کد مطلب: ۷۴۳۳۲۰

گفتگوی تجارت‌نیوز با بهاءالدین حسینی هاشمی:

رئیس بانک مرکزی محکوم به اطاعت است/ دلار ۲۸,۵۰۰ تومانی تصمیم کیست؟

رئیس بانک مرکزی محکوم به اطاعت است/ دلار 28,500 تومانی تصمیم کیست؟

یک کارشناس بانکی با بررسی تصمیم تثبیت دلار نیمایی در 28,500 تومان، به بررسی آثار اولین سیاست رئیس کل جدید بانک مرکزی پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بالاخره زمزمه‌هایی که مدت‌ها به گوش می‌رسید، در روز پنجشنبه 8 دی ماه تحقق یافت و علی صالح آبادی از ریاست کلی کنار رفت تا محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی شود.

در حالی که صالح آبادی در روزهای گذشته اعلام کرده بود که قیمت دلار در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد، جهش افسارگسیخته همین نرخ، مهم‌ترین عامل خداحافظی وی با بانک مرکزی بود.

اهمیت وضعیت کنونی نرخ ارز باعث شد که اولین برنامه فرزین نیز در بانک مرکزی ، مربوط به این موضوع باشد. به طوری که رئیس‌کل جدید بانک مرکزی در نخستین اظهارات خود با بیان اینکه سیاست ما سیاست تثبیت نرخ ارز خواهد بود، قیمت دلار نیمایی را 28 هزار و 500 تومان اعلام کرد.

تصمیم از قبل گرفته شده بود

بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی و مدیر باسابقه بانکی، در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی اظهارات فرزین و همچنین عملکرد صالح آبادی پرداخت.

حسینی هاشمی درباره سیاست دلار 28 هزار و 500 تومانی گفت: آقای فرزین اقتصاددانی است که با تجربه بیشتر نسبت به صالح آبادی و یک رزومه کاری قابل قبول به بانک مرکزی آمده است. با این وجود، بعید به نظر می‌رسد که ارز نیمایی 28,500 تومانی، سیاست آقای فرزین باشد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم قبل از اینکه آقای فرزین به بانک مرکزی بیاید، دولت به این تصمیم رسیده بود و ایشان فقط آن را ابلاغ کرد. زیرا هیچ اقتصاددانی به طرف تثبیت و چند نرخی کردن ارز نمی‌رود تا همان به مشکلاتی که سال‌ها وجود داشت، دامن بزند.

ارز 28,500 تومانی چه مشکلاتی در پی دارد؟

حسینی هاشمی در ادامه به بیان این مشکلات پرداخت و اظهار کرد: این سیاست باعث ایجاد رانت و خروج ارز از کشور می‌شود. همچنین یک اضافه‌نمایی در میزان واردات را بوجود می‌آورد و به صادرات ضربه می‌زند. به علاوه سبب ایجاد اختلال و از بین رفتن رقابت می‌شود و مشکلاتی را بوجود می‌آورد که همیشه وجود داشته و به آن عادت داریم.

این کارشناس بانکی در ادامه ریشه این مشکلات پرداخت را بررسی و اذعان کرد: قطعا کاهش ارزش پول ملی ناشی از افزایش نرخ تورم است. تورم هم ناشی از کسری بودجه دولت و استقراض آن از بانک مرکزی و سیستم بانکی است.

وی در ادامه افزود: باید جلوی این موارد گرفته شود. وگرنه این تصمیمات هیچ تاثیری ندارند و با افزایش فاصله بین نرخ نیمایی و بازار آزاد، باعث لجام گسیختگی می‌شوند. ممکن است که این سیاست در زمان بسیار کوتاه مدت تاثیر ناچیزی بر بازار ارز داشته باشد اما به هیچ وجه کارایی اقتصادی ندارد و ما دوباره به دام تنش و مشکلات می‌افتیم.

بانک مرکزی صالح آبادی؛ سردرگم و بی‌برنامه

حسینی هاشمی در ادامه به بررسی عملکرد صالح آبادی در دوره تصدی‌گری بر بانک مرکزی پرداخت و به تجارت‌نیوز گفت: صالح آبادی هیچ سیاستی نداشت و سعی می‌کرد که به سیاست‌های قبلی هم تمکین نکند.

وی در ادامه اضافه کرد: صالح آبادی سردرگم و بلاتکلیف بود و نه سیاست پولی اتخاذ کرد که منجر به اثربخشی در اقتصاد شود و نه برنامه و ایده‌ای داشت که بخواهیم آن را بررسی کنیم. در واقع می‌توان گفت که بانک مرکزی و کل تیم اقتصادی دولت رها بود. نتیجه هم همان شد که می‌بینیم.

