کد مطلب: ۲۹۷۹۴۴

یک کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

کدام نمادهای بورسی از نوسان نرخ دلار منتفع می‌شوند؟

کدام نمادهای بورسی از نوسان نرخ دلار منتفع می‌شوند؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سهام شرکت‌هایی که مواد اولیه آنها از خارج کشور تامین می‌شود مانند برخی خودرویی‌ها، صنایع دارویی و غذایی و نیز حمل‌و‌نقلی‌ها از افزایش نرخ دلار تاثیر منفی می‌گیرند.

محمدرضا گیوکی، عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در پاسخ به این سوال که کدام نمادها در بازار سرمایه از افزایش نرخ دلار منتفع می‌شوند؟ گفت: نرخ ارز همواره به عنوان یکی از مولفه‌های اثرگذار بر تصمیم معامله‌گران در بازار سهام مطرح بوده است. بر این اساس صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی در پی افزایش نرخ ارز رشد قیمت را برای سهامداران خود به ثبت می‌رسانند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته در یک نگاه افزایش نرخ ارز می‌تواند در همین صنایع به عنوان ریسک مطرح باشد، زیرا در صورت گشایش در روابط بین‌المللی، احتمال کاهش قیمت ارز و در پی آن افت سهام این شرکت‌ها وجود دارد، بنابراین این موضوع که بازار سرمایه یک بازار پرریسک است و سهامداران پاداش ریسک‌پذیری خود را دریافت می‌کنند، تایید می‌شود.

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران افزود: تغییرات ارزش ارز پایه برای معامله نیز بر قیمت آن کالا یا محصول تاثیر‌گذار است. پس می‌توان گفت که شاخص دلار و بورس ایران همبستگی نزدیکی با یکدیگر دارند.

گیوکی اظهار کرد: آن دسته از شرکت‌های پذیرفته شــده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران که صادراتی هستند و با نرخ‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شوند همانند صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی، فلزی، معدنی و …سودآوری بهتری خواهند داشت و همچنین سایر شرکت‌ها از بابت افزایش نرخ‌های احتمالی پس از رشد دلار تعدیلات مثبت بسیار خوبی خواهند داد.

به رغم اعتقاد عده‌ای به تاثیر مثبت افزایش قیمت ارز بر صادرات کشور، اما به دلیل تاثیرات این موضوع بر افزایش نرخ تورم و گرانی کالاها، اثرات مخربی بر فضای جامعه داشته و دولت‌ها نیز به همین دلیل همواره سیاست کنترل نرخ ارز را در پیش گرفته‌اند.

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: سهام شرکت‌هایی که مواد اولیه آنها از خارج کشور تامین می‌شود مانند برخی خودرویی‌ها، صنایع دارویی و غذایی و نیز حمل‌و‌نقلی‌ها از این موضوع تاثیر منفی می‌پذیرد، زیرا قیمت و هزینه تمام شده محصولات در این حوزه افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: به طور کلی با افزایش نرخ ارز نه تنها قیمت کالاهای وارداتی افزایش پیدا می‌کند، بلکه قیمت برخی کالاهای تولیدی داخل کشور هم با افزایش مواجه می‌شوند؛ زیرا این رخداد یعنی تضعیف پول ملی در مقابل ارزهای خارجی که تورم را در پی خواهد داشت.

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: به هر حال چه بخواهیم چه نخواهیم شاهد افت ارزش پول ملی هستیم که در قالب افزایش نرخ ارز سایر کشورها خود را نشان داده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به رغم اعتقاد عده‌ای به تاثیر مثبت افزایش قیمت ارز بر صادرات کشور، اما به دلیل تاثیرات این موضوع بر افزایش نرخ تورم و گرانی کالاها، اثرات مخربی بر فضای جامعه داشته و دولت‌ها نیز به همین دلیل همواره سیاست کنترل نرخ ارز را در پیش گرفته‌اند.

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران در پایان گفت: همچنین در برخی موارد افزایش قیمت‌ها در بازارهایی همچون ارز و طلا موجب خروج نقدینگی از بازار سهام به سمت این بازارها می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث خروج نقدینگی از بورس شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • زینب

    خوب بود