کد مطلب: ۶۱۶۶۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

درخواست برای اعلام جرم علیه خودروسازان / «دادستان به پرونده جاده بهبهان ورود کند»

درخواست برای اعلام جرم علیه خودروسازان / «دادستان به پرونده جاده بهبهان ورود کند»

تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در نزدیکی بهبهان، پنج هم‌وطن را به کام مرگ فرستاد و ۴۱ نفر را راهی بیمارستان کرد. رئیس پلیس راهور روز گذشته اعلام کرد در این حادثه ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. آیا امکان اعلام جرم علیه خودروسازان وجود دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، حادثه تلخی که صبح روز دوشنبه ۲۰ دی در جاده بهبهان -رامهرمز (خوزستان) رخ داد، بار دیگر توجهات را به سمت کیفیت خودروها جلب کرد.

روز گذشته، کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفت که در حادثه بهبهان، ایربگ هیچ خودرویی باز نشده بود.

او خودروهای تولیدی را «ارابه مرگ» نامید و از اینکه استانداردها کنترل نمی‌شوند گلایه کرد.

رئیس پلیس راهور همچنین تاکید کرد که خودروسازها باید در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند.

درخواست اعلام جرم علیه خودروسازان

امروز هم کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز از دادستان خواست که برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد، اعلام جرم عمومی کند.

این کمیسیون در نامه‌ای خطاب به دادستان به «فعل و ترک فعل تولیدکنندگان» اشاره کرده و خواهان آغاز روند تعقیب خودروسازان متخلف و متولیان استاندارد شده است.

نگرانی از کیفیت خودروها

در همین رابطه، امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز تاکید کرد که باید بررسی دقیقی در مورد حادثه بهبهان انجام شود.

به گفته او، معیوب بودن قطعه حساسی مانند ایربگ می‌تواند فاجعه‌ای ملی باشد؛ ضمن اینکه باید مشخص شود که چرا ترمز حدود ۶۰ خودرو به درستی عمل نکرده است.

کاکایی همچنین به نگرانی‌ها در مورد ایمنی خودروها، کیفیت قطعات و خدمات پس از فروش و افزایش معضل خودروهای فرسوده اشاره کرد.

به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو، اگر خبر اعلام شده در مورد ایربگ‌ها دقیق باشد، خودروسازان و قطعه‌سازان، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت باید در قبال آن پاسخگو باشند.

او تاکید کرد: در صورت اثبات قصور در فرایند تولید، امکان اعلام جرم علیه خودروسازان وجود دارد.

گلایه‌ها از کیفیت خودروهای داخلی

به دنبال انتشار گزارش تصادف جاده بهبهان در مورد نقش و مسئولیت خودروسازان در این حادثه، برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز گلایه‌های خود را از کیفیت خودروهای داخلی مطرح کردند.

دادستان به عنوان مدعی‌العموم ورود کند

- «در اینکه هیچ قانونی نمیتونه خودروساز محکوم کند شکی نیست ولی امیدوارم برای یک دقیقه هم شده چیزی به عنوان وجدان کاری تو وجودشون روشن بشه و عمیق به جنایت هاشون فکر کنند.
همچنین اون مغز متفکری که واردات ممنوع کرده و از اون باوجودی که مالیات چند صد درصدی روی واردات خودرو میکشه تا به دست مصرف کننده واقعی برسه.»

- «جون آدما بی ارزش تر از خودروهای داخلیه. خودروسازا به خاطر دولتی بودنشون کسی جرات نداره بهشون چیزی بگه چون اگه ایرادی بگیره از خودروها، خودروسازا ازش شکایت می کنن و همیشه هم جریان به نفع خودروساز تموم میشه! معنای جدیدی از عدالت رو داریم تجربه می کنیم.»

- «از فردا به بهانه کنترل کیفی و افزایش کیفیت قیمت خودرو رو ۱۵۰ درصد افزایش میدن ‌‌بعدش میگن استانداردهای ما از بنز و بی ام و بالاتر هست !»

- «دادستان باید به عنوان مدعی العموم ورود کند که نمی کنه جالب اینجاست برای ارابه های مرگ خودرو سازها طاقچه بالا می گذارند»

خودتان سوار می‌شوید؟

- «سوال اینجاست که واقعا این مسئولین خودرو ساز با همین محصول تولیدی خودشون رفت آمد میکنند و یا وجودش دارند که خانواده خودشون سوار این ماشین ها بکنند؟»

- «گناه دارن این مردم آخه این چه ظلمی هست که در حق مردم می کنید؟ برید ببینید صاحبان همین سازندگان خودرو حاضرند خودشون همین ماشین ها رو سوار بشوند. من به سهم خودم حلالتان نمی کنم.»

- «حکایت گاری سازی مثل این میمونه که توی یه شهر فقط دو تا سوپرمارکت وجود داره که باهم هماهنگن و اجناس شون بدترین کیفیت موادغذایی و… را با گرون ترین قیمت دست مردم اون شهر میدن مردم اون شهر هم نه امکان اعتراض به کیفیت و قیمت اجناس دارند و نه میتوانند از شهر خارج شوند و مایحتاجشون رو تامین کنند. پس مجبورن برای این دو فروشگاه ساعتها صف بایستند تا آشغال تحویل بگیرن.»

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اول دادستان به پرونده هواپمای اوکرائینی برسه بعدش حادثه بهبهان

  • ناشناس

    خودرو ساز ها همه رو با پول میخرند !!!!

  • رحيم

    آغاز یارانه خودرو شروع شد. هرخودرو چقدر یارانه توزیع میکند

  • ناشناس

    ??

    • افسانه

      ???

  • ناشناس

    دادستان ؟ کدام دادستان ؟ پول زحمتکشی میلیونها سهامدار را در روز روشن بالا کشیدند و خدا میداند چه زندگی هایی که به فقر و فلاکت افتادند اما مردم کوچکترین حمایتی از سوی قانون ندیدند .

    • ناشناس

      اگه پول زحمتکشی شما رو چند برابر میکردن و تقدیم میکردن اونوقت خوب بود؟
      اون زندگی که پولش رو بیاره توبورس به امیدچندبرابر شدن وسود کردن همون بهتر که نابود شه

  • ناشناس

    مشگل اینه که آدم حتی جرات نمیکنه حرف دلشو بزنه

  • نیما

    ان‌شالله دو‌ برابر پولی که از پیش خریدکنندگان با تحویل آذرماه گرفتن رو بابت خسارت و جریمه پرداخت کنن

  • نیما

    مردم فقط پول کیسه‌ی ایربگ رو دادن
    در افزایش قیمت بعدی، پول بادش رو هم می‌گیرن که ان‌شالله دفعه‌ی بعد باز بشه

  • ناشناس

    خودرو وکیفیت اون یه عامل تو تصادف هست جاده و علائم اون هم یه عامل دیگه
    ولی یه عامل خیلی مهم هم هست اونهم نقش راننده هست راننده ای که سلامت روانی نداره و یا سلامت فکری رو به خاطر مصرف مواد مخدر از دست میده مطمئنا نمیتونه تو اون ثانیه های حساس تصمیم درست بگیره
    معمولا تصادفات زنجیره ای از سمت جلو به عقب هست ولی اون تصادف انگاری همه برای کشتن هم رفته بودن

  • ناشناس

    ای قاضی ای قاضی ای قاضی شب جرمش سنگینه سنگینه.