کد مطلب: ۴۰۵۸۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ارز، طلا و بورس چه می‌شوند؟ / پیش‌بینی بازارها در هفته پیش‌رو / عواملی که نشانگر نوسانات محدود هستند

ارز، طلا و بورس چه می‌شوند؟ / پیش‌بینی بازارها در هفته پیش‌رو / عواملی که نشانگر نوسانات محدود هستند

در حالی که بازار طلا و سهام همچنان روند نزولی خود را پشت سر می‌گذرانند، قیمت دلار در هفته اخیر روندی متفاوت از روند نزولی دو هفته پیش خود ثبت کرد. آیا این وضعیت ادامه خواهد یافت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قبل از شروع هفته اخیر بازارها چنین وضعیتی داشتند؛ بورس ۴ درصد بازدهی منفی، دلار ۰٫۴۰ درصد بازدهی منفی، طلا ۰٫۲۰ بازدهی منفی و سکه طلا ۰٫۲۵ درصد بازدهی مثبت.

در چنین وضعیتی با توجه به سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: نگرانی‌های ناشی از درگیری نظامی ترکیه و سوریه به اضافه تشدید احتمالی تقاضا در هفته پیش‌رو به واسطه افزایش سفر زیارتی به عراق در کنار افت صادرات غیرنفتی و عدم بازگشت بخش قابل توجهی از دلارهای غیرنفتی چشم‌انداز نوسان مقطعی را برای بازار ارز ترسیم می‌کند. اما آیا بانک مرکزی این بار هم با کنترل‌هایش می‌تواند مانع از این نوسان شود؟ در صورت ناموفق بودن بانک مرکزی در این قضیه، باید منتظر سرایت این نوسان به بازار طلا بود. در دیگر بازار یعنی بازار سهام نیز همچنان اظهارات حمایتی و عرضه اولیه وجود دارد. در هفته پیش‌رو عرضه اولیه «دتوزیع» انجام خواهد شد و به همین دلیل فعالان این بازار امیدوار به بازگشت روند شاخص هستند.

در عمل نیز بازار ارز از حالت نزولی به ثبات تغییر شکل داد و در هفته اخیر هیچ تغییر قیمتی نداشت.در عین حال بازار طلا هم شاهد نوسان مثبتی نبود. در بازار سهام نیز با وجود نزولی ماندن روند آن اما روند تنزل این بازار از منفی چهار درصد به منفی یک درصد بهبود یافته است.

در نهایت بازارها در هفته اخیر چنین وضعیتی داشتند؛ دلار بدون تغییر، بورس منفی یک درصد بازدهی منفی، طلا و سکه هم یک درصد بازدهی منفی.

چهارم

در هفته اخیر به جز دلار، بقیه بازارها روندی منفی داشتند.

در چنین شرایطی که روند نزولی بازار سهام بهبود یافته، نرخ ارز از روند نزولی به یک روند بدون تغییر رسیده و بازار طلا همچنان روند نزولی خود را حفظ کرده، چه اتفاقاتی ممکن است در هفته پیش‌رو رخ دهد؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

شاید همچنان مهمترین اتفاق چند روز اخیر تداوم حملات نظامی ترکیه به بخش‌هایی از سوریه باشد. درباره ایران نیز اخیرا عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه گفته است: ایران مصمم به برداشتن گام‌های بعدی کاهش تعهدات است و این تصمیم تا تامین شرایط مورد نظر و برآورده شدن منافع اقتصادی ایران از برجام تغییر نمی‌کند.

با این حال اخباری هم منتشر شده که می‌تواند سیگنال‌های مثبتی برای فعالان بازارها به همراه داشته باشد. از سویی واشنگتن معافیت تحریمی عراق برای واردات گاز و برق ایران را تمدید کرده و از سوی دیگر رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای مشترک حمایت دو کشور از توافق هسته‌ای ایران را اعلام کردند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری هم خبر داده که امارات برای حل مباحث سیاسی با ایران پیش‌قدم شده است.

