کد مطلب: ۷۲۹۲۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

کوچک‌نمایی مشکلات مسکن رئیسی/ متری ۶.۵ میلیون تومان هزینه ساخت مسکن کم‌کیفیت

کوچک‌نمایی مشکلات مسکن رئیسی/ متری 6.5 میلیون تومان هزینه ساخت مسکن کم‌کیفیت

نهضت ملی مسکن به عنوان ابروعده رئیسی در حد طرحی کاغذی باقی مانده است. در این میان هر روز اعداد و ارقام تازه‌ای از سوی دست‌اندرکاران این طرح دولتی اعلام می‌شود که با واقعیت‌های فعلی ساخت‌ مسکن فاصله‌ زیادی دارد. به ویژه با توجه به تورم فزاینده حاکم بر اقتصاد کشور به نظر نمی‌رسد حتی همین ارقام هم بتواند در نهایت به ساخت مسکن منتهی شود!

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک عضو شورای عالی مسکن به تازگی اعلام کرده که این شورا هزینه ساخت هر متر مسکن ملی را 8 میلیون تومان ارزیابی کرده است. این عددی بود که ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران نیز در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز آن را تایید اما تاکید کرد که با توجه به تورم، این رقم تنها مختص همین مقطع زمانی است.

با این حال اما روز گذشته علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار کرد که این رقم دقیق نیست و اکنون هزینه ساخت مسکن ملی 6.5 میلیون تومان بر اساس نرخ تعدیل سال 1400 است. اظهارات جعفری بسیار سوال برانگیز شده است؛ به ویژه آنکه امروز در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرده است: «همان رقم متری ۴.۵ میلیون تومان مبنای ساخت هر متر واحدهای نهضت ملی مسکن است که از سوی معاونت مسکن وزارت راه‌وشهرسازی در سال ۱۴۰۰ اعلام شد؛ البته این رقم با لحاظ شاخص‌های تورمی سه ماه سوم سال ۱۴۰۰ اعلام شد و وقتی به‌روزرسانی کردیم در سال ۱۴۰۱ به رقم متری ۶.۵ میلیون تومان رسیدیم.»

هزینه ساخت چقدر است؟

اکنون این سوال مطرح است که ارقام اعلامی از سوی مقامات رسمی وزارت راه‌وشهرسازی- که بیش از یک سال است در مخمصه ساخت مسکن ملی مانده‌اند- تا چه حد با واقعیت‌ها منطبق است؟ یک سازنده بخش خصوصی در گفت‌وگو با ‌تجارت‌نیوز این عدد را برای مقطع کنونی تایید کرده اما معتقد است این هزینه تنها به ساختمان‌های کم طبقه و کیفیت پایین ساخت محدود خواهد بود.

علی اکبر اسدالله‌زاده سازنده بخش خصوصی در این باره گفت: اگر قیمت زمین را که با توجه به منطقه متغیر است در نظر نگیریم و عوارض شهرداری و هزینه‌های مربوط به اخذ پروانه را هم حذف کنیم، با توجه به طبقات ساختمان، هزینه ساخت هر متر مربع برای واحدهای کم‌طبقه، 6.5 تا 7 میلیون تومان و در ساختمان‌های بلندمرتبه بین 8 تا 10 میلیون تومان متغیر است.

او با تاکید بر اینکه نوع و کیفیت مصالح مورد استفاده در هزینه نهایی ساخت موثر خواهد بود، عنوان کرد: 6.5 میلیون تومانی که آقای جعفری به آن اشاره کرده‌اند، مربوط به واحدهایی است که در سطح معمولی ساخته می‌شود. یعنی کاشی و سرامیک معمولی، سنگ معمولی، سازه معمولی و در کل امکانات معمولی که عرف آن را در مسکن مهر و حالا در مسکن ملی می‌بینیم. اظهارات ایشان هم با نگاه به مسکن ملی بوده و در واقع قیمت متری 6.5 هم برای کف قیمتی است که در بازار ساخت و ساز به کار نمی‌رود.

اسدالله‌زاده تاکید کرد: معمولا در بازار ساخت و ساز از مصالح باکیفیت‌تر و استاندارد بالا استفاده می‌شود که باعث می‌شود قیمت تمام شده بالاتر یا همان 8 میلیون تومانی باشد که به آن اشاره شده است. وی افزود: البته نمی‌توانیم بگوییم مسکن ملی بی‌کیفیت خواهد بود اما در واقع مسکنی کم‌کیفیت است.

