کد مطلب: ۷۲۱۷۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش بازار خودرو به سقف‌شکنی دلار/ دلالان همچنان عنان‌دار بازار

واکنش بازار خودرو به سقف‌شکنی دلار/ دلالان همچنان عنان‌دار بازار

بازار خودرو مدت‌هاست که در وضعیت رکود به‌ سر می‌برد. اما سقف‌شکنی‌های پی در پی قیمت دلار که از هفته گذشته آغاز شده چه تاثیری روی بازار خودرو گذاشت؟ آیا نوسانات ارزی رکود بازار خودرو را می‌شکند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اینجا عباس‌آباد تهران است. یکی از مهم‌ترین مراکز خرید و فروش بازار خودرو ایران. البته خودروهای خارجی و مونتاژی در داخل نمایشگاه‌ها بییش از داخلی‌ها به چشم می‌خورند. گرچه یک سال است کمتر خریداری در این نمایشگاه‌ها دیده می‌شود، اما از هفته گذشته رفت‌وآمد مشتریان بیشتر به چشم می‌خورد. گویا با ورود دلار به کانال 36 هزار تومان از روز گذشته، آخرین امیدها برای بازگشت قیمتی خودرو از بین رفته است.

چهارشنبه هفته گذشته بار دیگر قیمت دلار شروع به سقف‌شکنی تاریخی خود کرد. فنر ارز روز گذشته بیشتر رها شد و دلار کانال قیمتی جدیدی را به ثبت رساند. در پی این افزایش قابل پیش‌بینی، انتظارات برای افزایش قیمت خودرو هم افزایش یافت.

سایت‌های آگهی خرید و فروش اولین جایی بودند که به تحرکات چهار راه استانبول واکنش نشان دادند. مشاهدات قیمت‌های درج‌شده در این سایت نشان می‌دهد فروشندگان خودروهای داخلی و خارجی بلافاصله قیمت محصولات خود را با نرخ دلار تطبیق دادند.

کارشناسان معتقدند مردم در این شرایط برای حفظ سرمایه خود به بازارهایی نظیر خودرو هجوم می‌آورند. حال آیا اتفاقات اخیر بازار ارز باعث شکست رکود یک ‌ساله بازار خودرو می‌شود؟

بازار خودرو از رکود خارج می‌شود؟

شاید اکنون زمان مناسبی برای بررسی رکود یا بازگشت رونق به بازار خودرو نباشد. اما برای پاسخ به پرسش مطرح‌شده شاید بهتر است نظر فعالان بازار را جویا شویم. نمایشگاه‌داران عباس‌آباد نگاه متفاوتی نسبت به خروج بازار از رکود دارند. قریب به اتفاق آن‌ها معتقدند که چانه‌زنی‌های فعلی اکثراً منجر به معامله نمی‌شود. اگر خرید و فروشی هم صورت گیرد، معمولاً بین دلالان است و آن‌ها همچنان عنان بازار را در دست دارند.

هرج و مرج موجود در نمایشگاه‌های عباس‌آباد نیز این موضوع را تائید می‌کند. گرچه فعالان بازار برای خرید سراسیمه شده‌اند، اما سطح معاملات همچنان نزدیک به صفر است؛ به‌ویژه در رابطه با خودروهای خارجی که قیمت‌های میلیاردی دارند.

افزایش قیمت تا 300 میلیون تومان

گفتگو با نمایشگاه‌داران حاکی از آن است که اکثر آن‌ها اعتنایی به بازار دلار ندارند و معتقدند این هرج‌ومرج‌ها چندان تحت تأثیر تحرکات چهارراه استانبول نیست. شلوغی بازار بیشتر از سر هیجان است و درنهایت دلاری تأثیر چندانی روی قیمت نهایی محصولات موجود در بازار خودرو نمی‌گذارد.

آن‌طور که نمایشگاه‌داران می‌گویند، افزایش قیمت خودرو پیش از گرانی دلار آغاز شده است. این افراد با اشاره به تجربیات گذشته تأکید دارند که ارزش خودرو از دلار عقب مانده است.

