کد مطلب: ۴۳۶۴۱۳

آخرين وضعيت كرونا در گيلان

آخرين وضعيت كرونا در گيلان

کل کشور این روزها با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند اما به گفته مسئولان، استان گیلان در وضعیت قرمز قرار دارد و حالا این استان که تا پیش از این میزبان ناخواسته کرونا بود به کانون شیوع این ویروس تبدیل شده است؛ این در حالی است که کلیپ‌هایی منتشر شده از گیلان در فضای مجازی شرایط بحرانی این استان را نشان می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پرستارانی که از مردم می‌خواهند به شهر گیلان مسافرت نکنند، بیمارانی که با وجود ابتلا به بیماری کرونا و وضعیت نامساعد جسمی‌شان در بیمارستان‌ها بستری نمی‌شوند چون با کمبود تخت بیمارستانی در این استان مواجه هستیم، پرستارانی که در کلیپ‌های مختلف از کمبود مواد اولیه بهداشتی نگران و معترض هستند و از طرف دیگر درگیری بومیان این استان با مسافرین و غیربومی‌ها که قصد مسافرت به شهرشان را داشتند، همه و همه نشان دهنده وضعیت وخیم این استان است اما موضوع حائز اهمیت این است که تاکنون آنچنان اقدامی در جهت رفع مشکلات این استان در شرایط بحرانی این روزها صورت نگرفته است!

گیلان؛ میزبان ناخواسته کرونا

بیست و هفتم بهمن ماه زمانی که گیلان تازه از بحران برف رهایی یافته بود، در فضای مجازی استان اخبار ضد و نقیضی درباره شیوع بیماری کرونا دست به دست می‌شد و اکنون با گذشت سه هفته ابتلای ۴۹۶ نفر در گیلان به این بیماری قطعی شده است.

در روزهای نخست اعلان رسمی شیوع بیماری در گیلان؛ مرگ دو شهروند تایید می‌شد و تا هشتم اسفند تعداد متوفیان سه نفر و مبتلایان کرونا در این استان ۱۷ نفر بود اما از نهم اسفند سکوت رسانه‌ای درباره مبتلایان و متوفیان و شرایط استان، غلبه کرد تا جایی که در نهایت پانزدهم اسفند نماینده پیشین وزیر بهداشت در گیلان زبان به بحرانی بودن شرایط گشود و حتی هشدار داد: «خطر شیوع ویروس کرونا در سراسر استان بسیار بالاست و همه در خطرند.»

دکتر مهدی شادنوش شرایط استان را «وخیم» توصیف کرده و گفته بود:«در این مراکز افرادی هستند که طی مدت زمان کوتاهی پدر، مادر و عزیزان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند و هم‌اکنون عزیزی دیگر را در بیمارستان دارند.»

این سخنان به این معنی بود که نبرد با کرونا در استان گیلان از سطح اجتماع عبور کرده و به نبردهای خانگی رسیده است یعنی نه تنها یک عضو خانواده بلکه چند عضو مبتلا شده و یا حتی جان خود را از دست داده‌اند. تازه ترین خبرها از گیلان نشان می‌دهد که بحران در این استان جدی است هر چند خیلی‌ها آن را جدی نمی‌گیرند.

ویروس کرونا در گیلان و قم متفاوت با ویروس ووهان چین

روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس با اشاره به انتشار گسترده کرونا در استان گیلان گفت: مسافران از قم ویروس را به گیلان بردند. همچنین قبل از آنکه ایران درگیر کرونا شود زواری از افغانستان و پاکستان و حتی امارات به ایران آمده بودند که حتی خودشان هم از ابتلا به کرونا اطلاعی نداشتند.

شهروز برزگر در توضیح جلسه کمیسیون بهداشت با حضور وزیر بهداشت، رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان برای بررسی اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا گفت: در این جلسه وزیر بهداشت توضیح داد که بخشی از ویروس کرونا در گیلان کاملا با ویروس ووهان چین متفاوت است که حتی به پرستار ۲۵ ساله هم رحم نکرد لذا باید تمهیدات لازم اندیشیده شود. این شامل قم هم می‌شود که بخشی از ویروس کرونا در قم با ویروس ووهان چین متفاوت است. به عبارت دقیق‌تر مشخص نیست که منشا ویروس دوم از کجاست؟ آنچه از صحبت‌های وزیر بهداشت برداشت کردم این است که دو نوع ویروس در کشور هست. یکی ویروس ووهان چین و یکی دیگر ویروسی با منشا نامعلوم که به نظرم در این باره این احتمال وجود دارد که ویروس از نوع بیوتروریسم آمریکا باشد که در ایران پخش شده است.»

