کد مطلب: ۷۵۸۳۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

آخرین اخبار از خسارات زلزله در سوریه

آخرین اخبار از خسارات زلزله در سوریه

زلزله صبح دوشنبه مرز ترکیه و سوریه در شهرهای شمالی سوریه نیز خسارت‌های فراوانی به جا گذاشته؛ زلزله در سوریه تاکنون باعث کشته‌شدن دستکم 830 سوری، تخریب چند بنای تاریخی جهان و از کار افتادن بزرگترین پالایشگاه نفتی این کشور شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود گذشت بیش از 10 ساعت از نخستین زمین‌لرزه به بزرگی 7.8 ریشتر در ترکیه که در کشورهایی چون سوریه، قبرس، لبنان، فلسطین و عراق نیز احساس شده، تاکنون اطلاعات تکمیلی دقیقی از میزان خسارت‌های این زلزله در سوریه منتشر نشده است.

خبرگزاری الجزیره، ساعتی پس از این زمین‌لرزه توانست به صورت مستقیم تصاویر فاجعه رخ داده در شهرِ عمار السلمو در شمال سوریه را بازتاب دهد. تصاویری که حکایت از ویرانی کامل این شهر در زلزله سوریه دارد.

در ترکیه، شهروندانی توانسته‌اند با توییت کردن و ذکر محلِ دقیق خود در زیر آوار، نجات پیدا کنند اما در مورد زلزله در سوریه، حتی مشخص نیست بخش‌های شمالی این کشور به اینترنت دسترسی دارند یا خیر.

تاکنون آخرین آمارهای شبکه الجزیره از کشته شدن بیش از 830 شهروند سوری در شمال این کشور حکایت دارد. همچنین در جریان زلزله در سوریه، بخش عمده‌ای از آثار باستانی ثبت شده در فهرست یونسکو در شهرهای حلب، حما و طرطوس تخریب یا به طور کامل ویران شده‌اند.
روسیه و ایران تنها کشورهایی بوده‌اند که با ابراز تسلیت و همدردی، آمادگی خود را برای امدادرسانی به سوری‌های زلزله زده اعلام کرده‌اند و پوتین نیروهای نجات خود را به این کشور اعزام کرده است.

زلزله سوریه بزرگترین پالایشگاه نفت دولت را از کار انداخت

در بیانیه‌ای که پس از زلزله در سوریه توسط وزارت نفت این کشور منتشر شده آمده که بزرگترین پالایشگاه نفتی این کشور از کار افتاده و حداقل دو شبانه روز طول می‌کشد تا بتواند دوباره به مدار تولید بازگردد.

براساس این گزارش، وزارت نفت سوریه اعلام کرد که در نتیجه زلزله مرگبار صبح دوشنبه که صدها کشته و زخمی در پی داشته است، فعالیت پالایشگاه نفت «بانیاس» متوقف شده است. پالایشگاه بانیاس در فاصله شهرهای طرطوس و لاذقیه، در ساحل سوریه قرار دارد. این پالایشگاه که بزرگترین پالایشگاه دولتی سوریه محسوب می‌شود در سال 1974 و توسط یک شرکت رومانیایی ساخته شد. در آبان 1398 و در آذرماه 1399، این پالایشگاه دو بار دچار آتش ‎سوزی شده است.

1619484 705

شهر بانیاس در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر «طرطوس» و در ساحل دریای مدیترانه قرار دارد. استانِ طرطوس یکی از همسایگان جنوبی استان غازی‌عینتاب است؛ درست جایی که بیشترین شدت زمین‌لرزه را به بزرگی 7.8 ریشتر احساس کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد هم‌پای شهری چون قَهرمان‌ماراش که محلِ اصلی زلزله بوده، در استان‌های همجوار سوری نیز شدت و میزان خسارت‌ها بالا باشد.

زلزله در محل استقرار کمپ‌ آوارگان سوری

زمین لرزه صبح امروز در 23 کیلومتری شرق نورداگی در استان غازیانتپ و در عمق 24.1 کیلومتری (14.9 مایلی) رخ داده است. نورداگی در امتداد مرز ترکیه و سوریه قرار دارد و این زمین لرزه در چندین کشور از جمله سوریه و لبنان احساس شده است. وزارت بهداشت سوریه گزارش داده بیشترین میزان خسارت‌ها و کشته‌شدگان در حلب، لاذقیه، حما و طرطوس بوده است.

استان غازی‌عینتاب و منطقه کلیس که هر دو از بخش‌های مرزی ترکیه به حساب می‌آیند، در طول سال‌های اخیر به محل استقرار کمپ‌های آوارگان سوری بدل شده‌اند؛ زنان و کودکان جنگ‌زدهای که در طول سال‌های جنگ سوریه از مناطقی چون کوبانی و طی مسافت‌های طولانی با پای برهنه به این منطقه پناه آورده‌اند و مشخص نیست زلزله در این مناطق چه میزان خسارت مالی و جانی در پی داشته است.

زلزله سوریه

منابع مطلع محلی در ترکیه می‌گویند برای ارزیابی خسارات اولیه و وضعیت امدادرسانی باید دید مناطق زلزله‌زده در شمال سوریه در کدام بخش‌ها از جغرافیای سیاسی این منطقه قرار دارند و اداره آن مناطق در دست کدام یک از گروه‌های نظامی است. همچنین به جز شهرهایی چون حمص و حلب که توسط ارتش بشار اسد در کنترل هستند، از مناطقی که پناه‌جویان سوری در خاک ترکیه استقرار دارند، اطلاعی در دست نیست و هیچ خبری از میزان خسارت‌ این مناطق اعلام نشده است.

تخریب آثار تاریخی

بخش عمده خسارات مخابره شده زلزله صبح دوشنبه سوریه مربوط به آثار تاریخی و میراث باستانی این کشور است. سوریه با ثبت 6 محوطه تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو یکی از تاریخی‌ترین و فرهنگی‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود اما اخبار امروز گویای این واقعیت هستند که لااقل در سه شهر تاریخی حلب، حما و طرطوس محوطه‌های تاریخی و عمارت‌های باستانی به طور کامل تخریب شده‌اند. آنطور که خبرگزاری ایرنا گزارش داده، همام سعد، یکی از مقامات ارشد اداره آثار باستانی و موزه‌های سوریه در این باره گفته است: «گزارش‌هایی مبنی بر شکاف در ارگ حلب دریافت کرده‌ایم و تیمی از متخصصان را برای بازرسی محل و ارزیابی خسارات اعزام کردیم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    با سلام ، چی نظر بدم،چه بگویم اگه حقیقت را بنویسم که یطرفه بهم آنگه تهمت و افترا می چسبانید،

  • ایرانی

    خدا جون این بندگان خدا به خودت میسپارم بعد از جنگ جای این مصیبت رو نداشتند خدایا هیچ انسانی بی سر پناه نشه اونم تو این سرمای زمستان