کد مطلب: ۱۴۹۱۶۶

با ورود بانک‌های خارجی به مناطق آزاد رخ می‌دهد

انقلاب در مناطق آزاد ایران

انقلاب در مناطق آزاد ایران

انقلابی در مناطق آزاد ایران رخ خواهد داد. اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد ایران می‌گوید با ورود بانک‌های خارجی به این مناطق، اقتصاد مناطق آزاد ایران به سمت مالی شدن خواهد رفت.

مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق‌آزاد و ویژه‌اقتصادی گفت: ورود بانک‌های خارجی به مناطق آزاد ضروری است تا این مناطق از مرحله «گمرکی، تجاری و صنعتی» پا را فراتر گذاشته و به نسل چهارم مناطق آزاد نزديك‌تر شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اکبر ترکان در «نشست با مدیران واحدهای تولیدی و صاحبان سرمایه در منطقه آزاد ماکو» افزود: تحقق نسل چهارم مناطق آزاد نیازمند عملیات مالی مطابق با بازارهای جهانی است و بر همین اساس باید بانک‌های خارجی وارد این عرصه شوند.

وی با بیان اینکه با ورود بانک‌های خارجی به مناطق‌آزاد مردم این مناطق در انتخاب بانک کارگزار براساس خدمات مختار خواهند بود، اظهار کرد: این اقدام موجب اصلاح بانک‌های داخلی در مناطق آزاد می‌شود.

ترکان اولویت دولت دوازدهم درمورد مناطق آزاد را مناطق آزاد مالی عنوان کرد و گفت: آزادکردن بازارهای مربوط به خدمات بیمه اجتماعی نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌روی مناطق آزاد در دولت دوازدهم است. وی با بیان اینکه در مناطق آزاد به دنبال حق انتخاب از سوی بیمه‌شدگان هستیم، خاطرنشان کرد: سیستمی باید در مناطق آزاد راه‌اندازی شود که کارگران واحدهای تولیدی به میل خود از شرکت‌های بیمه‌ای، بیمه خریداری کنند.

ترکان در ادامه به ضرورت ایجاد خط‌آهن در منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و افزود: در مطالعات انجام‌یافته برای ایجاد این خط قرار است کریدور جلفا از منطقه آزاد ارس و ماکو کشیده شده و از این منطقه به خط‌آهن ترکیه وصل شود. وی مسیر دیگر خط‌آهن را از جلفا به «دیل اوجی» ترکیه، همجوار با منطقه «بورالان» ماکو برای اتصال به خط‌آهن ترکیه اعلام و تصریح کرد: اجرای این مسیر نیز در حال مطالعه است.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور همچنین با اشاره به اینکه احداث و راه‌اندازی فرودگاه نقطه اوج حرکت چهارساله منطقه آزاد ماکو در دولت یازدهم به‌شمار می‌رود، گفت: پروازها از این فرودگاه به همه کشورهای صنعتی اطراف باید برقرار شود. ترکان افزود: در حال‌حاضر در این منطقه 110 کیلومتر بزرگراه در حال احداث است. وی با بیان اینکه احداث بخشی از این بزرگراه‌ها به پایان رسیده است، اضافه کرد: شبکه راه‌های منطقه آزاد ماکو با بهره‌برداری از این 110 کیلومتر بزرگراه، کامل می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهوری به بزرگراه ورودی منطقه آزاد ماکو تا مرز بازرگان اشاره کرد و گفت: قسمت اعظم این بزرگراه به اتمام رسیده و مسیر پلدشت و سایر راه‌ها از مرکز ماکو به آنها در دست آسفالت و بهسازی است. وی ادامه داد: منطقه آزاد ماکو به دلیل قرار گرفتن در نقطه استراتژیک کشور، آماده جهش بزرگ برای ارتباط گسترده با اروپا و ترکیه است.

ترکان در ادامه منطقه آزاد ماکو را یکی از مهم‌ترین مناطق آزاد کشور برشمرد و تصریح کرد: فاصله زیاد ماکو با ارومیه و تبریز و مشکلات تردد تجار به این منطقه، احداث و راه‌اندازی فرودگاه ماکو را اجتناب‌ناپذیر کرده بود. وی فعالیت رسمی فرودگاه منطقه آزاد ماکو را آغاز راه توسعه منطقه آزاد ماکو دانست و گفت: فرودگاه منطقه آزاد ماکو به‌زودی به قطبی برای پرواز برای کشورهای صنعتی همسایه تبدیل می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.