کد مطلب: ۴۱۰۵۶۳

روایت فرانس ۲۴ از افزایش قیمت بنزین در ایران

روایت فرانس 24 از افزایش قیمت بنزین در ایران

افزایش 50 درصدی قیمت بنزین در حالی صورت گرفته است که اقتصاد ایران به دلیل خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت مجدد تحریم‌ها به‌شدت تحت فشار است. در این گزارش روایت فرانس 24 را در مورد گرانی بنزین در ایران می‌خوانید.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی سازمان بین‌المللی انرژی، ایران یکی از بالاترین یارانه‌های انرژی را در جهان به شهروندان خود پرداخت می‌کند. هر لیتر بنزین تا دو روز پیش در ایران هزار تومان، معادل 9 سنت آمریکا (با احتساب دلار چهار هزار و 200 تومانی) بود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از فرانس 24 ، قیمت بنزین سهمیه‌بندی از بامداد روز جمعه 24 آبان‌ماه، پس از چهار سال به هزار و 500 تومان و بنزین آزاد به سه هزار تومان به‌ازای هر لیتر افزایش یافت.

رسانه‌های داخلی در ایران به نقل از حسن روحانی اعلام کرده‌اند که افزایش قیمت بنزین به نفع مردم است و قرار است منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به اقشار تحت فشار پرداخت شود.

رئیس‌جمهور ایران همچنین گفته است: هیچ‌کس تصور نکند چون شرایط اقتصادی دولت سخت شده دست به این اقدام زده‌ایم تا بودجه را جبران کنیم. هرگز اینطور نیست و ریالی از این پول به خزانه نخواهد رفت.

بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از این پس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای که 60 لیتر در ماه است، هزار و 500 تومان (معادل 13 سنت) خواهد بود. نرخ هر لیتر بنزین آزاد اما به سه هزار تومان افزایش یافته است.

اولین بار در سال 2007 و پس از طرح‌های دولت پیشین برای اصلاح سیستم یارانه‌ها و مهار قاچاق صحبت از کارت سوخت به میان آمد.

افزایش 50 درصدی قیمت بنزین در ایران در حالی صورت گرفته است که اقتصاد این کشور به دلیل خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت مجدد تحریم‌ها به‌شدت تحت فشار است.

از ماه می 2018 تاکنون ریال ایران ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده و نرخ تورم سالانه به 40 درصد رسیده است.

همچنین بر اساس گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد ایران تا پایان سال جاری میلادی 9 درصد کوچک می‌شود و در سال 2020 دچار رکود خواهد شد.

به گفته رئیس‌جمهور ایران، در حال حاضر 75 درصد از مردم تحت فشارهای اقتصادی هستند و درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین قرار است به 60 میلیون ایرانی تعلق بگیرد.

محمدباقر نوبخت به تلویزیون دولتی گفته است که بلافاصله پس از اجرای این طرح و حداکثر طی یک هفته تا 10 روز آینده همه وجوه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

به گفته او سازمان برنامه و بودجه موظف است عینا همه منابع را که رقمی حدود 55 هزار تومان (4.68 دلار) تا 205 هزار تومان (17.46 دلار) ماهانه برای خانواده‌های تک‌نفره تا پنج‌نفره پرداخت کند.

به‌نوشته ایرنا، با در نظر گرفتن جمعیت 80 میلیون نفری در ایران، مصرف بنزین 90 میلیون لیتر در روز گزارش شده است. نرخ پایین قیمت علاوه بر افزایش مصرف قاچاق روزانه 10 تا 20 میلیون بشکه‌ای سوخت را به‌دنبال داشته است.

گفته شده قاچاق سوخت از سال گذشته تاکنون و پس از افت شدید ریال، افزایش قابل توجهی یافته است.