علاوه بر این، وزیر امور خارجه پاکستان گفته است که ایران و عربستان قصد دارند اختلافات میان خود را از راه دیپلماسی حل کنند. در همین حال بار دیگر رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که آمریکا آماده مذاکره با ایران است.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

در بخش اقتصادی نیز همچنان اظهارات مسوولان درباره بازار ارز ادامه دارد. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است: وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضای آن نقش مهمی در ثبات این روزهای بازار ارز دارد و نشانه خوبی است که اتخاذ سیاست‌های درست صادراتی و ارزی می‌تواند این روند را مستمرا بهبود ببخشد.

در بازار سهام نیز جدای از اظهارات خوشبینانه مقامات مسوول از جمله رئیس جمهور که این بازار را بانشاط توصیف کرده، در هفته پیش‌رو عرضه اولیه دیگری با عنوان «وآوا» در راه است.

بدین ترتیب سیگنال‌های سیاسی آرام‌کننده بازارها و سگینال اقتصادی نشانگر حمایت مسوولان از بازار سهام و ارز مبین آن است که وضعیت بازارها حداقل به گونه‌ای نیست که نوسان نگران‌کننده جدیدی را شاهد باشند و شاید نوسانات محدود نزولی در دلار و ارز و صعودی در بازار سهام در پیش باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا گذارشی از فرو رفتن عده کثیری از سهامداران در ضرر سنگین و خانمان سوز تهیه نمیکنید که دولت با نوسانگیری و کسب سود به نفع خودش باعث ان شد سهامیکه ۲ هفته در صف فروش قرار گرفته اند و حتی سهامداران نمیتوانن به پولشان برسن چرا این بازی رو دولت راه انداخت.چرا دولت ایران همیشه باعث ضرر برای مردم میشه.مردم با هزار ارزو وارد بورس شدند ولی سرمایه خود رو بر باد رفته میبینن.

  • ناشناس

    دلار گرون میشه حتما چون بانک مرکزی پشتوانه دلار نداره صادرات نفت نیست تادلار وارد بشه اقتصادمان ور شکسته ست دلار به […] می رسه مطمئنم

  • ناشناس

    اطلاعات خوبی داشت وبرای بسیاری ازمردم امیدوارکننده
    است که اگربه امیدمنجرشودفراگیروعام است انشاالله،،

  • ناشناس

    فرانسه و المان از برجام حمایت کرده باشن که چی؟؟؟
    این سیگنال مثبتش چیه؟
    که دلار ارزون میشه؟
    چه ربطی داره!!!!
    تا وقتی تحریمای امریکا رو برندارن دلاری ارزون نمیشه که این سیگنال نثبت حساب بشه…
    تحلیل گرتونو عوض کنید!

  • ناشناس

    به نظرتون طلا گرون میشه یا ارزون بعد ماه صفر

  • دیر نیامدم که

    ایران همش ۵درصد نفت صادر میکنهایران ۳برابر جمعیت کشورش کار میکنه یعنی به اندازه 280میلیون نفر داره فعالیت میکنه چرا چون
    مجبوره ، راهی جز ۳برابر کار کردن برای بقا ندارهاخرش هم بعد از این همه سختی موفق میشه
    نه حکومت ایران نه بلکه خانواده های ایرانی ثروتمند میشن
    ولی هنوز راه زیادی …… موندهمن خودم هم
    هم دانشجو مهندسی
    هم کار میکنم جنس به عراق صادر میکنم
    هم زبان المانی انگلیسی عربی یاد میگیرم
    هم در مغازه ام
    خلاصه دیگه امثال من دهه هفتادیا مجبور هستیم کار کنیم
    تا بقا
    هدفم مهاجرت و تحصیل در المان هست که مرد جهانی بشم
    شاید مسخرم کنید