تداوم افزایش هزینه ساخت

اسدالله‌زاده در تشریح هزینه‌های ساخت عنوان کرد: هر دسته از مصالح ساختمانی به دلایلی دچار تورم شده است. به عنوان مثال فولاد و سیمان در تابستان به دلیل مشکلات قطعی برق افزایش قیمت دارند و افزایش قیمت مصالح دیگر هم بر اساس تورم بازار است. وی افزود: در واقع همان تورمی که در کالاهای مصرفی داریم در مصالح ساختمانی هم رخ داده است و عوامل دیگری هم بر رشد قیمت مصالح اثرگذار است مانند سیمان و فولاد که گفته شد.

این سازنده بخش خصوصی معتقد است تا چند ماه آینده هزینه ساخت رشد 30 تا 40 درصدی را تجربه خواهد کرد. وی تاکید کرد: مخصوصا از شروع سال جدید و با تغییر دستمزدها قطعا این رشد اتفاق می‌افتد. ما پیش‌بینی می‎‌کنیم دستمزدها بین 40 تا 50 درصد افزایش یابد. این رشد در کنار رشد قیمت مصالح ساختمانی، اثر خود را در هزینه ساخت و ساز خواهد گذاشت.

الگوبرداری مسکن ملی از مسکن مهر

این سازنده بخش خصوصی که همزمان، مدیرعامل مسکن مهر شهرستان‌های غرب استان تهران (شهریار، قدس و ملارد) است، در مقایسه نهضت ملی مسکن و مسکن مهر عنوان کرد: می‌توانیم بگوییم مسکن ملی دقیقا یک نمونه از مسکن مهر است و تفاوتی با آن ندارد. وی اظهار کرد: عمده‌ترین چالشی که مسکن مهر با آن مواجه شد عدم توجه به بازار عرضه و تقاضا بود. در عین حال جانمایی‌ها درست نبود و همین الآن هم در مسکن هشتگرد، پرند و خیلی از شهرهای دیگر که واحدها متقاضی ندارند به دلیل همین مشکلات است. وی افزود: همچنین ظرفیتی که آن شهر نیاز داشته یا تعداد متقاضیان آن منطقه با تعداد واحدهایی که ساخته شده متناسب نبوده و بیش از تقاضا ساخته شده است.

اسدالله‌زاده اظهار کرد: مشکل دیگری که مسکن مهر با آن مواجه شد، موج تورم ناشی از تزریق حجم بالای نقدینگی به بازار مسکن بود. سیاستگذار به این مورد توجه نکرده بود که این امر تورم بالایی را در صنعت ساختمان ایجاد میکند که آن هم روی بهای تمام‌شده اثر می‌گذارد. از طرف دیگر در بحث تامین زیرساخت‌ها دولت دچار مشکل بود و متقاضیان هم در پرداخت تعهدات مالی خود تاخیر داشتند. این تاخیر باعث طولانی شدن پروژه شد. وی تاکید کرد: افزایش مدت زمان ساخت هم با توجه به تورم، به رشد هزینه ساخت منجر شد به نحوی که از برآورد اولیه 7 میلیون و 8 میلیون تومان به عنوان آورده اعضا، به مبالغ چهل، پنجاه، صد و سیصد میلیون تومان رسیدیم.

مدیرعامل مسکن مهر شهرستان‌های غرب استان تهران تاکید کرد: ما از سال 89 تا 94 در حوزه صفادشت 12 هزار و 387 واحد ساخته بودیم که در حال حاضر هنوز 660 واحد آن تکمیل و تحویل نشده است. اسداللهزاده بیان کرد: البته این واحدها متقاضی دارد اما یا متقاضی، خود دچار مشکل است یا بعضا مسائل حقوقی مطرح است. در همین حال در برخی موارد واحدها هنوز دچار مشکلات زیرساختی هستند و زیرساختها تکمیل نیست که همین امر باعث شده این تعداد واحد تکمیل و تحویل نشود.

الگوبرداری محض دولت سیزدهم از مسکن مهر احمدی‌نژاد حالا نمایان شده و اکنون نیز دولت با همان مشکلاتی روبروست که به تدریج مسکن مهر با آن مواجه شده بود. در این میان مهمترین بحث، هزینه ساخت است که دولت تلاش می‌کند آن را کوچک‌نمایی کند اما به تدریج به عنوان مهمترین معضل ساخت مسکن سر بر می‌آورد. از سوی دیگر هم آن طور که سازندگان بخش خصوصی می‌گویند، مسکن ملی با این هزینه‌ها، یک کپی از مسکن مهر و با کیفیتی نازل خواهد بود.

خبرهای بیشتر درباره مسکن را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.