کد مطلب: ۲۹۳۷۳۲

علی‌اکبر مهرفرد:

امسال نیازی به واردات گندم و شکر نداریم

امسال نیازی به واردات گندم و شکر نداریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سه سال است گندم وارد نمی‌کنیم، گفت: هم‌اکنون ۸۵ درصد نیاز شکر در داخل تولید می‌شود و امسال نیازی به واردات شکر نداریم.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاروزی با بیان اینکه سه سال است که گندم وارد نمی‌کنیم، گفت: در سال جاری تاکنون حدود ۹.۴ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده‌ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ علی‌اکبر مهرفرد گفت: با تصویب دولت، مسئولیت ثبت سفارش و نظارت بر توزیع نهاده‌های ذرت، جو، کنجاله سویا و دانه‌های روغنی وارداتی که ارز دولتی استفاده می‌کنند تا مصرف‌کننده نهایی از یک‌ونیم ماه قبل به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است.

وی با اشاره به اینکه این نهاده‌ها در تولید گوشت مرغ، تخم‌مرغ، شیر و گوشت قرمز کاربرد دارند، افزود: ذرت محصولی تابستانه و با مصرف آب بالاست که به خاطر شرایط اقلیمی کشور امکان افزایش تولید آن در داخل وجود ندارد و این نهاده از خارج تامین می‌شود.

مهرفرد، دانه روغنی سویا را از دیگر نهاده‌های وارداتی مورد نیاز صنعت دام و طیور و روغن کشور عنوان کرد و افزود: با اجرای برنامه ۱۰ ساله افزایش تولید دانه‌های روغنی به ویژه کلزا پیش‌بینی می‌شود ۷۰ درصد روغن مورد نیاز کشور در داخل تولید شود.

وی، جو را از دیگر نهاده‌های وارداتی برشمرد و گفت: سالانه نزدیک به ۳ میلیون تن جو در کشور تولید و کسری آن از خارج تامین می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سه سال است گندم وارد نمی‌کنیم، تصریح کرد: با وجود کاهش بی‌سابقه بارندگی در سال زراعی جاری، تاکنون حدود ۹.۴ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده‌ایم.

مهرفرد با اشاره به دستیابی ایران به رکورد تولید بیش از ۲ میلیون تنی شکر، گفت: کشور سالانه به حدود ۲.۳ میلیون تن شکر نیاز دارد که رکورد تولید امسال این کالای اساسی در تاریخ ۱۲۳ ساله صنعت قند ایران بی‌سابقه است.

وی با تاکید بر اینکه امسال نیازی به واردات شکر نداریم، گفت: هم‌اکنون ۸۵ درصد نیاز شکر در داخل تولید می‌شود و با توسعه کشت پاییزه چغندرقند به‌زودی به خوداتکایی کامل در تولید شکر دست خواهیم یافت.

مهرفرد با اشاره به تولید سالانه ۲.۲ میلیون تن برنج در کشور، یادآور شد: با توجه به شرایط کم‌آبی، وزارت جهاد کشاورزی فقط از کشت برنج در استان‌های گیلان و مازندران حمایت می‌کند و نزدیک به ۸۰۰ هزار تن کسری تولید از خارج تامین می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور مصرف می‌شود، اظهار داشت: با توجه به شرایط خشکسالی و وابستگی بخشی از تعلیف دام به مراتع، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن کسری تولید از سایر کشورها وارد می‌شود.

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۰ میلیون تن شیر در کشور، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۹۰۰ میلیون دلار فرآورده‌های لبنی ایران صادر شد.

مهرفرد به برخی تخلفات افزایش قیمتی صورت گرفته در زمینه عرضه گوشت گوسفندی و گوشت گوساله تنظیم بازاری اشاره کرد و اظهار داشت: گوشت گرم گوسفندی و گوشت منجمد گوساله با ارز دولتی وارد می‌شود و باید با قیمت مصوب به مردم عرضه شود.

وی قیمت گوشت گوساله منجمد برای مصرف‌کننده نهایی را حداکثر ۲۹ هزار تومان اعلام کرد و افزود: عرضه این محصول با قیمت بالاتر تخلف است و مشمول برخورد دستگاه‌های نظارتی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اتفاقات اخیر در حوزه بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی بیشتر منشا سیاسی و روانی دارد تا اقتصادی، گفت: بر اساس آمار گمرک، میزان نهاده‌های ذرت، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و همچنین گوشت گوسفندی و گوساله در سال جاری بیشتر از مدت مشابه قبل به کشور وارد شده و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم اما برخی از تولیدکنندگان بیش از نیاز، نهاده‌ها را در انبارهای خود ذخیره می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی اتفاقات سیاسی نظیر کاهش روابط تجاری چین با آمریکا و ورود این کشور به بازار برزیل برای تامین کنجاله در افزایش قیمت‌های جهانی این نهاده موثر بوده است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.