کد مطلب: ۵۰۴۹۶۳

نماینده کارفرمایان در گفتگو با تجارت‌نیوز:

اولین گمانه‌زنی از حداقل حقوق ۱۴۰۰ / پایه حقوق سال آینده چقدر است؟

اولین گمانه‌زنی از حداقل حقوق ۱۴۰۰ /  پایه حقوق سال آینده چقدر است؟

اگرچه نماینده کارفرمایان می‌گوید۹۰ درصد از واحدهای تولیدی و مشاغل خرد طی یک سال اخیر آسیب زیادی دیده‌اند و باید مزد سال آینده را با احتیاط افزایش داد اما نمایندگان کارگری انتظار دارند که دستمزد حداقل به اندازه تورم ۳۰ درصدی افزایش یابد. با این حساب پایه حقوق سال آینده باید با ۶۰۰ هزار تومان افزایش به ۲٫۵ میلیون تومان برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران در سال آینده سه عضو نمایندگان کارگران، نمایندگان کارفرمایان و دولت تصمیم‌گیری می‌کنند.

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان به تجارت‌نیوز می‌گوید به تازگی ستاد مزد وارد بحث شده، باید پارامترهای مختلفی بررسی شود تا به موضوع میزان افزایش دستمزد ورود کنیم. یکی از مصوبات شورای عالی این است که ماده ۴۱ قانون کار ارزیابی شود.

به گفته او، تصمیمی باید گرفته شود که هم بتواند زندگی کارگری را تامین کند، هم به اشتغال موجود در کشور آسیب نزند و هم بتوان از این شرایط بد اقتصادی عبور کنیم. چراکه به گفته آهنی‌ها ۹۰ درصد از واحدهای تولیدی و مشاغل خرد عمدتا مشکل دارند و طی یک سال اخیر آسیب زیادی دیده‌اند. همچنین خیلی از کسب‌وکارها تعطیل شده‌اند. با توجه به این عوامل باید یک تصمیم ملی بگیریم که بیش از این به واحدهای تولیدی آسیب وارد نشود.

اما نماینده کارگران می‌گوید پرونده افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹ هنوز برای ما بسته نشده، هیات تخصصی دیوان عدالت نیز شکایت ما را پذیرفته و مصوبه دستمزد امسال را رد کرده است. بنابراین کارگران درصدی از حقوق امسال را طلب دارند.

طبق اظهارات فرامرز توفیقی، تا زمانی که این مساله حل نشود ورود به موضوع افزایش حقوق سال ۱۴۰۰ اشتباه است، مگر این که دو ضلع دیگر بپذیرند که درصدی از افزایش دستمزد سال ۹۹ را در سال ۱۴۰۰ جبران کنند.

تورم یکی از شاخص‌های تاثیرگذار در تعیین میزان افزایش دستمزد کارگران برای هر سال است. مرکز آمار ایران در سال ۹۷ تورم سالانه ۳۰ درصد را اعلام کرد و شورای عالی کار حداقل حقوق سال ۹۸ را ۳۶.۵ درصد افزایش داد.

نرخ تورم ۱۲ ماهه در پایان سال ۹۸ معادل ۳۴.۸ درصد درصد بود که شورای عالی کار برای پایه حقوق کارگران افزایش ۲۶ درصدی را در نظر گرفت. فاصله میان میزان افزایش حقوق و تورم یکی از موضوعات مورد اعتراض نماینده کارگران است.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، تورم سالانه در آذر ماه ۳۰.۵ درصد برآورد شده است. اگر قرار بر افزایش حداقل حقوق سال ۱۴۰۰ طبق آخرین تورم اعلامی باشد با رشد ۳۰ درصد حداقل دستمزد احتمالا این رقم از ۱.۹ میلیون تومان به حدود ۲.۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این تورم امسال است تورم سال ۱۴۰۰ چی ما قطعا در سال دیگر تورم ۵۰ درصدی خواهیم داشت با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰تومانی

  • ناشناس

    کارفرماها خیلی پررو و دندان گرد تشریف دارند این افراد در طی یکسال بیش از ده بار تولیدات خود را به بهانه های مختلف گران و چند صد درصد افزایش میدهند ودر اول هر سال با کمک دولت درصدی ناچیز اون هم بازور به حقوق کارگر اضافه میکنند در حالی که بعد از آن بارها افزایش اجناس و تولیدات را شاهد هستیم و فشار بر روی کارگر و همه مردم بیشتر و بیشتر میشود و سود کارفرما همچنان بالا و بالا و قدرت خرید کارگر پایین میاید

  • ناشناس

    بریدبابا،دهیارروستای اُشیان ازتوابع شهرستان لنجان اصفهان ،ازحق اداره کارهم کمترمی دهند. کارگرها با سال ها کار حقوق حداقلی اداره کارمی دهند که ازاین هم کمترمی دهند.

  • امین

    چرا کسی واسه حقوق کارمندا حرفی نمیزنه؟ساعت هشت که میرن سرکار بعدصبحانه تازه میشینن پشت سیستم نت مفت تمام کارای شخصیشونو انجام میدن ناهارم پیش زن و بچشونن سر برجم صدوچهل ساعت اضافه کار واسشون رد میشه انواع وام ومزایا.حقوق پایینترین کارمندم زیر پنج میلیون نیست.اما کارگر بدبخت چی گفتن نداره سحر باید بزنی بیرون یه دستت کیف ناهار یه دستت صبحانت خدایا از چی بگم چهارده ساعت سرپا بماند کارکردنش جمعه که نداریم سربرجم به هزار بهانه جریمه میشیم بخدا همسایهامم ندیدم از بس شب میرم و میام بنظرتون من آدمم؟زندگی رو میفهمم اعصاب دارم اصلا روحیه مونده واسم؟مدیونن کسانی که این ظلم عظیم رو بر کارگر روا کردن بخداماهم حق داریم درس خوندیم اما کارگر هم لازمه کشوره.اون دنیا ی هم میگن هست ….فدای همه کارگرا و اون کارمندای که واقعا بامرام کار میکنن یاعلی

  • گودرزی

    دیواری کوتاهتر از دیوار قشر کارگر نیست همه دارن بهش ظلم میکنن آخه نمایند کارگر تو دیگه چرا خدا وکیلی تورم ۳۰درصده بر چه اساس اینو میگی به مثال تخم مرغ ۱۰۰ درصد افزایش داشته

  • صبا

    سلام یکم به فکرماگارگران باشین بااین گرونی کمرشکن واقعا جواب گوی خانواده نیستیم

  • کارگر

    تو ایران هیچ گونه قانونی وجود ندارد چ برسه حق حقوق

  • کارگر۲

    خدا لعنتشون کنه که از حق کارگر بدبخت هم نمی‌گذرند.

  • کهوری نژاد

    با سلام
    در حوزه کارمندی نیز همینگونه است. یک فوق لیسانس با بیست سال سابقه در اداره میراث فرهنگی 4میلیون و سیصد حقوق دریافت میکند که فقط 3 میلیون آن هزینه اجاره و قسط می شود. معمولا روز پنجم هر ماه چیزی برای خوردن نداریم و شرمنده زن و فرزندیم.
    با افتخار می گویند سال آینده 25درصد افزایش حقوق داریم!

  • ناشناس

    اقا نمی خواد حقوق را افزایش دهید قیمت را ثابت نگه دارید چه فایده حقوق را زیاد می کنید تورم می ره بالا پس انداز مردم بی ارزش می شود و حقوق هم که به جایی نمی رسد خدا لعنت کند ان کسی که گرانی را رسمی کرد و بنیان این را گذاشت که هر سال یک چیزی تورم داشته باشیم یک سیاستی بود که تولید مملکت را بخواباند کارگر ناراضی کارفرما ناراضی کار می خوابد