کد مطلب: ۵۶۷۲۳۸

سهام عدالت در دولت فعلی آزاد می‌شود؟

سهام عدالت در دولت فعلی آزاد می‌شود؟

آزادسازی سهام عدالت یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ بود. داستانی که نه تنها پایان خوبی نداشت بلکه به یکی از عوامل ریزش بورس تبدیل شد. اما آیا آزادسازی سهام عدالت در دولت فعل دوباره رخ می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نهم اردیبهشت سال گذشته بود که در روزهای سبز بازار سرمایه، فرایند آزادسازی سهام عدالت اجرا شد و به سهامداران این اختیار داده شد که یکی از دو روش مستقیم و غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند.

بر این اساس از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم و مابقی روش غیرمستقیم را انتخاب کردند تا سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت شوند.

از عرش به فرش ارزش سهام عدالت

البته فرایند آزادسازی سهام عدالت در دولت فعلی یک جا صورت نگرفت و مشمولان می‌توانستند در ابتدا ۳۰ و سپس ۶۰ درصد سهام خود را بفروشند. این درحالی بود که بازار در روزهای اوج خود به سر می‌برد و ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومان تا بیش از ۲۰ میلیون تومان نیز افزایش یافته بود. همین جذابیت قیمت باعث شد تا بسیاری از افراد نسبت به فورش سهام خود اقدام کنند و فشار فروش سهام عدالتی‌ها مزید بر علت ریزش بازار سرمایه شد.

به طوریکه نه تنها ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومان به کم تر از ۱۰ میلیون تومان رسید بلکه بسیاری از افرادی که سهام عدالت خود را برای فروش گذاشته بودند نتوانستند سهام خود را بفروشند. زیرا بازار در صف فروش قفل شد.

در نهایت نیز سازمان بورس و اوراق بهادار در آبان سال گذشته فروش سهام عدالت را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد و همچنان با وجود اینکه بازار سرمایه درحال حرکت به سمت ثبات است، این ممنوعیت وجود دارد.

سناریوی جدید سازمان بورس و پایان عمر دولت

البته به نظر می‌رسد سازمان بورس و اوراق بهادار سناریوی جدیدی برای سهام عدالت در نشر گرفته است. آنطور که محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس این سازمان در آخرین اظهارات خود اعلام کرده، قرار است فروش سهام عدالت تدریجی آغاز شود. به گفته وی باید تلاش کرد تا این اقدام به صورت ماهانه و با درصدهای کم اجرایی شود.

دهقان تاکید کرده است که به هیچ عنوان لازم نیست که یکباره ۳۰ درصد از سهام عدالت آزادسازی شود، در این زمینه می‌توان به منظور جلوگیری از تاثیر منفی آن بر معاملات بورس، در هر مرحله یک درصد از آن را در بازار آزادسازی کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درمورد زمان اجرایی شدن برنامه‌های در دستور کار این سازمان برای فروش سهام عدالت نیز گفته است که زمان اجرایی شدن این تصمیمات وابسته به وضعیت بازار است، هر لحظه که احساس شود این اقدامات تاثیر منفی را بر بازار می‌گذارد اجرای آنها متوقف می‌شود.

این تصمیمات درحالی گرفته شده است که نه تنها هنوز تکلیف آزادسازی ۴۰ درصد دیگر سهام عدالت مشخص نیست و تنها یک هفته تا عمر دولت فعلی باقی مانده است، بلکه حرکت بازار سرمایه همچنان کجدار و مریز است و به نظر نمی‌رسد بازار قابلیت آزادسازی سهام عدالت در دولت فعلی را حتی در حد یک درصد از آن، داشته باشد.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا جواب مردم نمیدین فروش سهام عدالت. فروش سهام عدالت.
    بفروشین لازم داریم. پول

  • ناشناس

    فروش سهام عدالت چی شد. این حرف کجاش توهین ??ثبت کنید. مسؤلین کجا هستند اجاره مون مانده

  • غفور

    تجارت نیوز محترم از شما دیگه توقع نداشتیم بجای خبر رسانی دارید سوال میکنید!؟

  • ناشناس

    پول‌ ۳۰درصدهنوز دریافت نکردیم ۶۰درصد دیگر هم بفروشیم تا چی بشه اسمش بود که سهام فروختیم ولی پولی ندیدیم کلاه سرمردم گذاشتن بس ببینیم اقای ریئسی به ملت میرسد امین مثله حضرت علی (ع)به مردم خدمت کند امین ۰✋??

