کد مطلب: ۴۴۱۷۸۴

گزارش تجارت‌نیوز از جلسه علنی مجلس در ۱۹ فروردین

جزئیات اولین جلسه مجلس در سال ۹۹ / تعطیلی یک ماهه کشور تصویب نشد / هشدارهایی برای دوران پساکرونا

جزئیات اولین جلسه مجلس در سال ۹۹ / تعطیلی یک ماهه کشور تصویب نشد / هشدارهایی برای دوران پساکرونا

جلسه امروز مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر بهداشت با حاشیه‌هایی برگزار شد که نمایندگان نسبت به دوران پساکرونا ابراز نگرانی کردند و تعطیلی یک ترم دانشگاه‌ها را پیشنهاد کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جلسه امروز مجلس شورای اسلامی با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت و با ریاست مسعود پزشکیان تشکیل شد که نمایندگان پیشنهادها و نگرانی‌های خود را ابراز کردند. در این جلسه از میان دولتمردان دو وزیر کشور و بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز حضور داشتند.

اولین جلسه مجلس در سال ۹۹ درباره کرونا با حواشی همراه بود و تاخیر دولتمردان برای حضور در صحن مجلس با گلایه رئیس مجلس همراه شد.

ابتدا پزشکیان با لحنی انتقادی نسبت به عدم حضور دولتی‌ها گفت: یعنی وزرا نمی‌توانستند ساعت ۹ به مجلس برسند؟ قرار بود وزیر ساعت ۹ در مجلس حضور داشته باشند و الان ساعت ۹ و نیم است؛ خیابان ها هم که خلوت است.

الیاس حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی نیز نسبت به مجلس انتقاد کرد و گفت: نکته‌ی اول گلایه از هیات رئیسه است که چرا مجلس شورای اسلامی تا الان تعطیل بوده و اینقدر با تاخیر شروع به کار کرده است؟ اولین اقدام ناقص و گلایه از مجلس شورای اسلامی است که چرا جلسه با تاخیر برگزار شده است؟(خبرآنلاین)

دانشگاه‌ها یک ترم تعطیل شود

محمدحسین قربانی، نماینده آستانه اشرفیه گفت: قرنطینه باید تا آمدن واکسن ادامه یابد و مراکز دانشگاهی و مدارس باید همچنان تعطیل باشد. ما سابقه دو بار تعطیلی دانشگاه‌ها را داشتیم پیشنهاد ما این است که تا یک ترم تعطیل شوند.

نماینده مردم کرمان نیز در بخشی از اظهارات خود درباره آموزش گفت: درخصوص وزارت آموزش حدود ۸۰ درصد از دروس مدارس تدریس شده است که به وزارت آموزش و پرورش گفتیم که آزمون‌های نهایی بر اساس سرفصل‌های انجام شده از دانش آموزان گرفته شود. در آموزش عالی موسسات غیرانتفاعی دچار خسارات سنگین شده که باید تسهیلات به آن‌ها داده شود. باید یارانه خاص به آموزش عالی غیرانتفاعی داده شود.

تبعات سنگین اقتصادی در دوره پساکرونا

پساکرونا یکی از موضوعات مطرح شده در اظهارات نمایندگان بود.

محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان گفت: پساکرونا یک تهدید جدی امنیتی، سیاسی و اقتصادی برای کشور است که نادیده گرفته شده، الان همه توجهات به کرونا است غفلت از آن تبعات سنگینی دارد.

اکبریان، رئیس کمیسیون اقتصادی نیز به این موضوع پرداخت و عنوان کرد: با این شرایط ما یک زمینه پساکرونا را برای کشور به وجود می‌آوریم که قابل جبران نیست. باید دولت و مجلس برای دوران پس از کرونا فکر کند. با وام یک میلیون تومانی که مشکل حل نمی‌شود و چرخه تولید، صنوف و اقتصاد اگر به مرور فعال نشود به نابودی کشیده می‌شود.

