کد مطلب: ۷۳۸۹۱۸

آسیب جبران ناپذیر فیلترینگ بر مشاغل

آسیب جبران ناپذیر فیلترینگ بر مشاغل

این روزها تعدیل نیرو و کاهش استخدام در میان مشاغل و کسب‌و کارها نشانگر این موضوع است که بيش از ۷۰ درصد از كسب‌‌وكارها، ضرر و زيان ناشي از قطعي اينترنت و فیلترینگ را بيش از ۵۰ درصد تخمين زده‌‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با افزایش محدودیت‌ها و اعمال فیلترینگ، بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها دچار آسیب جدی شده و اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند.

صنعت تکنولوژی و اکوسیستم استارت‌آپی کشور این روزها به سختی با اختلالات اینترنتی دست‌‌وپنجه نرم می‌کند و در ماه‌های اخیر متحمل آسیب‌‌های متعددی شده است. در حالی که اغلب کسب‌‌وکارهای اینترنتی و شرکت‌‌های فعال در حوزه فناوری در این مدت و به دنبال کاهش درآمدهایشان روند استخدام نیروهای جدید را کاهش داده و به تعویق انداخته‌‌اند یا حتی بعضی از آنها ناچار به تعدیل نیرو شده‌‌اند، اما بررسی‌‌ها نشان می‌دهند که تا سال گذشته این بخش بیشترین میزان جذب نیروی انسانی را داشته است.
شرکت «ایران‌‌تلنت» که در زمینه ارائه خدمات کاریابی فعالیت می‌کند، به سیاق هر سال گزارشی از روند جذب و استخدام شرکت‌‌ها در سال گذشته را منتشر کرده است که نشان می‌دهد وضعیت استخدام در بخش فناوری در سال ۱۴۰۰ رو به رشد بوده. این در حالی است که «ایران‌‌تلنت» اخیرا و در پی اعمال فیلترینگ گسترده و محدودیت‌‌های اینترنتی در کشور، بررسی‌‌هایی انجام داده و اعلام کرده بود که بیش از ۷۰ درصد کسب‌‌وکارهاو مشاغل و بیش از ۵۰درصد صنایع، ضرر و زیان ناشی از قطعی اینترنت را بیش از ۵۰ درصد تخمین زده‌‌اند. با این همه به نظر می‌‌رسد که استخدام در حوزه فناوری تا پیش از این اتفاقات، روند رو به رشدی داشته است.

ایران‌‌تلنت در گزارش آماری از استخدام و اشتغال ایران در سال ۱۴۰۰ با اعلام اینکه ۱۶ درصد از استخدام‌های انجام‌‌شده در یک سال گذشته در حوزه فناوری اطلاعات، نرم‌‌افزار و اینترنت بوده، خبر داد که ۵۲ درصد از کل استخدام‌های سال گذشته نیز از بین افراد متخصص بوده است. بر اساس این گزارش «اسنپ»، «دیجی‌‌کالا» و «ایرانسل» به ترتیب سه شرکتی هستند که بیشترین میزان جذب و استخدام در سال ۱۴۰۰ را به خودشان اختصاص داده‌‌اند. بر‌‌اساس این گزارش بیشترین میزان استخدام و جذب نیروی انسانی در گروه صنایع مبتنی بر فناوری اطلاعات، نرم‌‌افزار و سرویس‌‌دهی اینترنت بوده است و این صنایع ۱۶ درصد از سهم استخدام کل کشور را به خودشان اختصاص داده‌‌اند. با این اوصاف گویا صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات برای افراد جویای کار هم جذابیت قابل‌‌توجهی داشته و با سهم ۱۱ درصدی در این زمینه دومین صنعت پرطرفدار است.

توسعه تکنولوژی در گرو نیروی انسانی متخصص

نکته قابل‌‌توجه در گزارش ایران تلنت، کاهش ۶۲ درصدی آگهی‌‌های استخدام صنعت بانکداری و همچنین کاهش ۴۰ درصدی آگهی‌‌های استخدام صنعت کشاورزی است. در این میان، میزان آگهی‌‌های استخدام شرکت‌‌های حسابداری بیشترین رشد را داشته و بیش از دو برابر شده است. شرکت‌‌های کاریابی و منابع انسانی نیز با ۸۳ درصد رشد تعداد آگهی استخدامی در رده دوم قرار دارند و شرکت‌‌های مخابراتی با رشد ۵۲ درصدی تعداد آگهی استخدام رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌‌اند.

