کد مطلب: ۴۴۰۳۵۴

یک کارشناس اقتصادی پاسخ می‌دهد:

قیمت دلار در چه کانالی قرار می‌گیرد؟ / آینده ارز در سال ۹۹ چگونه است؟

قیمت دلار در چه کانالی قرار می‌گیرد؟ / آینده ارز در سال ۹۹ چگونه است؟

دل‌انگیزان می‌گوید: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از قیمت دلار در سال ۹۹ ارایه کرد، اما به نظر می‌رسد دولت علاقه‌ای به دلار زیر ۱۵ هزار تومان ندارد و من پیش‌بینی می‌کنم دلار در کانال ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان قرار بگیرد.

سهراب دل‌انگیزان، رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: برای سال ۹۹ نمی‌توان به صورت قطعی در مورد وضعیت ارز اظهارنظر کرد و تنها بر اساس شواهدی که وجود دارد پیش‌بینی‌هایی را می‌توان مطرح کرد. از آن جایی که قیمت دلار افزایش یافته و قیمت کالای وارداتی نیز افزایش یافته، انتظار نمی‌رود که در سال ۹۹ جهش تقاضا برای کالای وارداتی داشته باشیم. با این حساب حجم عظیمی از واردات کشور مربوط به واردات کالاهای اساسی است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر درآمدهای صادراتی بخش خصوصی کشور بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار بوده که تا همین میزان را می‌توان جایگزین درآمدهای نفتی و نیاز بنگاه‌های اقتصادی را تامین کرد. اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که شیوع ویروس کرونا در انتهای سال ۹۸ به بسیاری از کسب‌وکارها صدمه وارد کرد و ممکن است صادارت کشور را نیز دچار چالش کند.

دل‌انگیزان می‌افزاید: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از قیمت دلار در سال ۹۹ ارایه کرد، اما به نظر می‌رسد دولت علاقه‌ای به دلار زیر ۱۵ هزار تومان ندارد و من پیش‌بینی می‌کنم دلار در کانال ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان قرار بگیرد.

این کارشناس اضافه می‌کند: از سوی دیگر بانک مرکزی نیز تمایل دارد اوایل سال ۹۹ را به دلار ۱۵ هزار تومانی پایان سال ۹۸ وصل کند. با توجه به تورم پیوسته ۳۰ درصدی که برای سال ۹۹ انتظار می‌رود، اگر ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت برای ارز نیز در نظر داشته باشیم دلار بین کانال ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان می‌تواند قرار بگیرد.

وی تاکید می‌کند: در مجموع انتظار می‌رود در سال ۱۳۹۹، دلار به اندازه تورم و شاید کمتر نیز افزایش قیمت داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مردم دلار پایین تر از 17000 تومن برای اقتصاد کشورمان ضرر جبران ناپذیری وارد خواهد کرد البته دولت جهت جلوگیری از تورم تمهیداتی اندیشیده است.

  • سعید

    دلار کالا نیست، نشان دهنده ارزش پول ملی است، هزار راه برای افزایش درآمد دولت وجود داره که الان در دستور کار قرار گرفته، تا قبل از کرونا هم زمزمه دلار بیست هزار تومانی تا پایان 98 به گوش می‌رسید ولی الان اگر برای فروش مراجعه کنید 14300 تومان مبلغ روبروی شما خواهد بود. خرید هم به همین صورت 14400
    وقتی عمده مردم قشر ضعیف هستند، پس افزایش قیمت کالاهای وارداتی لوکس ناشی از گرانی ارز متوجه اونها نیست، تازه الان که واردات هم نداریم
    وقتی عمده واردات کالاهای اساسی هست و برای عموم مردم (قشر ضعیف) باید ارزان و با سوپسیت ارائه بشه گرانی ارز توسط دولت دو سر سوخت خواهد بود.
    چه فرقی میکنه یک خودرو امروز باشه 200 یا فردا بشه 400 میلیون در صورتی که بودجه عموم مردم نهایتا 80 میلیون باشه برای تهیه خودرو.
    هر چه گرانی توسعه پیدا کنه، دایره پوشش مردم کوچکترمیشه.
    یک روز افراد با 30 میلیون صاحب خونه میشدن تازه نصفش وام مسکن بود
    چندی بعد که با اون پول نمیشد خونه خرید، همه متمرکز بر خرید خودرو بودند.
    امروز تمام تمرکز مردم در سیر نگه داشتن شکم خانواده هاشون هست و دیگه وضع از این خرابتر نمیشه چون از این کمتر چیزی وجود نداره و حکومت این رو میدونه.

  • ناشناس

    وقتی حقوق کارمندان دولت هر سال ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند میخواهی دلار کاهش داشته باشد قیمت دلار ۲۵ هزار تومان است

  • ناشناس

    طلا گران خواهد شد

  • ناشناس

    یه ضربالمثل قدیمی هست که میگه وقتی یه جنس قیمت بالایی رو می بینه یعنی بازم به اون وضعیت می رسه کی سکه ۶ملیونی رو باور میکرد تا دوسال پیش