کد مطلب: ۲۶۸۷۲۳

اطمینان مشاور اردوغان به حفظ استقلال بانک مرکزی ترکیه

اطمینان مشاور اردوغان به حفظ استقلال بانک مرکزی ترکیه

جمیل ارتم-مشاور اقتصادی اردوغان- گفت استقلال بانک مرکزی یک اصل است و این بانک با توجه به واقعیت‌ها و نیازهای بازار به ایفای نقش خواهد پرداخت.

اردوغان که در انتخابات دوشنبه این هفته مجددا به مقام ریاست جمهوری رسید خود را دشمن نرخ بهره خوانده است و پیشتر گفته بود بانک مرکزی را برای کاهش نرخ بهره تحت فشار قرار خواهد داد. این اظهارات اردوغان باعث نگرانی جدی فعالان بازار شده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آقای ارتم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز این نگرانی‌ها را رد کرد و گفت: هیچ کس نباید به این موضوع شک کند که بانک مرکزی بر اساس واقعیت ها و نیاز بازار عمل خواهد کرد.

در اواخر ماه آوریل بانک مرکزی نرخ بهره را ۵۰۰ واحد افزایش داد تا جلوی افت بیشتر ارزش لیر در برابر ترکیه را بگیرد. لیر ترکیه امسال ۲۰ درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. مقامات هم چنین وعده داده‌اند از سیاست‌های سختگیرانه تر ارزی حمایت کنند.

ارتم در ادامه افزود: نیاز است بین سیاست‌های پولی و مالی (دولت و بانک مرکزی) هماهنگی بیشتری شکل بگیرد: گام هایی محکم در بودجه و درآمد و هزینه‌ها خواهیم برداشت. دولت بر اهداف اقتصادی و اصلاحات متمرکز خواهد شد.

پیشتر سرمایه‌گذاران نگرانی خود را نسبت به داغی بیش از حد اقتصادی در ترکیه ابراز کرده بودند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.