کد مطلب: ۷۰۴۱۰۱

آمار مبتلایان وبا امروز ۲۹ شهریور/ شناسایی ۱۴ زائر مبتلا به وبا

آمار مبتلایان وبا امروز ۲۹ شهریور/ شناسایی ۱۴ زائر مبتلا به وبا

مجموع تعداد مبتلایان به وبا در کشور تا کنون به ۱۴ نفر رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گفته می‌شود افراد مبتلا به وبا زائرانی هستند که روزهای گذشته به عراق سفر داشته‌ند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: نخستین مورد ابتلا به وبا در مازندران شناسایی شده است.

او گفت: این مرد از زوار اربعین بوده و پس از بازگشت از سفر زمینی با علائم مشکوک به بیماری وبا شناسایی و پس از اخذ آزمایش‌های لازم نتیجه ابتلای او به وبا مثبت شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: افرادی که از طریق مرز هوایی و فرودگاه‌ها وارد استان می‌شوند در خصوص ابتلا به بیماری‌هایی مانند وبا یا کرونا به‌صورت روزانه و مستمر غربالگری می‌شوند.

علیپور ادامه داد: آزمایش‌های ابتلا به کرونا در ۲۰درصد از زائرانی که از طریق مرز هوایی وارد استان شده‌اند مثبت بوده است.

دشواری شناسایی ویروس در مسافران زمینی

وی گفت: مهم‌ترین مشکلی که در این زمینه وجود دارد مربوط به مسافران زمینی است و چون دانشگاه علوم پزشکی کد ملی این افراد را در اختیار ندارد، غربالگری آن‌ها نیز ممکن نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: بارها از مسئولان درخواست شده است تا با ارائه سازوکاری کد ملی کسانی که به‌صورت زمینی از مرز خارج می‌شوند را برای غربالگری در برگشت به این دانشگاه بدهند که این موضوع تاکنون محقق نشده است.

علیپور ادامه داد: اگر این موضوع محقق شود با توجه به وجود پزشک‌های خانواده می‌توان مسافران خارجی را که از مرزهای زمینی وارد استان شده‌اند را بهتر غربالگری کرد.

وی با بیان اینکه کرونا همچنان وجود دارد از مردم خواست در استقبال از زائران موارد بهداشتی را رعایت کنند و زائرانی که از عتبات عالیات باز می‌گردند نیزدر صورت داشتن علائم بیماری به پزشک مراجعه کنند.

وبا در در اصفهان

همچنین روز گذشته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابتلای ۱۳ اصفهانی به بیماری وبا خبر داد و گفت: بیشتر افراد مبتلا از عراق بازگشته بودند.

پژمان عقدک به شیوع بیماری وبا اشاره و اظهار کرد: وبا بیماری است که از طریق آب آلوده و گاهی از طریق خوراکی‌های آلوده ازجمله میوه و سبزی‌ها منتقل می‌شود.

وی در مورد علائم بیماری وبا توضیح داد: از علائم شایع بیماری وبا اسهال است، درصد زیادی از افراد ممکن است بدون علائم درگیر بیماری وبا شوند و یا علائم خفیف داشته باشند. برخی افراد هم ممکن با علائم شدیدتری مبتلا شوند و نیاز به بستری پیدا کنند.

علائم شایع در مبتلایان به وبا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بیماران معمولا اسهال همراه با استفراغ بدون تهوع دارند و حجم زیادی آب از طریق اسهال از دست می‌دهند، بنابراین بدن‌شان خشک و بی‌حال می‌شود، همچنین بی‌قرار می‌شوند، خشکی دهان پیدا می‌کنند و پوست‌شان چروک می‌شود.

وی هشدار داد: اگر بیماران آب زیادی از دست بدهند، ممکن است سطح هوشیاری‌شان کاهش پیدا کند و حتی به حالت تشنج یا کما هم برسند.

عقدک با تأکید بر اهمیت مصرف آب آشامیدنی سالم، گفت: افراد باید یاد بگیرند همیشه و در هر کجا که هستند از آب آشامیدنی سالم استفاده کنند و اگر از آب لوله‌کشی مطمئن هستند مصرف کنند، در غیر این صورت از آب بسته‌بندی شده برای خوردن و شست‌وشو استفاده کنند.

وی اعلام کرد: بر اساس آزمایش‌هایی که انجام شده، از ۱۹ شهریورماه تا این لحظه ۱۳ مورد مثبت مبتلا به وبا در اصفهان داشتیم که تست‌شان مثبت بود. این افراد همگی درمان شدند و در حال حاضر مشکلی ندارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.