  • ناشناس

    اینقدر توهین نکنید مگه سهامداران عدالت گفتن سهام بخرید یااجبارتون کردن برید تو بورس.اگه سود میکردید میدادینش ب سهامداران عدالت که دارید مثل گوسفند بع بع میکنید

  • ناشناس

    اخه من نمی دونم کدوم دانشگاه بی درو پیکری به اینا مدرک داده. در اون دانشگاه رو باید مدفوع بگرین.
    اخه آزاد سازی تدریجی به صورت یک درصد در ماه میشه 40 ماه اونم اگر اوضاع بازار مناسب باشه به قول اینا . یعنی برای فروش سهام عدالت باید 40 ماه وقت بزاریم و 40 بار تمام اقدام به تغییرکارگذار ناظر کنیم. انگار الان 400 میلیون داریم که هر دفعه ده میلیون بگریم. اخه خاک تو سرتون کنن کل این 40 درصد الان 5 میلیون نمیشه ، برای انقدر پول میخاین یک درصد یک درصد ازاد کنین. یعنی خدایش خجالت نکشیدین که این ایده رو دادین. یکذره مغز توی سرتون خدایش هست ؟ تصور کنید هر ماه یک جمعیت زیاد بخان 1 درصد از سهام عدالت رو بفروشن ، یعنی انقدر خنگ هستین که 40 ماه تمام میخاین فروش رو به بازار تزریق کنین ؟ شما که امروز دارین حق ما رو در بورس زیر پا میذارین پس فردا چکار می کنید ؟
    راه حل این خیلی ساده هست : یک هماهنگی با نماد های سهام عدالت داشته باشین و بذارین شرکت ها با توان مالی زیادی که دارن و یا اصلا افراد مشتاق کلا همه این سهام ها رو بخرن . بعدخودتون هم خوب میدونید که اگه ده برابر این سهام ها هم که فروش بره بازم هیچ پولی از بورس خارج نمیشه ، چون بنا به گفته خود بی سوادتون اگر کسی سهام یک فردی رو که سهام غیر مستقیم داره رو بخره هیچ پولی از بورس خارج نمیشه و فقط یک نفر دیگه میشه مالکش. انجام این کار مزیت های زیر رو داره :
    1 : رضایت سهام داران عدالت
    2 : راحت شدن بازار سهام از شر فروش هیجانی
    3 : وارد شدن افراد حرفه ای و کار درست به بورس
    4 : کمک به مردم در این شرایط سخت اقتصادی
    5 : کسب اعتماد مردم و جلوگیری از به فنارفتن انتخابات بعدی
    6 : احترام به حق و حقوق سهامداران
    7 : خلاص شدن از این موضوع یکبار برای همیشه
    8 : بعد از گذشت زمان ثبات به یازار بورس بر میگرده و دیگه هیچ کاهشی رو از طرف سهام عدالت تجربه نمیکنه
    9 : مردم میتونن با فروش سهام عدالت جای دیگه سهام بخرن و مسعولیت ضرر و سود به عهده خودشون باشه
    10 : راحت کردن خودتون از شر کلی نفرین

  • ناشناس

    نمی دونم اصلا کسی تا حالا برای این مسعولین توضیح داده که عدالت یعنی چی ؟ اخه اون استاد های بی سواد شما چجوری به شما ها نمره قبولی دادن. چطور میشه که تهران و یک جای دیگه 100 درصد ازاد شده سهامشون الان ( اگه حرف منو قبول ندارین زنگ بزنید به 1569 و از کارشناسان سهام عدالت بپرسین کدام استان ها میتونن 100 درصد بفروشن ) و برای ما 60 درصد باید ازاد بشه و مابقی هر ماه یک درصد. یعنی خدایش شما اصلا چیزی از عدالت بلدین ، اصلا میدونید وجدان چیه ؟
    فرق ما با تهران چیه ؟ مگه ایران یعنی تهران ؟

  • ناشناس

    الان ما سهم داران غیر مستقیم گلستانی تکلیفمون با این نماد بی درو پیکر وسگلستا 1 چیه. چرا این نماد لعنتی از کل سال فقط یک ماه به زور باز هست و مابقی 11 ماه رو در تعلیق به سر میبره ؟ این دیگه چه نمادی اخه. نه صورت حسابی ماهانه به موقع داریم و نه 6 ماهه و نه حسابداری شده ، در کل هیچی نداریم انگار. من تحلیل گر هم باید بشینم با اطلاعات نداشته اقدام به تحلیل تکنیکال کنم و یا بخام تحلیل بنیادی داشته باشم. اصلا علت وجود این نماد دقیقا چی بوده؟الان باید سود میداد دیگه ( مردم نفروشن سهام عدالت ارزش زیادی داره ) خوب الان 60 درصدش به 5 میلیون هم به زور فروش میره اونم اگه از تعلیق بیاد بیرون. قبل اینم که ما باید توی همون یک ماه با هزار بدبختی و بی خوابی باید نفر اول صف میشدیم تا فروش بره. یک فکری به حال این نماد آشغال بکنید که دیگه شورشو درآورده.

  • ناشناس

    بابا تکلیف مردم روشن کنید یا بکشید خلاص یا نفس بهش بدید از گلوشون گرفتید میگید لنگش کنید بابا طرف داره میمیره ازاد کنید لامسب برای فروش مردیم از گشنگی دوسال ازاد کردیم به امید فروش برای ۴نفر ۴۰۰تومان خرج کردیم از اون تاریخ کلا ۲۰۰تومان واریز کردن تازه من دویستومان دیگه طلب دارم بابت خرج کردم

  • ناشناس

    بابا تور خدا ازاد کنید یابخرید مردیم از گشنگی