مهمتر غنائم که همه باید میرفت به مکه و بسیار موارد دیگر.اینجا اگر قرار باشد به پیامبر هم تاسی شود قاعدتا از جاهای دیگر باید وارد ایران میشد و نه برعکس.

  • ناشناس

    خیلیاش اشتباههه برید ببینید بودجه اموزش و پرورش 248 برابر جامعه المصطفی هست این خبرای اشتباه رو خبرگزاری اینترنشنال میگه بقیه هم باور می کنند

    • ناشناس

      آموزش و پرورش سرنوشت مردم یک کشور رو میسازه و تو اتفاقا حاصل همین اشتباه آموزش و پرورش هستی چه کار داره به یک مرکزی که نه دولتیه نه وضیفش مشخصه و نه به کسی پاسخگو هست نه تاحالا قدمی برای پشرفت مملکت انجام داده

    • ناصر

      اگه این بوجه کشوردست یک آدم کافربی دین وحتی دشمن سرسخت ایران هم بود،بخدا اینطورحیف و میلش نمی کرد،حداقل تهش یه چیزی برا آبادی این کشورباقی میذاشت.

  • ناشناس

    سلام و احترام
    به نظر میاد ردیف 2 با ردیف 21 مشابه هست. توضیح می دید؟

  • یک بنده خدا..

    بنظرم این خبر رو از روی غرض نوشتید و عدالت رعایت نشده …
    برای درستی یا غلطی کار،بهتره وضعیت معیشت طلاب و اساتید حوزه رو نگاهی بندازید و ببینید اوضاع از چه قرار هست
    سختی و رنج خانواده هاشون رو ببینید..
    نمیگم بقیه عالی هستند اما حقیقتا خرج و مخارج طلاب و وضعیت معیشت جمع کلی آن ها ،چندان مناسب نیست…

    • احمد

      قبول دارم وضعیت معیشت سخته اما چرااااا حضرات فعالیت اقتصادی یا خدا نکرده فعالیت جسمی (کارگری) برای امرار معاش انجام نمیدن…..؟؟؟؟

  • علی

    در شرایطی که کشور در تحریم بسر می برد اینگونه ولخرجی ها دقیقا حرام است به خصوص اینکه یک نفر می خواهد حج برود چه نیازی به سازمان و نهاد دارد خودش هزینه می کند و پول بلیط می دهد و می رود و می آید حالا این سازمانها این وسط چه کاره هستند که اینقدر پول بیت المال را به تاراج می برند؟!؟!

  • ناشناس

    مسجدها اصلی ترین نهادهای فرهنگی و مذهبی است که با بودجه مردمی اداره و تاثیر گذارترین بوده اند، در صورتیکه در بودجه فعلی دهها مرکز فرهنگی موازی که بودجه میلیاردی می‌گیرند و عملکردشان مشخص نیست و حسابرسی هم ندارند، و دقیقا مثل باجگیری و سرگردنه بگیری عمل می‌کنند، که هزینه آنها بدون هیچ خروجی جزو هزینه اداری کشور محسوب می‌شود.
    یک زمانی این موسسه ها محدود و از خمس و زکات اداره میشدند، حال بودجه و نفس دولت رو میگیرند.