این موضوع با اینکه توسط مسئولان وزارت بهداشت به صورت علنی تائید نشده است اما در صورت صحت صحبت‌های این نماینده وضعیت گیلان از آن چه که فکر می‌کنیم خطرناک‌تر به نظر می‌رسد و باید اقدامات اساسی در این خصوص صورت بگیرد.

مشکلات زیرساختی نظام بهداشت گیلان

گیلان با ۲.۵ میلیون نفر جمعیت ثابت و حضور همیشگی صدها هزار گردشگر و مسافر دارای ۳۶ بیمارستان دولتی و خصوصی، ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی با حدود ۲۳۵۰ پزشک عمومی و متخصص و ۶ هزار و ۱۵۸ کادر پرستاری است. به تائید مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان، بیمارستان‌های گیلان از حیث فیزیکی و تجهیزات درمانی با مشکل روبه‌رو بوده به‌طوری که حتی ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی گیلان پیش از بروز بیماری کرونا از کمبود ۹۰۰پرستار در بیمارستان‌های استان خبر داده بود.

سرانجام دانشگاه علوم پزشکی گیلان نهم اسفند ماه خواستار دریافت کمک پزشکان عمومی و پرستاران داوطلب برای خدمت‌رسانی به بیماران استان شد؛ در آن زمان تعداد موارد مشکوک به بیماری کرونا در استان هزار و ۲۶۰مورد اعلام شده بود. همچنین با اینکه ابتدا گفته شده بود برای پذیرش بیماران نیازی به ایجاد بیمارستان صحرایی برای پذیرش بیماران مشکوک به کرونا نیست، اما در نهایت از نیمه اسفند ماه با اجرای این طرح موافقت شد و هجدهم اسفند این بیمارستان با ظرفیت پذیرش ۸۰ تا ۱۲۰ بیمار در محوطه بیمارستان رازی رشت ایجاد شد.

کبود تخت بیمارستانی

در روزهای آغازین شیوع بیماری کرونا در کشور یعنی سوم اسفند، وزارت بهداشت در هر استان یک یا چند بیمارستان را برای پذیرش بیماران معرفی کرد و به این ترتیب در گیلان بیمارستان رازی رشت به عنوان بیمارستان اصلی و ۶ بیمارستان دیگر شامل امینی لنگرود، شهید نورانی تالش، نیکوکار املش، رسالت ماسال، شهدای رضوانشهر و قدیمی لاهیجان به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری در نظر گرفته شدند. اما با گذشت زمان مسئولان ناگزیر به افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی برای بیمارانی شدند که با مشکل حاد تنفسی و عفونت ریه مراجعه می‌کردند به طوری که دوازدهم اسفند ماه اعلام شد در گیلان ظرفیت تخت‌های بیمارستانی ویژه بیماران تنفسی و افراد مشکوک به ابتلا به کرونا به ۲ هزار و ۳۰۰ تخت افزایش یافته است.

علاوه بر تمامی ظرفیت ۳۰۰تختخوابی بیمارستان رازی، بیمارستان رسول اکرم (ص) نیز با ۲۰۰ تخت وارد مدار خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به بیمارهای عفونی تنفسی شد. همچنین بیمارستان نیروی دریایی ارتش در رشت به عنوان مرکز پشتیبان آماده‌سازی شد و اکنون ۱۰۵ بیمار در این مجموعه بستری شده‌اند. با این همه باز هم این استان با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه است به طوری که لاهوتی نماینده لنگرود گفته است:«بسیاری از مبتلایان به خاطر نبود تخت جان باختند.»

این نماینده مجلس روز گذشته با اشاره به اعلام وضعیت قرمز در استان گیلان گفت: «چادرهای بیمارستان صحرایی در محوطه بیمارستان رازی رشت برپا شده است. برپایی این بیمارستان اقدام خوبی است اما به هر حال مشکلات خاص خودش را دارد، ما معتقدیم در حال حاضر که دو بیمارستان در شهرستان‌های تالش و لنگرود ساخته شده است و ۵۰ درصد تجهیزات این بیمارستان‌ها هم نصب شده و این دو بیمارستان می‌تواند ۴۰۰ تخت به تخت‌های بیمارستانی استان اضافه کند، اقدام فوری و عاجل برای تامین کادر درمانی و نصب سایر تجهیزات در این دو بیمارستان انجام شود که بستری بیماران در این بیمارستان‌ها انجام شود. تجهیز این دو بیمارستان قطعا می‌تواند در شرایط فعلی راه‌گشا‌تر از برپایی بیمارستان صحرایی باشد. ان‌شاءالله اگر دولت تجهیزات و کادر درمانی این دو بیمارستان را تامین کند ظرف ده روز آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