اما این نظر تمامی کسبه عباس‌آباد نیست. گروهی بر این عقیده‌اند که از زمان ورود دلار به کانال 35 هزار تومان، بازار ملتهب و قیمت خودروها با افزایش عجیبی همراه شد.

برای مثال، خودرو خارجی که در هفته گذشته دو میلیارد و 300 میلیون تومان قیمت داشت، امروز با 300 میلیون تومان افزایش، به دو میلیارد و 600 میلیون تومان رسید!

این گروه حتی از حالا شکست رکود بازار را تائید می‌کنند. بنا به ادعای آن‌ها طی چند روز گذشته خرید و فروش بالا رفت و حتی در ساعاتی افزایش معاملات به جایی رسید که برخی از نمایشگاه‌ها خالی از خودرو شدند.

بررسی‌های میدانی نیز این موضوع را تائید می‌کند. طوری که در بازار خودرو عباس‌آباد چند نمایشگاه خالی از خودرو هستند. اما ممکن است این موضوع نیز نوعی ترفند و ظاهرسازی برای نمایش رونق بازار باشد.

خروج سرمایه از دست مردم

در بین نمایشگاه‌داران، افرادی هم بودند که اذعان داشتند رکود همچنان در بازار خودرو جولان می‌دهد و خودروها سخت معامله می‌شوند. البته این گروه نیز افزایش نسبی فروش را تائید می‌کنند، اما تأکید دارند که همین معاملات انگشت‌شمار هم به‌‌سختی انچام می‌شود.

در این زمینه یکی از فروشندگان به تجارت‌نیوز می‌گوید: دیگر سرمایه‌ای در دست مردم نیست که بخواهند با آن سرمایه‌گذاری کنند. به همین دلیل سطح معاملات از همیشه پایین‌تر است. آن‌هایی هم که مشغول به سرمایه‌گذاری شده‌اند در بازارهای دیگری فعالیت می‌کنند.

این فروشنده در رابطه با معاملات خودرویی می‌افزاید: دلالان این بازار قیمت پنجشنبه را به خریداران اعلام می‌کنند تا خودروهایشان را با قیمت بالاتری بفروشند. این‌گونه می‌شود که قیمت خودروهای خارجی روند صعودی خود را حفظ می‌کنند.

تغییر روند معاملات در بازار خودرو

یک نمایشگاه‌دار بنز و بی‌ام‌و نیز به اعلام می‌کند: روز چهارشنبه که نوسان ارزی افزایش یافت، معاملات قفل شد و خرید و فروش خودرو رسماً به صفر رسید.

او توضیح می‌دهد: نرخ دلار عامل تعیین‌کننده‌ای در بازار خودرو ست. اما رشد این ارز به اندازه‌ای در قیمت‌ها تاثیر نمی‌گذارد که روند بازار را تغییر دهد. با افزایش قیمت دلار، معاملات کم می‌شود و مردم از خرید خودروها خودداری می‌کنند. اما در زمانی که ثبات نسبی در نرخ این ارز مشاهده شود، سطح معاملات به روند گذشته خود بازمی‌گردد.

بازار خودرو

معامله در بازار خودرو؛ تنها میان دلالان

در بگو مگوهای کسبه عباس‌آباد حرف‌های جالبی به گوش می‌رسد. یکی از کسبه در گفتگو با همکارانش تأکید دارد که بازار خودرو از رکود خارج شده و سایر افراد هم او را تائید می‌کنند. گویا آن‌ها به این شیوه قصد دارند رونق را به بازار بازگردانند.

اما فرض اصلی این است که اکنون معاملات تنها بین دلالان صورت می‌گیرد تا سرمایه‌های آن‌ها راکد نماند و جریان داشته باشد. در واقع، هنوز در بازار خودرو مصرف‌کننده نهایی دیده نمی‌شود و این دلالان هستند که نبض بازار را در دست گرفته‌اند.

برای مطالعه بیشتر، خبر تولید سایپا چگونه افزایش یافت؟/ آمارسازی به کمک خودروهای ناقص را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.