وی افزود: صاحبان املاک یک ماه اجاره‌بها را بخشیدند بعد می خواهند چه کنند. باید یک پروتکل تعیین شود تا تولید و صنعت کشور به سمت فعال شدن برود. پیشنهاد من این است که وام‌های کم‌بهره به کسبه و تولیدکنندگان داده شود. بیشترین کارکنان در دولت است ولی کمترین بازدهی را دارند که لازم است این افراد کمتر به محل کار بروند نه بخش تولید که نیاز به فعالیت آن‌ها بیشتر است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بهترین شیوه برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا را پیشگیری عنوان کرد و گفت: برای موفقیت در این زمینه باید همانند چین نظامی عمل کنیم نه پلیسی.

کرونا در مرحله مدیریت است نه کنترل

پس از این سخنان نمایندگان، سعید نمکی، وزیر بهداشت گزارشی را در خصوص مدیریت ویروس کرونا ارائه داد.

سعید نمکی ضمن عذرخواهی برای تاخیر حضور خود در مجلس که حاشیه‌هایی را در شروع جلسه به همراه داشت، عنوان کرد. دو مورد در روز ۲۹ بهمن گزارش دادند که با علائم کرونا بود و در روز ۳۰ بهمن در جلسه دولت این موضوع را اعلام کردیم. در همان زمان نیز برخی معتقد بودند که اعلام این موضوع پیش از انتخابات درست نیست اما من معتقدم مهم‌ترین موضوع صداقت است تا سرمایه مردمی را از دست ندهیم. موضوع امروز این نیست که منشا ویروس کرونا کجاست بلکه موضوع، مبارزه با آن است. ما خروج ماسک را از اول بهمن ممنوع کردیم.

وزیر بهداشت گفت: آنچه که امروز در کشور می‌بینم مرحله مدیریت بیماری است که به نحو احسن انجام می‌شود. ما به مرحله مهار و کنترل نرسیده‌ایم نباید دچار اشتباه شویم.

وی افزود: اول وفاق و همدلی ملی با پشتوانه حمایت رهبری و دوم غربالگری عمومی باعث شد که بیماری را در مرحله اولیه شناسایی و مدیریت شود که موفقیت امروز ما از این دو عامل ناشی شده است. ما تا امروز ۷۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را با اتکا به سامانه سیب و ۴۰۳۰ را شناسایی کردیم. ابتدا افراد را در مرحله پایین شناسایی و جدا کردیم و نگذاشتیم که در مراحل سنگین به بیمارستان مراجعه کنند، این کار باعث شد بار و تراکم بیماری کمتر، رسیدگی بیشتر و مرگ‌ومیر کمتر شود.

آینده ویروس کرونا چگونه است؟

وزیر بهداشت در این خصوص گفت: در روزهای آینده شاهد یک نمایش و ویترین زیبا از مقابله با کرونا خواهیم بود؛ یعنی مرگ‌ومیر به نسبت شناسایی مثبت کمتر خواهد بود. باید فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. ما با جنگ و حصر اقتصادی مواجه هستیم. از یک سو باید فاصله رعایت شود و از سوD دیگر نمی‌توانیم صنعت و تولید را تعطیل کنیم.

سعید نمکی در پایان گفت: ما فاصله‌گذاری هوشمند را تعیین کردیم تا هم کرونا را مدیریت کنیم و هم اقتصاد ما تعطیل نشود. هیچ پدیده‌ای سهمگین‌تر از طولانی شدن مدت کرونا نیست و باید در حداقل زمان کنترل شود. در روزهای آینده در برخی از استان‌ها کرونا کنترل و مهار می‌شود و انشالله تا پایان اردیبهشت این بیماری کنترل می‌شود.

دولت در حساس‌ترین مراحل مدیریت منابع و مصارف بودجه

بر اساس گزارش خانه ملت از حضور محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه، بودجه در مجلس؛ وی با اشاره به اثرات شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد کشور، گفت: دولت در حساس‌ترین مراحل مدیریت منابع و مصارف بودجه قرار دارد.