لاهوتی بیان کرد: مسئولان بیمارستان‌های استان باید این دقت را داشته باشند که برخی بیماران را که به سایر بیماری‌ها نظیر سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مبتلا هستند و امکان نگهداری آنها در منازل است، ترخیص کنند که در خانه‌ها از آنها مراقبت شود، یا مکانی را برای بستری این افراد تهیه کنند تا تخت‌ها برای بستری کردن افراد مبتلا به مشکلات حاد تنفسی خالی شود. خیلی از بیماران مبتلا به بیماری‌های حاد تنفسی به دلیل عدم بستری در بیمارستان‌ها و کمبود تخت‌های بیمارستانی در استان گیلان تلف شدند، یعنی به ظرفیت بیمارستان‌ها توجه نشد و بیمارستان‌ها از افرادی پر شد که بیماری شان حاد نبود.خوشبختانه طبق قول‌هایی که داده شده است گویا مکانی برای این بیماران که مشکلات شان حاد نیست در نظر گرفته شده و همین مسئله به خالی شدن تخت‌ها و بستری بیماران با مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان‌ها کمک می‌کند. قطعا دولت باید برای تامین این تجهیزات توجه بیش‌تری داشته باشد چراکه پزشکان و کادر درمانی در معرض بیش‌ترین خطرات برای سرایت بیماری هستند و اگر به تجهیزات مورد نیاز نظیر لباس خاص و ماسک و دستکش مجهز نباشند با این بیماری درگیر می‌شوند.»

پزشکان و پرستارانی که جان باختند

کادر پزشکی بیمارستان‌های گیلان این روزها شرایط دشواری را تجربه می‌کنند، هر از گاهی خبر درگذشت یکی از اعضای تیم پزشکی و پرستاری بر اثر ابتلا به ویروس کرونا منتشر می‌شود. دکتر محمد محمدی، پزشک پیشکسوت رشت، دکتر محمد علی ربیعی، پزشک شفتی، دکتر رضا کوچکی‌نیا، پزشک آستانه اشرفیه، دکتر حمید لطفی، پزشک متخصص ارتوپدی صومعه سرایی از جمله جان باختگان در مسیر خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا هستند ضمن آنکه دکتر سیامک دیوشلی متخصص اطفال انزلی مشکوک به ابتلا به کرونا هم در این روزها درگذشت.

اما در میان پرستاران هم؛ علی شیخ مرادی، پرستار بیمارستان قائم (عج) رشت، نرجس خانعلی‌زاده، پرستار بیمارستان لاهیجان و نیز غلامرضا وثوقی‌کیا، پرستار تیم جراحی بیمارستان‌های پورسینا و آریای رشت در این جهاد سلامتی فوت کردند.

در قرنطینه بمانید ولی سر کار بروید

در حالی که مسئولان و متخصصان مرتب بر لزوم قرنطینه خانگی تاکید می‌کنند اما ادارات، کارخانجات، بانک‌ها و سازمان‌ها در این استان همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و کارکنان موظف به حضور در محل کار هستند. دیده می‌شود که کارگران شهرداری و مخابرات و برخی دیگر از نیروهای خدماتی نه تنها این روزها مشغول انجام وظایف‌اند بلکه از هیچ وسیله محافظتی ساده‌ای از قبیل ماسک و دستکش نیز هنگام کار برخوردار نیستند.

از طرف دیگر مسافرت‌های بی‌موقع نیز یکی دیگر از مسائلی است که بر مشکلات ساکنان این استان دامن می‌زند. به همین دلیل هم پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌های استان گیلان با انتشار کلیپ‌هایی از مردم سراسر کشور درخواست کرده‌اند که به این استان مسافرت نکنند.

بومیان این استان هم با روش‌های مختلف راه را بر مسافران بسته‌اند اما همچنان مسئولان اقدامات جدی برای جلوگیری از مسافرت‌ها انجام نداده‌اند و صرفا به تذکر و توصیه اکتفا کرده اند! سوال اینجاست در شرایطی که وضع استان گیلان تا این حد بحرانی است چرا این استان را قرنطینه نمی‌کنند و چرا اقلام مورد نیاز را برای کادر درمانی این استان تهیه نمی‌کنند تا بیش از این شاهد جان باختن پزشکان و پرستاران در این استان نباشیم؟

منبع: روزنامه آفتاب يزد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یاخدای دادگر

    این همه بدبختی ناشی از کرونانتیجه مصلحت اندیشی درعدم قرنطینه قم است..متاسفانه هدیه تلخی دراستانه سال نو از قم به ایران داده شد.البته با سهل انگاری مسئولین