خبر مهم:

کد مطلب: ۴۰۴۴۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال‌های خطرناک برای بازار ارز / ۲ آمار تجاری که گرانی دلار را محتمل کرد / ارز بازار گران می‌شود؟

سیگنال‌های خطرناک برای بازار ارز / 2 آمار تجاری که گرانی دلار را محتمل کرد / ارز بازار گران می‌شود؟

همزمان با افت صادرات غیرنفتی ایران، وزیر اقتصاد هم آمار نگران‌کننده‌ای از وضعیت برگشت دلارهای صادراتی داده است. با کاهش ارزهای ناشی از صادرات، برخی از کارشناسان و فعالان بازار نگران هستند که این عامل هم مانند کاهش فروش نفت فشار بر بازار داخلی ارز را افزایش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همزمان با افزایش تحریم‌ها اخبار رسمی و غیررسمی حاکی از کاهش فروش نفت ایران و طبیعتا کاهش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت است. برنامه‌ریزی دولتمردان برای بودجه سال 98 نیز مبین همین مساله بود که ایران در امسال با کاهش درآمدهای نفتی مواجه خواهد شد.

اما همزمان با نگرانی‌ها درباره تاثیرپذیری بازار ارز از کاهش درآمدهای نفتی، با انتشار آمار جدید تجارت غیرنفتی ایران، به نظر می‌رسد نگرانی‌هایی هم در حوزه درآمدهای غیرنفتی ایران به وجود آمده است.

طبق اعلام گمرک ایران، حجم تجارت خارجی ایران در نیمه نخست امسال، ۴۲میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلار است که از این میزان، ۲۱ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار سهم واردات و ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار سهم صادرات است.

کارنامه تجارت خارجی در نیمه اول سال ۹۸ نشان می‌دهد درحالی که میزان صادرات غیرنفتی در نیمه نخست امسال بیش از 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته، میزان افت واردات در همین مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از پنج درصد است. با این وضعیت درآمدهای غیرنفتی ایران به نظر می‌رسد تقاضاهای واردات نقش موثرتری نسبت به اثرگذاری درآمدهای صادرات غیرنفتی داشته باشند.

این وضعیت زمانی پررنگ‌تر می‌شود که به آمارهای وزیر اقتصاد درباره دلارهای برگشتی اشاره شود.

وزير اقتصاد در هفته اخیر اعلام کرد : ۴۵درصد ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی بازگشت.

فرهاد دژپسند توضیح داده است: بر اساس آمارهای رسمی، برگشت ارز صادراتی ۲۷ میلیارد دلار بوده است که نشان می‌دهد تنها ۴۵درصد از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی بازگشته است.

این سیگنال‌های تجاری در حالیست که معاون اول رئیس جمهور هم از مشکلات صادرات غیرنفتی سخن گفته و چشم‌انداز هشداردهنده‌ای را ترسیم کرده است.

16 مهر ماه امسال، معاون اول رییس جمهور در مراسم روز جهانی استاندارد تاکید کرد: صادرات غیرنفتی کشور می‌توانست امروز به حدود 80-70 میلیارد دلار برسد و اگر فضای بین‌المللی ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران نبود، تعداد تولیدکنندگان فعال در عرصه صادرات بیش از تعداد صادرکنندگان فعلی بود.

اما آیا آن دو سیگنال مورد اشاره تجاری به اضافه چشم‌انداز نگران‌کننده ترسیم شده توسط معاون اول رئیس جمهور می‌تواند نشانه‌هایی برای افزایش قیمت دلار در آینده باشد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    به این زودی خیر

  • زهرا

    عجب پول مردم از جیبشون می کشی

  • ناشناس

    دلار همین الانش باید ۱۳ الی ۱۴ باشه
    منتها دولت دستوری پایین نگه داشته بخره
    چون تسویه های آبان و آذر نزدیکه

  • سیاست حریف

    اشتباه نکنید !!!!!! منطقه دچار تحولات عظیمی خواهد شد . آمریکا از این به بعد خود را درگیر اختلافات خاور میانه نخواهد کرد و اسرائیل را تنها خواهد گذاشت .نظام اقتصادی آمریکا شدیدا تحت سلطه و سیطره یهودیان ثروتمند این کشور یعنی جودها است و ترامپ سعی در خارج شدن از زیر بار این سلطه است . اختلاف جدی بین آمریکا و اسراییل درخواهد گرفت و روابط ایران و آمریکا به سرعت بهبود یافته نه تنها تحریمها برداشته خواهد شد که بین ایران و آمریکا در آینده مناسبات تجاری و اقتصادی و البته سیاسی خوبی برقرار خواهد شد . بازار ایران یک بازار بسیار بزرگ بکر و دست نخورده برای کالاهای آمریکایی است .

  • ناشناس

    باسلام دلار گرون میشه.شک نکنید