وی با اشاره به برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی با اجازه و موافقت مقام معظم رهبری تصریح کرد: به کمک این منابع برای ماه‌های آینده وزارت بهداشت هزینه‌های لازم را صورت خواهیم داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: دولت علاوه بر موارد مذکور باید نیاز مردم و کسب و کار آنها را مرتفع کند از این رو دولت باید تلاش کند تا جامعه هدف را شناسایی و در حد توان منابع لازم را به آنها اختصاص دهد بر همین اساس به سه میلیون افرادی که بر اساس آمار حقوق ثابت ندارند و مالکیت دیگری هم نداشته‌اند از ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کردیم و در روزهای آتی مجدداً پرداختی به این گروه از افراد انجام می‌شود. در مجموع برای این گروه سه میلیونی چهار بسته پرداختی صورت می‌گیرد که تاکنون یک مرحله آن انجام گرفته است.

رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در سخنرانی امروز خود در مجلس با ارائه گزارش از نحوه فعالیت این وزارتخانه و استانداری‌ها برای کنترل انتشار ویروس کرونا تاکید کرد: روند ابتلا به بیماری کرونا در کشور روبه کاهش است و استان‌های در خطر همچن گیلان و مازندران به وضعیت مطلوبی در این زمینه دست یافته‌اند.

جای بنگاه‌ها باید از خانوارها حمایت شود

حاشیه‌های اولین جلسه مجلس در سال ۹۹ در حین سخنان قاسمی، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز وجود داشت که صدای فریاد نمایندگان شنیده شد و با تذکر پزشکیان خاتمه پیدا کرد.

قاسمی گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس حدود ۲۰ تحقیق انجام داده است که این نتایج حاصل شده است، موضوع شیوع شناسی، کشور در بازوی صعودی بیماری است، الگوسازی‌ها نشان داد شرط موفقیت در مهار این بیماری اول فاصله گذاری اجتماعی بخش بهداشت و درمان فعال‌تر شود تا شناسایی و ایزوله به سرعت انجام گیرد. همچنین تا پایان سال کشور درگیر است.

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، از دیدگاه اقتصادی حدود ۱۸٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی تحت تاثیر عوامل بیماری است، این بزرگترین بحران بشریت پس از جنگ جهانی دوم است. عمده‌ترین بخش که تحت تاثیر قرار می‌گیرد بخش خدمات است. به جاری حمایت از بنگاه‌های کوچک باید از خانوارها حمایت شود. در خصوص بنگاه‌های بزرگ نیز باید غیرمستقیم مثل پرداخت بیمه، مالیات یا آب، برق و گاز حمایت انجام شود.

وی در پایان بیان کرد: برای این یک میلیارد یورو باید برنامه ارائه شود و صرف برنامه‌های سنتی نشود، همچنین ما یک دوره پساکرونا حساس داریم و نیاز به مدیریت غیرامنیتی است.

انتقاد دوباره مجلسی‌ها به دولتمردان

پس از اظهارات قاسمی، جلسه با سخنرانی دوباره نمایندگان و اظهارنظر در خصوص لایحه تعطیلی ادامه یافت که همچنان همهمه و بالا رفتن صدای نمایندگان روند جلسه را کند کرد.

در این بخش از جلسه دوباره صدای انتقاد مجلسی‌ها از دولتمردان بلند شد که چرا مجلس را ترک کرده‌اند و برای شنیدن صحبت‌های نمایندگان صبر نکرده‌اند.

در ادامه مقرر شد که در جلسه‌ای که در روز چهارشنبه هفته آینده تشکیل خواهد شد، دولت گزارش کاملی در خصوص مدیریت ویروس کرونا را ارائه دهد.

در پایان جلسه نیز قرار بود طرح سه فوریت تعطیلی یک ماهه کشور به رای گذاشه شود که نمایندگان با مغایرت طرح سه فوریت تعطیلی یک ماهه کشور با اصول قانون اساسی موافقت کردند و این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.