کد مطلب: ۵۳۷۲۴۰

رئیس مرکز آمار ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

چرا مردم آمارها را باور نمی‌کنند؟ / آمارها با واقعیت فرق دارد؟

چرا مردم آمارها را باور نمی‌کنند؟ / آمارها با واقعیت فرق دارد؟

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه ۵۰ درصد و تورم سالانه ۳۹ درصد است. اما مردم می‎‌گویند که فشار اقتصادی بیشتری را تحمل می‌‎کنند و قیمت‎ کالاها بیشتر از این مقدار افزایش یافته است، چرا مردم آمارها را باور نمی‌‎کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در آبان سال ۹۷ بود که بین آمارهای تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اختلاف معنادار به وجود آمد و پس از آن بانک مرکزی دیگر آمار تورم را منتشر نکرد و اکنون مسئولیت انتشار دو شاخص تورم و نرخ رشد اقتصادی به عهده مرکز آمار ایران است.

رئیس مرکز آمار ایران در این خصوص به تجارت‌نیوز می‌گوید: متولی تولید حدود ۳۱ شاخص اقتصادی مهم در حوزه ارزی، پولی و بانکی بانک مرکزی است. اما وظیفه انتشار آمارهای تورم و نرخ رشد اقتصادی به عهده مرکز آمار ایران است.

به گفته او این آمارها با تفصیل بسیار و منطبق با آخرین استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود و باید به آمارهای مرکز آمار ایران استناد شود. در همه‌ کشورهای دنیا نیز نهادهای ملی آماری شبیه مرکز آمار ایران این آمارها را منتشر می‌کند.

جواد حسین زاده با اشاره به اختلاف آماری بین مرکز آمار ایران و بانک مرکزی عنوان می‌کند: علت این که دو نهاد یک آمار را تولید نمی‌کنند این است که دو عدد متفاوت به دست می‌آید و موجب کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود و سیگنال درستی به سرمایه‌گذاران نمی‌دهد. همچنین وقتی اعتماد به آمارها کاهش یابد کیفیت آمارها پایین می‌آید و اثر خود را روی سایر خدمات عمومی می‌گذارد.

مردم آمارها را باور می‌کنند؟

براساس آخرین گزارش، مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه را تا پایان فروردین امسال حدود ۳۹ درصد و تورم نقطه‌ای را ۵۰ درصد اعلام کرده است. اما برخی از مردم این آمارها را باور نمی‌کنند و می‌گویند تورم بیشتری را تحمل می‌کنند.

رئیس مرکز آمار ایران در این خصوص توضیح می‌دهد که نرخ تورم یک شاخص میانگین است و هر یک از کالاها و خدمات براساس میانگین وزنی که دارند روی این شاخص اثر می‌گذارند مثلا یک کالا مثل بنزین افزایش قیمت نداشته اما یک کالای دیگر ۱۰۰ درصد افزایش یافته که این کالاها با ضریب اهمیتی که دارند در کنار هم قرار می‌گیرند و یک شاخص را می‌سازند.

او با اشاره به نوسانات نرخ تورم در ایران می‌گوید: در همه جای دنیا وقتی سطح آمار بالا و نوسانش زیاد باشد باورپذیری کاهش پیدا می‌کند که طبیعی است، پژوهش‌های مرکز آمار ایران نیز این موضوع را تایید می‌کند ولی این ایراد مردم و مرکز ارائه‌دهنده نیست. در حالت کلی نیز افزایش قیمت یک کالا در چند ماه اخیر بیشتر در ذهن مردم می‌ماند به همین خاطر برخی‌ها تصور می‌کنند که عدد تورم، رقمی بیشتر از نرخ اعلامی است اما آمارهای قیمت کالاها نشان می‌دهد که چقدر افزایش یافته‌اند.

به گفته حسین‌زاده در این جلسه شورای عالی آمار موضوعات دیگری نیز به تصویب رسید که به این شرح است: شورای راهبری پژوهش و آموزش نظام آماری کشور قرار است بحث‌های آموزش و پژوهش را هدایت کند.

فهرستی با حدود ۴۹۷ آمار رسمی تهیه شد. آیین‌نامه نشان کیفیت نیز تصویب شد که قرار است از طریق مرکز آمار ایران به آمارهای منتشر شده در سه سطح نشان کیفیت اعطا شود. طراحی سامانه جامع آماری اطلاعات آبادی‌ها و روستاها و همچینین طرح آمارگیری از حوادث شغلی از دیگر مصوبات این شورا بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.