کد مطلب: ۴۴۲۸۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اقتصاد دوره پساکرونا چگونه است؟

اقتصاد دوره پساکرونا چگونه است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد از یک سو از نظر توان اقتصادی و مالی دولت ضعیف شده است و از سوی دیگر ارزیابی دولتی‌ها و مجلسی‌ها از آینده پساکرونا روشن و امیدبخش نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با شیوع جدی ویروس کرونا از ابتدای اسفند ماه سال گذشته بسیاری از مشاغل و کارگاه‌های تولیدی را به تعطیلی کشانده است و در بهترین حالت کارها به صورت دورکاری یا با بخشی از نیروی کار به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در میانه آذر ماه سال ۹۸ و قبل از این که بازار نفت با افت قیمت شدید و بحران مواجه شود، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بخش واگذاری دارایی سرمایه‌ای بحث فروش نفت و گاز را داریم که درآمد آن ۴۸ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به بودجه امسال رشد منفی ۶۸ درصدی دارد.

بنابراین در کنار افت تقاضا، تولید کشور نیز افت کرده است، از سوی دیگر وضعیت صادرات کشور نیز به صورتی نیست که امید ارزآوری وجود داشته باشد. همچنین دولت برای تامین هزینه‌های بیماری کرونا و تبعات آن با موافقت مقام معظم رهبری مبلغ یک میلیارد یورو از ذخایر صندوق توسعه ملی برداشت کرده است.

این وضعیت در حالی رخ داده است که مرکز پژوهش‌های مجلس در سال گذشته پیش از شیوع ویروس کرونا، یعنی بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها و تبعات اقتصادی آن پیش‌بینی کرده بود که دولت در سال ۹۹ با کسری بودجه ۸۶ هزار میلیارد تومانی مواجه خواهد شد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در اولین جلسه مجلس در سال جدید که در روز ۱۹ فروردین ماه برگزار شد؛ با اشاره به اثرات شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد کشور، گفت: دولت در حساس‌ترین مراحل مدیریت منابع و مصارف بودجه قرار دارد.

دولتمردان از پساکرونا چه می‌گویند؟

رئیس‌جمهور در روز ۱۰ فروردین ماه در این خصوص اظهار کرد: در این شرایط باید برای پساکرونا یعنی تا روزی که درمان این بیماری و واکسن آن پیدا شود و تامین همه نیازمندی‌های جامعه ما که امروز مورد توقع مردم است آماده باشیم.(خبرآنلاین)

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در این خصوص در روز ۲۳ فروردین ماه گفت: حالا در میانه بحران کرونا قرار داریم و برای صحبت درباره جهان پساکرونا کمی زود است. اما معتقدم نه فقط در ایران بلکه در سطح جهان، از آنجا که شیوع کرونا برخی از پیش‌فرض‌های قطعی در حوزه حکمرانی را با چالش مواجه کرد، به طور حتم شاهد تغییراتی خواهیم بود. چه در حوزه شاخص‌های حکمرانی خوب و چه در حوزه سیاست‌گذاری‌ها، احتیاج به برخی تجدیدنظرها خواهیم داشت. این تجدیدنظرها هم در حوزه‌های شناختی و هم در حوزه‌های کارکردی خواهد بود.(ایران)

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز صفحه اینستاگرامی خود نوشت: به امید خدا روزی که کرونا رخت بربندد، نیازمند جامعه‌ای شاداب برای روزهای پساکرونا هستیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین یکی از مأموریت‌های وزارت امور اقتصاد و دارایی را برنامه ریزی برای احیای اقتصاد در دوران پساکرونا ارزیابی کرد و گفت: این وزارتخانه باید همان طور که در اهداف آن مشخص شده است برای اشتغال زایی، رشد پایدار، کاهش تورم و افزایش منابع بودجه هدف گذاری لازم را انجام دهد.(ایرنا)

دولتمردان از پساکرونا چه می‌گویند؟

نمایندگان مجلس نسبت به دوره پساکرونا با نگرانی بیشتر اظهارنظر کردند و به نوعی هشدار داده‌اند.

در اولین جلسه مجلس در امسال که با موضوع ویروس کرونا برگزار شد و چند نفر از هیات دولت شامل وزیر کشور، وزیر بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در آن حضور داشتند، نمایندگان مجلس از نگرانی‌های خود گفتند.

محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان گفت: پساکرونا یک تهدید جدی امنیتی، سیاسی و اقتصادی برای کشور است که نادیده گرفته شده، الان همه توجهات به کرونا است و غفلت از آن تبعات سنگینی دارد.

اکبریان، رئیس کمیسیون اقتصادی نیز به این موضوع پرداخت و عنوان کرد: با این شرایط ما یک زمینه پساکرونا را برای کشور به وجود می‌آوریم که قابل جبران نیست. باید دولت و مجلس برای دوران پس از کرونا فکر کند. با وام یک میلیون تومانی که مشکل حل نمی‌شود و چرخه تولید، صنوف و اقتصاد اگر به مرور فعال نشود به نابودی کشیده می‌شود.

وی افزود: صاحبان املاک یک ماه اجاره‌بها را بخشیدند بعد می‌خواهند چه کنند. باید یک پروتکل تعیین شود تا تولید و صنعت کشور به سمت فعال شدن برود. پیشنهاد من این است که وام‌های کم‌بهره به کسبه و تولیدکنندگان داده شود. بیشترین کارکنان در دولت است ولی کمترین بازدهی را دارند که لازم است این افراد کمتر به محل کار بروند نه بخش تولید که نیاز به فعالیت آن‌ها بیشتر است.

قاسمی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز درباره احتمال ایجاد بحران پس از کرونا گفت: ما با دوره پساکرونا در آینده مواجه می‌شویم که محل تلاقی با بحران‌های قبلی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و نیاز به مدیریت غیرامنیتی دارد.

بنابراین از یک سو وضعیت اقتصادی و مالی دولت مطلوب نیست و از سوی دیگر ارزیابی دولتی‌ها و مجلسی‌ها از آینده پساکرونا روشن و امیدبخش نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.