کد مطلب: ۵۵۰۱۶۶

احتمال افزایش قیمت تایر/ عرضه لاستیک دولتی با نرخ آزاد

احتمال افزایش قیمت تایر/ عرضه لاستیک دولتی با نرخ آزاد

فعالان صنعت تایر برای عرضه تولیداتشان در بورس کالا دست به کار شده‌اند و در عین حال، با گذشت هفت ماه از آزادسازی قیمت‌گذاری لاستیک، دوباره ساز گرانی را کوک کرده‌اند؛ در نتیجه احتمال افزایش قیمت تایر وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از آنکه آبان سال گذشته قیمت‌گذاری تایر آزاد و به انجمن تولیدکنندگان تایر سپرده شد، تولیدکنندگان وعده رفع مشکلات موجود در عرضه تایر را دادند،‌ اما حالا با گذشت چند ماه مردم همچنان برای خرید تایر مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو هستند. طرح عرضه تایر در بورس کالا یکی از راهکارهایی است که این روزها برای رفع مشکل مردم در دستور کار قرار گرفته است.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور در این مورد با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای فروش تایر در بورس کالا، گفت: به تازگی برای شفاف‌سازی قیمت تایر، طرح عرضه لاستیک در بورس کالا را مطرح کرده‌اند و در حال حاضر یکی از شرکت‌ها اقدام به عرضه لاستیک در بورس کرده است که اگر نتیجه دهد، این روند را برای سایر شرکت‌ها ادامه خواهیم داد.

وی در مورد احتمال افزایش قیمت تایر گفت: با توجه به اینکه بسیاری از عوامل در افزایش قیمت هر کالایی تاثیرگذار است، اکنون افزایش قیمت برای لاستیک خارج از قاعده نیست. با توجه به اینکه هزینه بسیاری از عوامل مانند دستمزد، بیمه، هزینه آب، برق و … افزایش داشته است، در قیمت نهایی یک کالا تاثیر گذار خواهد بود و در نتیجه در آینده قیمت لاستیک نیز افزایش خواهد یافت.

عدم همکاری برخی تولیدکنندگان در توزیع سیستمی تایر

جمشیدی، مجری طرح توزیع سیستمی تایر نیز در خصوص برنامه‌ریزی برای ساماندهی به بازار تایر گفت: تمام خرید و فروش لاستیک در این سامانه ثبت می‌شود تا بتوانیم بر کالا تا زمانی که به دست خرده فروش که یک فعال تجاری، است، نظارت داشته باشیم.

وی ادامه داد: سامانه توزیع سیستمی تایر خودروهای سواری باید پیش از این اجرا می‌شد، اما متأسفانه به دلیل همکاری نکردن بعضی از تولیدکنندگان تاکنون موفق به اجرایی آن نشده‌ایم.

لابی بازی در عرضه تایرهای وارداتی

سید محمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان تایر نیز در خصوص نحوه فروش لاستیک در سامانه جامع تجارت به نرخ دولتی، گفت: سال گذشته مقداری ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) به تجار دادند تا لاستیک را به نرخ دولتی وارد کنند، آنها نیز مکلف بودند این کالا را به نرخ دولتی به فروش برسانند.

وی افزود: پس از آن، فروش و عرضه این دسته از لاستیک‌ها با موانعی مواجه شد. بر این اساس افرادی که کالا را با نرخ دولتی وارد کرده‌اند، باید مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنند که برخی تجار معمولی این مابه‌التفاوت را پرداخت کردند، یعنی این لاستیک را با نرخ دولتی خریداری کردند، اما اکنون باید مابه‌التفاوت به نرخ نیمایی را پرداخت کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر ادامه داد: در این بین، لابی‌های زیادی رخ داده که از همین روال گله‌مند هستیم. برخی در این سامانه با نرخ ۴۲۰۰ تومانی و برخی با نرخ نیمایی لاستیک می‌فروشند که همین روال باعث لابی بازی شده است. موافق ادامه فعالیت برخی از شرکت‌ها در این سامانه نیستیم.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.