کد مطلب: ۷۲۴۳۶۱

افزایش تنش‌های آبی؛ سوژه نشست شرم‌الشیخ

افزایش تنش‌های آبی؛ سوژه نشست شرم‌الشیخ

کارشناسان در کنفرانس اقلیمی مصر هشدار دادند که شمار افراد متاثر از گرمایش زمین تا سال ۲۰۵۰ تا دو برابر افزایش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود که تا آن زمان، شمار افرادی که در معرض تنش‌های آبی قرار دارند به حدود 3 میلیارد نفر برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت گشایش کنفرانس اقلیمی "COP27" در شرم‌الشیخ مصر هشدار داد که گرمایش زمین، بزرگترین بحران کنونی جهان و تهدیدکننده زندگی و حیات بسیاری از انسان‌هاست.

به گزارش ایسنا، کارشناسان همچنین در گزارشی که در پنجمین روز این کنفرانس ارائه شد برآوردهایی ارائه کردند که نگرانی‌های دبیر کل سازمان ملل را موجه جلوه می‌دهند.

مطابق پیش بینی ها تا سال ۲۰۵۰ میلادی نزدیک به سه میلیون نفر از شهروندان جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که به عنوان کانون‌های بحرانی متاثر از پیامدهای گرمایش زمین طبقه بندی می‌شوند.

۲ برابر شدن افراد درگیر با تنش‌های آبی

خبرگزاری دویچه‌وله می‌گوید: به این ترتیب شمار ساکنان مناطق درگیر تنش‌های آبی تا اندکی بیش از ربع قرن دیگر دو برابر خواهد شد.
به هر حال مناطق درگیر با تنش‌های آبی به طور کلی در آمریکای مرکزی، خاورمیانه، بخشی از آسیا و بخش‌هایی از شرق و مرکز آفریقا قرار خواهند داشت.
کارشناسان بر این باورند که در مناطقی به طور قطعی متاثر از پیامدهای گرمایش زمین هستند، مرگ و میر ۱۵ برابر بیشتر از مناطقی رخ می‌دهد که کمتر درگیر این بحران هستند.

میزان بالای مرگ و میر در مناطق آسیب‌پذیر بیشتر به دلیل رخ دادن سیلاب‌ها و توفان‌های ویرانگر و خشکسالی عنوان می‌شود.
این بحران‌ها همچنین موجب افزایش مهاجرت‌های ناخواسته می‌شود و در سال‌های آینده میلیون‌ها نفر به دلیل چالش‌های ناشی از گرمایش زمین مجبور به ترک کشور و محل اقامت خود خواهند شد.

گزارشی که تحت عنوان "۱۰ دیدگاه جدید علم هواشناسی در سال ۲۰۲۲" در کنفرانس تغییرات اقلیمیِ مصر ارائه شد، توسط کارشناسان و دانشمندان کشورهای مختلف از جمله محققان موسسه پژوهش‌های هواشناسی پوتسدام در آلمان تدوین شده است.

محدودیت سازگاری با بحران‌های اقلیمی

سیمون استیل، رئیس امور تغییرات اقلیمی سازمان ملل نتایج گزارش کارشناسان را "هشدار دهنده" خوانده و تاکید کرده که سازگاری با بحران‌های اقلیمی برای انسان‌ها ممکن است اما نامحدود نیست.

وی تاکید کرد که به همین دلیل یک برنامه بلندپروازانه برای کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای که عامل اصلی گرمایش زمین به شمار می‌رود بسیار ضروری است.
به گفته سیمون استیل به دلیل رویدادهای ناگوار غیرقابل اجتناب ناشی از تغییرات شدید آب و هوایی اکنون زمان آن فرا رسیده که طرح سازمان ملل برای پرداخت غرامت به مناطق آسیب‌دیده در دستورکار قرار گیرد.

کشورهای در حال توسعه و کمتر برخوردار بر این باور هستند که برای جبران خسارت‌ها و پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی باید یک صندوق ویژه برای این کشورها وجود داشته باشد.

نمایندگان و سران نزدیک به ۲۰۰ کشور به کنفرانس شرم‌الشیخ دعوت شده‌اند. اغلب این کشورها در سال ۱۹۹۷ نیز به منظور کاهش تولید دی اکسید کربن (گاز های برآمده از مصرف انرژی‌های فسیلی) پیمان "کیوتو" را امضاء کردند که بسیاری از هدف‌های آن همچنان دور از دسترس مانده است.

سهم ۸۰ درصدی ۲۰ کشور صنعتی در گرمایش زمین

بر اساس برآوردها کشورهای موسوم به گروه۲۰، شامل بیست اقتصاد برتر جهان، عامل انتشار حدود ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای در جهان به شمار می‌روند که بر محیط زیست و زندگی همه کشورها تاثیرات مخربی دارد.

در کنفرانس تغییرات اقلیمی سال گذشته در گلاسکو فشار بر کشورهای جهان افزایش یافت تا هدف‌گذاری‌های مشخص‌تری برای برنامه‌های ملی حفاظت از آب و هوا تعریف کنند.
عمده ای از کارشناسان کندی اقدام‌های جهانی برای مقابله با گرمایش زمین را مایوس‌کننده ارزیابی می‌کنند و می‌گویند برای تغییر این روند لازم است در سطح جهان، به خصوص در میان کشورهای صنعتی همکاری‌ها و تعامل‌های تنگاتنگ‌تری شکل بگیرد.
بنابر گزارش دویچه‌وله، بیست و هفتمین کنفرانس اقلیمی سازمان ملل ششم نوامبر کار خود را در شرم‌الشیخ در کنار دریای سرخ آغاز کرد و ۱۸ نوامبر پایان می‌یابد. مصر به عنوان میزبان این کنفرانس پیش‌بینی می‌کند شمار شرکت‌کنندگان آن تا روز پایانی به حدود ۳۰ هزار نفر برسد.

نویسنده: محمدامین سامنی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.