در این گزارش آمارهای جالبی از میزان استخدام خانم‌‌ها و آقایان نیز منتشر شده است. در ۸۲ درصد از آگهی‌‌های منتشر شده در سال ۱۴۰۰، تفاوتی میان انتخاب آقایان و خانم‌‌ها وجود نداشته است. جامعه آماری مورد ارزیابی ایران‌‌تلنت بیش از ۳۷۰ هزار نفر از متخصصان و افراد جویای کار را شامل می‌شود. در این جامعه آماری ۳۱ درصد از افراد متخصص و کارشناس ارشد، ۲۸ درصد کارشناس و کارمند، ۲۰ درصد مدیر میانی، ۱۲ درصد افراد دانشجویان جویای کار و ۹ درصد هم مدیران ارشد هستند. در این گزارش همچنین بیشترین میزان استخدام و فرصت‌‌های شغلی صنایع بررسی شده است. طبق گزارش ایران تلنت، رتبه اول بیشترین میزان استخدام به صنایع مبتنی بر فناوری اطلاعات، نرم‌‌افزار و سرویس‌‌دهی اینترنت می‌‌رسد. این گروه از صنایع، همچون صنایع تولیدی، ۱۶ درصد از میزان جذب نیروی انسانی را در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده‌‌اند. صنایع مخابراتی هم با ۱۰ درصد از جذب نیروی انسانی، سومین سکوی جذب نیروی انسانی را از آن خود کرده‌اند.

سهم اندک صنایع غیرمرتبط با تکنولوژی و ارتباطات نوین، دو نتیجه را بیان می‌کند؛ از سویی صنایع حوزه‌های دیگر به حدی از رشد و اشباع رسیده‌‌اند که امکان توسعه نیروی انسانی و استخدام را ندارند و علاوه بر آن سرعت رشد صنایع نوین و مبتنی بر تکنولوژی به حدی است که برای توسعه و پیشبرد برنامه‌های خود نیازمند نیروی انسانی متخصص است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که ۵۲درصد از کل استخدام‌های سال گذشته نیز از بین افراد متخصص بوده است. کنار هم قرار دادن آمار ۱۶ درصدی صنایع مبتنی بر فناوری اطلاعات و سهم ۵۲ درصدی متخصصان در رده‌های استخدامی پرطرفدار، بیانگر آن است که شرکت‌‌های فعال در حوزه فناوری بیشترین سهم از استخدام و جذب متخصصان را در اختیار دارند. این بررسی‌‌ها تایید می‌کنند که صنایع پرطرفدار نیز تقریبا همسو با صنایعی هستند که بیشترین میزان استخدام را دارند. بر این اساس، ۱۱ درصد از کارجویان علاقه‌‌مند به استخدام در بخش فناوری اطلاعات و صنایع مرتبط هستند و ۱۸ درصد نیز علاقه‌‌مند به استخدام در صنایع تولیدی.

این در حالی است که پیش از اعمال محدودیت‌‌های اینترنتی اخیر، پیمایش‌‌های رصدخانه مهاجرت ایران حکایت از این داشت که نزدیک به ۶۳ درصد فعالان استارت‌آپی مایل به مهاجرت هستند. حالا با محدود شدن دسترسی به اینترنت آزاد، موج تازه‌‌ای از مهاجرت نیروهای متخصص به‌ویژه در بخش فناوری شکل گرفته است؛ تا جایی که نایب‌‌رئیس کمیسیون کسب‌‌و‌‌کارهای دانش‌‌بنیان اتاق بازرگانی ایران در این زمینه گفته است: «افزایش میل به مهاجرت سرمایه‌های اجتماعی و محدود شدن فضای توسعه کسب‌‌و‌‌کارهای اینترنتی، زنگ خطری برای آینده اقتصاد دیجیتال در کشور است.»

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.