کد مطلب: ۳۷۰۳۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اتفاقی عجیب در شهرک‌های صنعتی / موج گرانی به زمین‌های صنعتی رسید

اتفاقی عجیب در شهرک‌های صنعتی / موج گرانی به زمین‌های صنعتی رسید

قیمت زمین در برخی از شهرک‌های صنعتی ایران به‌طور قابل توجهی گران شده است. این در حالی است که در سال رونق تولید، فعالان صنعتی نسبت به گران شدن قیمت زمین‌ها گله‌مند هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وضعیت تولید چنگی به دل نمی‌زند؛ این جمله را می‌توان از آگهی‌های تبلیغاتی که متولیان واحدهای صنعتی در روزنامه‌ها و سایت‌ها درج کرده‌اند، بهتر درک کرد. صنعتگران می‌گویند در سال رونق تولید هم نمی‌توان به وضعیت و بهبود شرایط تولید دل خوش کرد؛ از این رو آنها نیز در درج آگهی‌های مختلف قصد واگذاری زمین‌های شهرک‌های صنعتی‌شان را دارند.

هرچند با این وضعیت بازار سرمایه‌گذار چندانی پیدا نمی‌شود و نه خریداری که بخواهد با شماره‌های درج شده در آگهی‌ها تماس بگیرند و با مالک اصلی زمین شروع به چانه‌زنی کنند. با این حال به نظر می‌رسد با گران شدن نرخ ارز و اجناس وارداتی فرصتی برای پاگیری برخی صنایع در ایران به وجود آمده که با ورود این تقاضاها به شهرک‌های صنعتی اتفاقی در قیمت زمین‌های این مناطق رخ داده است.

در همین رابطه یکی از کاربران توییتری درباره افزایش یک باره قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی نوشته است: «افزایش قیمت دو تا سه برابری زمین‌های واگذاری در شهرک‌های صنعتی آن هم در سال رونق تولید چه معنایی دارد؟ حمایت نمی‌کنید، چوب لای چرخ تولید نگذارید!» هر چند که مدیران دولتی به ظاهر منکر افزایش قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی شده‌اند اما برای صحت و سقم این موضوع یکی از معیارها می‌تواند قیمت زمین‌های آگهی‌شده در سایت‌ها باشد.

قیمت زمین در شهرک صنعتی پرند و شمس‌آباد

فروشنده یک زمین در شهرک صنعتی شمس‌آباد، زمینی را به متراژ 60 متر به قیمت 390 میلیون تومان آگهی کرده است. او درباره وضعیت زمین‌های شمس‌آباد به تجارت‌نیوز گفت: سال گذشته مجوز چهار طبقه این زمین 60 متری را گرفتم اما بنا به دلایلی نتوانستم آن را بسازم. پارسال همین زمین 310 میلیون تومان ارزش داشت اما امسال به یک‌باره قیمت زمین‌ها افزایش یافت و ارزشمند شد.

همچنین یک فروشنده دیگر یک زمین پنج هزار و 48 متری را در شهرک صنعتی پرند به قیمت 750 میلیون تومان آگهی کرده است. او در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت زمین‌ها در شهرک صنعتی پرند گران شده است؟ به تجارت‌نیوز گفت: هر سال قیمت زمین‌ها در شهرک‌های صنعتی 20 درصد افزایش می‌یابد؛ این در حالی است که پارسال هر مترمربع زمین‌ها به قیمت 150 هزار تومان فروخته می‌شد اما امسال هر مترمربع زمین در این شهرک به قیمت 180 هزار تومان رسیده است. همچنین در شهرک صنعتی پرند دیگر زمینی برای فروش وجود ندارد.

اعتبار 30 هزار میلیارد تومانی برای نوسازی صنایع

یک فروشنده زمین در شهرک صنعتی پرند می‌گوید: هر سال قیمت زمین‌ها در شهرک‌های صنعتی 20 درصد افزایش می‌یابد.

افزایش استقبال در شهرک‌های صنعتی

در عین حال، معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت زمین‌های واگذاری در شهرک‌های صنعتی افزایش یافته است یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: افزایش قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی صحت ندارد، در شهرک‌های صنعتی زمینی فروخته نمی‌شود، بلکه یک حق انتفاع است که به صنعتگران واگذار می‌شود.

محمدعلی عزیزمحمدی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت شهرک‌های صنعتی طبق روال گذشته است. سال به سال استقبال از این شهرک‌ها روند افزایشی داشته است. امسال هم استقبال در شهرک‌های صنعتی دو تا سه درصد رشد داشته است.

اینکه چرا قیمت زمین در برخی از شهرک‌های صنعتی به شکل زیرپوستی در حال گران شدن است؟ خود جای سوال و ابهام است که متولیان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیری

    اینم مثله تمام حرفهای بی پشتوانه آقایان !!!
    بخودتون زحمت بدید واز اتاقتون بیاید بیرون وببینید برای تهیه زمین کوچیک دوسه هزارمتری در اکثر شهرکهای کشور بالاتر از ۷۰۰ملیون پول باید پرداخت کنی،وتنها کمکشان پرداخت اقساطی آن است،وجالبتر اینکه زمینهای اطراف شهرک ارزونتر از داخل شهرک هستند،
    چرا نباید این زمین‌ها رایگان باشند!!!!

  • ابوالحسن

    دوستان در یک شهرک صنعتی گیلان قیمت پایه زمین متری پانصد هزار تومان مزایده می شود در این خیابان ۱۵.۰۰۰ متر زمین واگذار می شود طول این خیابان ۳۰۰ متره برای زیر سازی و آسفالت، خط فشار متوسط برق ۲۰ کیلو ولت، آب، گاز و تلفن این خیابان ۲۰ میلیارد تومن بودجه نیازه شما به عنوان کارشناس میگی چند باید باشه؟!