خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۰۷۴۶

دبیرکل اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی به تجارت‌نیوز پاسخ داد:

آینده تجاری ایران و کره‌جنوبی چه خواهد شد؟

آینده تجاری ایران و کره‌جنوبی چه خواهد شد؟

دبیر کل اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی می‌گوید: سازکار تحریم‌های نفتی هنوز به طور عملیاتی و شفاف مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود آینده تجاری ایران و کره‌جنوبی با افت و خیزهایی رو به رو باشد.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، براساس آمارهای منتشر شده از گمرک، ایران در نیمه نخست امسال بیش از 844 میلیون دلار به کره جنوبی صادرات داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 61 درصد کاهش داشته است. میزان وزنی صادرات به کره در این مدت 1.6 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 68 درصد کاهش داشته است. علت کاهش ارزشی و وزنی صادرات کالاهای ایرانی به کره چه می‌تواند، باشد؟ با وجود تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران چشم‌انداز آینده تجاری این کشور چه خواهد شد؟

در همین زمینه دبیر کل اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی در پاسخ به این پرسش که چرا صادرات ایران به کره‌جنوبی به لحاظ ارزشی و وزنی با کاهش رو به رو بوده است؟ به تجارت‌نیوز گفت: در دوره نخست تحریم‌ها و با خروج آمریکا از برجام چندین معضل باعث شد که ما با افت صادرات کالاهای ایرانی به بازار کره جنوبی و واردات کالاهای کره‌ای به ایران مواجه شویم. در بحث واردات مشکلات اصلی انتقال ارز و مباحث مالی باعث شد که نحوه واردات همانند سال‌های گذشته انجام نشود.

پویا فیروزی افزود: در شش ماه نخست سال تامین و پرداخت ارز حاصل از خرید نفت و مشتقات نفتی از سوی کره‌ای‌ها با مشکل مواجه شد. تغییر قوانین در حوزه تجارت خارجی نیز از دیگر عواملی بود که صادرکنندگان ایرانی به دلیل برخی ممنوعیت‌ها نتوانستند خودرو یا لوازم خانگی کره‌ای را ثبت سفارش کنند. همین عوامل منجر به آن شد تا عملیات تجاری دو سویه با این کشور با کُندی مواجه شود.

وی درباره موانع صادراتی میعانات گازی به کره‌جنوبی اظهار کرد: با اعمال نخستین تحریم‌های بین‌المللی به یک باره خرید و فروش نفت ایران با برخی اختلالات مواجه شد. کره‌جنوبی مهمترین مشتری در حوزه میعانات گازی ایران به شمار می‌رود که به دلیل تحریم‌ها، واردکنندگان نفتی این کشور نتوانستند تعهدات مالی را برای شرکت‌های صادرکننده نقتی و گازی حواله کنند.

فیروزی تصریح‌ کرد: نگرانی صادرکنندگان در مباحثی همچون پیمان سپاری ارزی و بازگشت پول به کشور به موانع داخلی افزوده و در نهایت منجربه کُندی عملیات تجاری میان این دو کشور شد.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی همچنین در بخش دیگر سخنانش درباره آینده تجاری این دو کشور گفت: کره‌جنوبی نیز در لیست کشورهایی قرار دارد که از تحریم نفتی ایران معاف شد. حال بستگی دارد خرید نفت از ایران به طور عملیاتی با چه روند و سازکاری پیش رود. معتقدیم که روند تجاری ایران و کره جنوبی نسبت به سال‌های گذشته کاهش خواهد یافت. اما همچنان باور داریم که روابط تجاری با این کشور به قوت خود باقی خواهد ماند.

فیروزی خاطرنشان ‌کرد: دوره فعالیت و مبادلات تجاری شرکت‌های بزرگ کره‌ای و ایرانی و صادرات و واردات این نوع کالاها به بازارهای هدف ایران به پایان رسیده است. الان زمان این است که کالاهای بنگاه‌های تولیدی کوچک به بازارهای بین‌المللی راه یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.