روحانی در سخنان روز گذشته خود گفته است: برخی معتقد بودند که قیمت انرژی در ایران با قیمت آن در کشورهای منطقه فاصله زیادی دارد که البته این موضوع موجب ایجاد مفسادی از جمله قاچاق خواهد بود. اگر بخواهیم این معضل را از بین ببریم باید به‌گونه‌ای قیمت را افزایش دهیم که تقریبا با قیمت انرژی در کشورهای همسایه برابری داشته باشد. اما من با این طرح مخالفت کردم.

او همچنین افزود: این اقدام از سوی دولت انجام نشد. به این دلیل که معتقد بودیم این افزایش قیمت به نرخ‌هایی مثل پنج هزار تومان برای هر لیتر بر زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته و موجب افزایش تورم خواهد بود.

رئیس‌جمهور ایران با اشاره به افزایش مصرف انرژی در کشور و تاثیر آن بر آلودگی هوا گفته است: انرژی که در ایران مصرف می‌شود با سایر کشورهای دنیا متفاوت و میزان آن زیاد است. اصلاح این کار البته نیاز به فرهنگ‌سازی و تولید خودروی باکیفیت دارد.

این سخنان او در حالی مطرح می‌شود تلاش‌های ایران در جهت نوسازی خودروهای فرسوده و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی همچون پژو و رنو پس از بازگشت تحریم‌ها بدون نتیجه باقی ماند
بنا بود روحانی در دسامبر سال گذشته (آذر-دی 97) قیمت بنزین را برای بودجه سال 98 افزایش دهد. مجلس اما این طرح را رد کرد.

سخنگوی مجلس در آن زمان اعلام کرد که چنین اقدامی به نفع کشور نیست.

تحلیلگران و کارشناسان در شبکه‌‌های اجتماعی در مورد این تصمیم‌گیری دولت و فشاری که به اقتصاد آشفته ایران وارد می‌کند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

علی‌اسغر شفیعیان، روزنامه‌نگار در حساب توییتری خود نوشته است: قیمت هزار تومانی بنزین به‌قدری پایین بود و هنوز با سهمیه‌بندی هزار و 500 و سه هزار تومانی هم هست که باعث بی‌عدالتی محض به‌نفع ثروتمندانی که مصرف‌کننده اصلی بنزین هستند، است.

جناح‌های سیاسی دیگر هم در مورد ضرورت افزایش قیمت با دولت توافق نظر دارند اما در مورد زمان اجرایی کردن این طرح انتقاد کرده‌اند.

احمد توکلی، سیاستمدار محافظه‌کار در توییتر نوشته است: حساب اصلاح مصرف سوخت از طرح ناقص و غیرکارشناسی دولت جداست. اصلاح مصرف، سیاست‌های غیرقیمتی، قیمتی و حمایتی از مشاغل و مردم را با هم می‌طلبد. طرح فعلی تنها انتقال بار ناکارآمدیِ دولت به دوش مردم است.

مصطفی‌ تاج‌زاده هم علی‌رغم موافقت با کاهش مصرف سوخت و توزیع صحیح یارانه‌ها توییتری خود تاکید کرده است: کاهش مصرف سوخت و عادلانه کردن توزیع یارانه آن صحیح اما افزایش بهای بنزین با گرانی و تورم و بیکاری موجود بدون رجوع به رای ملت و نیز اولویت ندادن به رفع تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط با جهان توجیه ندارد. اتخاذ تصمیم توسط سران سه قوه از فشارها به مردم چیزی نمی‌کاهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Adrian

    شما بر اساس همون ۶۰ لیتر حرف میزنی ،خداوکیلی چرا خودتون به نفهمی میزنید،یکی مثل من که از ماشینم استفاده شخصی میکنم حداقل ماهی ۳۰۰لیتر مصرف میکنم،(۶۰–۳۰۰)۲۴۰ حالا شما این حداقل ۲۴۰لیتر که سیصد درصد گرون شده رو نبینید اون ۶۰لیتر که پنجاه درصد گرون شده رو میبینید،آخه کدوم ماشینای تولیدی شما بطور میانگین صدی ۹تا میسوزونن آخه دو لیتر نو مسیر باک تا موتور رو هم پر نمیکنه.