کد مطلب: ۷۴۵۴۳۵

تجارت‌نیوز در گفتگو با نوید ایزدپناه بررسی کرد:

بانک مرکزی اوراق گام را زیر سوال برده است

بانک مرکزی اوراق گام را زیر سوال برده است

یک تولیدکننده با مطرح کردن سه مورد از مشکلات اوراق گام، این مشکلات را دلیل استقبال نکردن از این اوراق و ناتوانی آن در اثرگذاری به عنوان ابزار تامین مالی دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اوراق گواهی اعتبار مولد که با نام اوراق گام شناخته می‌شود، یکی از ابزارهایی است که توسط بانک‌ها و به منظور تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی صادر می‌شود. این اوراق به عاملیت یک بانک یا موسسه اعتباری منتشر می‌شود و بانک یا موسسه اعتباری، بازپرداخت مبلغ اسمی 100 هزار تومانی آن را تضمین می‌کند.

طرز کار اوراق گام به نحوی است که تولیدکنندگان می‌توانند برای خرید مواد اولیه، پس از هماهنگی با فروشنده و دریافت فاکتور، به بانک مراجعه کرده و درخواست انتشار این اوراق را اعلام کنند. تولیدکنندگان در مرحله بعد می‌توانند به جای پول این اوراق را به فروشنده بدهند و مواد اولیه موردنیاز خود را دریافت کنند.

چه میزان اوراق گام منتشر شده است؟

طبق آمار رسمی بانک مرکزی ، از زمان راه‌اندازی اوراق گواهی اعتباری مولد در اواخر سال 99 تا آذر ماه سال جاری بیش از 45 هزار میلیارد تومان از این اوراق توسط 15 بانک منتشر شده است.

همچنین صنایع متنوعی از جمله صنایع غذایی و کشاورزی، صنعت خودرو و قطعات، فلزات اساسی، مصنوعات فلزی، صنایع شیمیایی، صنایع الکتریکی و الکترونیکی، لوازم خانگی، بازرگانی، مصالح ساختمانی و تاسیسات و انرژی، از این ابزار برای تامین مالی فعالیت خود استفاده کرده‌اند.

اوراق گام، ابزاری برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تامین مالی آنها به روشی غیرتورمی محسوب می‌شود اما به زعم برخی کارشناسان و تولیدکنندگان، تاکنون نتوانسته در رسیدن به هدف خود موفق باشد.

مشکلات اوراق گام

با وجود اینکه بانک مرکزی در ماه‌های اخیر بارها بر موفقیت اوراق گام در راستای تامین مالی غیرتورم‌زای تولید تاکید کرده است اما همچنان مشکلاتی پیرامون این اوراق وجود دارد.

یکی از این مشکلات آن است که اوراق گام درحالی به عنوان ابزار تامین مالی تولیدکنندگان مطرح می‌شود که بانک‌مرکزی آن را به عنوان وثیقه در شبکه تامین مالی مورد تایید قرار نمی‌دهد. موضوعی که نوید ایزدپناه، تولیدکننده و فعال اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی آن پرداخت.

چرا نمی‌توان اوراق گام را وثیقه کرد؟

ایزدپناه در خصوص مشکلاتی که اوراق گام به عنوان ابزاری نوین برای تامین مالی بنگاه های تولیدی، اظهار کرد: اوراق گام در حقیقت برات تضمین شده‌ای توسط یک بانک عامل است که بانک مرکزی هم روی آن تاییدیه‌ای در سکوت صادر کرده است.
وی افزود: با این حال متاسفانه بانک مرکزی این اوراق را به عنوان وثیقه در شبکه بانکی مورد تایید قرار نمی‌دهد. وقتی اوراق بهاداری با تعهد شبکه بانکی صادر می‌شود اما بانک مرکزی آن را نمی‌پذیرد، در واقع آن را زیر سوال برده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: وقتی سند اعتباری به نام اوراق گام منتشر می‌شود باید بانک مرکزی آن را به عنوان تضامین در بازار شبانه خود بپذیرد. یکی از دلایل عدم تمایل ذی نفعان به استفاده از این اوراق این است که بانک مرکزی آن را نمی‌پذیرد.

اوراق گام نتوانست اثرگذار باشد

به گفته این تولیدکننده یکی دیگر از مشکلات اوراق گواهی اعتبار مولد این است که در ابتدا اجازه ثبت این اوراق از سوی سازمان بورس صادر می‌شد اما در حال حاضر محدودیت‌هایی برای آن ایجاد شده و اجازه ثبت آن را در معاملات بورس نمی دهد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین صندوق‌های با درآمد ثابت در حال حاضر می‌توانند حجم کمی از این اوراق را دریافت کنند. در واقع اوراق مختلف را می‌پذیرند اما برای اوراق گام حجم کمی را اختصاص می‌دهند. اگر برای تثبیت این ابزار عزم جدی وجود دارد باید اجازه خرید و فروش آن صورت گیرد.
ایزدپناه در پایان تاکید کرد: مجموع این سه مورد در کنار یکدیگر باعث شده که ابزار اوراق گام که با هدف تسهیل تامین مالی تولیدکنندگان طراحی شده، مورد اقبال قرار نگیرد و نتواند به خوبی به عنوان ابزار تامین مالی اثرگذار باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.