کد مطلب: ۷۸۸۱۰۹

مهم‌ترین اخبار سیاسی امروز/تاثیرات مثبت توافق ایران و عربستان در منطقه

مهم‌ترین اخبار سیاسی امروز/تاثیرات مثبت توافق ایران و عربستان در منطقه

با توجه به اهمیت شرایط سیاسی موجود کشور، تجارت‌نیوز قصد دارد با تهیه بسته خبری سیاسی به پوشش مهم‌ترین اخبار سیاسی امروز بپردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین و مهم‌ترین اخبار سیاسی امروز را در ادامه بخوانید.

مکالمه تلفنی معاونان وزرای امور خارجه اتریش، دانمارک و هند با معاون سیاسی وزارت امور خارجه

به گزارش وزارت امورخارجه، پیتر لااونسکی قائم مقام وزیر امور خارجه اتریش، یسپر مولر سورنسن معاون وزیر امور خارجه دانمارک و وینای موهان کوترا معاون سیاسی وزارت خارجه هند در تماس های تلفنی جداگانه با دکتر علی باقری درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و تحولات بین المللی گفتگو و رایزنی کردند.

ابوالغیط: توافق تهران و ریاض «بسیار مثبت» است

دبیرکل اتحادیه عرب توافق ایران و عربستان را بسیار مثبت توصیف کرد.احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست خبری مشترک با نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در بیروت اعلام کرد که نشست سران عرب ماه می در ریاض برگزار خواهد شد.

وی توافق اخیر میان ایران و عربستان برای از سرگیری روابط را نیز «بسیار مثبت» توصیف کرد.

ابوالغیط تاکید کرد که نتایج اولیه این توافق ایجاد نوعی ثبات سیاسی و امنیتی میان دو کشور است اما تاثیر آن بر سایر موضوعات منطقه هنوز مشخص نیست.

وزیر دارایی عربستان: سرمایه گذاری در ایران با سرعت بالا انجام خواهد شد

وزیر دارایی عربستان با اشاره به توافق تهران و ریاض گفت که سرمایه گذاری کشورش در ایران با سرعت بالا انجام خواهد شد.

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان در اظهاراتی گفت که سرمایه گذاری عربستان در ایران بعد از توافق اخیر با سرعت گسترده انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد که فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری در ایران ایجاد شده است و تا زمانی که به بندهای توافق احترام گذاشته شود، هیچ مانعی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

ابراز امیدواری ترکی الفیصل نسبت به تاثیرات مثبت توافق ایران و عربستان در منطقه

رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان ابراز امیدواری کرد که توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط میان دو کشور به تحولات مثبت در منطقه خاورمیانه منجر شود.

ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه درباره توافق عادی‌سازی روابط ایران و عربستان که با میانجی‌گری چین انجام شد، اظهار داشت: من فکر می‌کنم که این توافق روی مسائلی همچون یمن تاثیراتی داشته باشد. امیدوارم در سوریه که جنگ و خونریزی در آن همچنان ادامه دارد نیز چنین باشد.

این شاهزاده سعودی با بیان اینکه تردیدهایی نسبت به این توافق دارد، افزود: اما این تردیدها اهمیتی ندارند. این شک و تردید کسانی است که توافقنامه را امضا کرده‌اند. به نظر می رسد که هنوز این تردید وجود دارد که توافق چقدر می‌تواند زود اجرا شود.

وی که در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۱ رئیس سازمان اطلاعات عربستان بوده است همچنین به نقش چین برای حصول توافق تهران و ریاض اشاره کرد و گفت: نه ایالات متحده و نه اروپا نمی‌توانستند "میانجی صادق" باشند و مانند آنچه چین به آن کمک کرده است، توافق بین عربستان سعودی و ایران تضمین کنند.

ترکی الفیصل ادامه داد: چین کسی بود که توانست این کار را انجام دهد زیرا روابط خوبی با هر دو کشور دارد.

وی خاطر نشان کرد که چین ضامن توافق عربستان و ایران است که از سوی پکن برای احیای روابط دیپلماتیک اعلام شد و این به معنای دوری از واشنگتن نیست.

بروجردی: آرایش سیاسی جهان در حال تغییر است

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با بیان این که معادلات جهانی به سرعت در حال تغییر است و شاهد تغییر آرایش سیاسی حاکم بر جهان هستیم، گفت: روابط ایران و چین همواره سیر صعودی داشته و چین این ظرفیت را دارد که قدرت نخست اقتصادی جهان شده و جایگزین آمریکا شود.

علاءالدین بروجردی تصریح کرد: علی رغم فضاسازی هایی که آمریکا در اتاق فکر چین هراسی خود انجام می دهد و تعدادی نیز در داخل کشور هنوز دنباله رو بازگشت روابط خوب با مجموعه غرب و آمریکا هستند، شاهد هستیم که تحولاتی در منطقه و جهان اتفاق می افتد و این یک واقعیت بسیار مهم سیاسی است.
رئیس انجمن دوستی ایران و چین اظهار داشت: همان گونه که در مورد پدیده آب و هوا، گازهای گلخانه‌ای و… صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که در آرایش سیاسی جهان به سرعت تغییراتی در حال وقوع است.

بروجردی افزود: آمریکا زمانی خود را یکه تاز صحنه جهانی می دانست و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این ذهنیت را داشت، اما امروز به سرعت این معادله در حال تغییر است و قدرت های نوظهور جایگزین قدرت آمریکا می شوند، بنابراین کشور چین این ظرفیت را دارد هم از نظر جمعیتی و وسعت و هم از لحاظ اقتصادی فاصله خود را با آمریکا هر چه بیشتر نزدیک می‌کند و به سمتی می‌رود که تا کمتر از 10 سال آینده قدرت اول اقتصادی جهان باشد و آمریکا دیگر قدرت نخست اقتصادی نخواهد بود.

وی ادامه داد: از نظر مسائل سیاسی هم این معادله در حال تغییر است و در محاسبات گنجاندن حتی کشورهایی مانند عربستان که رابطه نزدیک و خوبی با آمریکا دارد، سفر رئیس‌جمهور چین به ریاض نمونه بارزی است که این کشور ارتباط قوی با کشورهای خلیج فارس برقرار می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.