تغییر رئیس بانک مرکزی بی‌تاثیر است

حسینی هاشمی، تغییر رئیس کل بانک مرکزی یا معاونین وی را بی‌تاثیر دانست و اذعان کرد: این اقدامات برای منحرف کردن افکار عمومی است و تنها برای مدت کوتاهی مردم را منتظر می‌گذارد. باید عوامل اصلی و تاثیرگذار را حل کرد. یکی از مهم‌ترین این عوامل تحریم‌های بانکی و فقدان دسترسی کشور به منابع و اعتبارات خارجی است. شکل نگرفتن سرمایه‌گذاری جدید و توسعه نیافتن تولید و اشتغال نیز از دیگر مشکلات هستند.

بحران‌های بیشتری در راه هستند

مدیرعامل اسبق بانک صادرات در ادامه گفت: وقتی تولید توسعه نمی‌یابد و فقط قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند، تقاضای موثر سرکوب می‌شود. انباشت این موضوع در بلندمدت با ایجاد یک بحران کوچک سبب جهش قیمتی خواهد شد. این جهش هم به میزان اختلاف نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد اقتصادی خواهد بود. وقتی نرخ رشد نقدینگی 50 درصد و نرخ رشد اقتصادی دو درصد است، قیمت‌ها 48 درصد افزایش پیدا می‌کنند و کسی نمی‌تواند جلوی این موضوع را بگیرد.

وی ادامه داد: برخی ابزارها مانند دخالت در بازار، سیاست‌های دستوری و سرکوب مالی می‌توانستند این افزایش قیمت را به تاخیر بیاندازند. اما الان حجم این مشکلات افزایش پیدا کرده و ما هر 6 یا 7 ماه شاهد یک بحران و جهش قیمتی هستیم و خواهیم بود.

محکوم به اطاعت

حسینی هاشمی در ادامه به تجارت‌نیوز گفت: روسای بانک مرکزی محکوم به اطاعت از دولت هستند و اگر این کار را نکند عزل می‌شوند. رئیس کل بانک مرکزی باید سیاست‌های پولی را وضع کند و بر اجرای آنها نظارت کند. همچنین نظارت بر سیستم بانکی نیز وظیفه وی است. اما رئیس کل بانک مرکزی در ایران عملا کار خاصی نمی‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: دولت باید برنامه خود را منظم کند. وقتی که مخارج دولت به شدت بالا است، اگر بانک مرکزی بخواهد به وظیفه اصلی خود عمل کند باعث ایجاد یک بحران می‌شود. فرض کنید چک پرداخت حقوق کارکنان آموزش و پرورش یا وزارت بهداشت به بانک مرکزی آمده اما بانک مرکزی حاضر نباشد که این مبلغ را بپردازد. وقتی کارکنان این بخش‌ها حقوق خود را دریافت نکنند، یک بحران جدی بوجود می‌آید. بنابراین یک تورم بالا به چنین بحرانی ترجیح داده می‌شود.

آینده بانک مرکزی با فرزین

این کارشناس اقتصادی درباره آینده فردین در بانک مرکزی گفت: آقای فردین به هیچ وجه نمی‌تواند معجزه کند. ممکن است به واسطه تجربه و دانش خود بهتر از صالح آبادی عمل کند اما نمی‌تواند باعث حل مشکلات شود. زیرا دولت است که انحصار چاپ پول، استقراض و انتشار اسکناس و مسکوکات را دارد و مسئول پرداخت بدهی‌های خارجی است. دولت است که باعث افزایش پایه پولی و نقدینگی بدون رشد تولید ناخالص ملی می‌شود.

حسینی هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: باید در مسائل اقتصادی، اصلاحاتی انجام شود. در حال حاضر حدود 70 درصد اقتصاد ما دولتی است اما میزان وصول مالیات پنج درصد هم نیست. مسائل تحریمی مثل FATF هم مانع دسترسی منابع ایران به منابع بین‌المللی هستند. رئیس کل بانک مرکزی فقط یک قطعه از پازل است و به جای انتقاد از بانک مرکزی، باید از دولت انتقاد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایران

    تنها راه حل کشور مصادره تمام اموال‌ سران کشور و زندانی کردن شان هست این کار رو انجام‌ بدین اگه کشور زبریک ماه درست نشد

  • حافظ صاکی

    تازمانی که بانک مرکزی تابع سیاست های غلط دولت است. هیچگونه تغییرصورت نمی گیرد. بانک مرکزی بایدمستقل ازدولت باشد. نه پیروسیاست دولت

  • حافظ صاکی

    کارهرکس نیست خرمن کوفتن گاونرمی خواهدومردکهن

  • حافظ صاکی

    برای انهدام یک نهادمدیریت رابه افرادنابلدبسپارید. قلک مرکزی نه بانک مرکزی.. چون هروقت دولت به تنگنا می رسد قلک رامی شکند. تاامورخودراراست وریسک کند.

  • قربان سیفی کته شمشیری

    علت خوبیِ اوایل انقلاب که بابِ دلِ همه اقشاربود عدم ارتباط فامیلی وقوم وخویشی درسیستم نوپای اداری بود وهرکسی دچارخطا میشدبدون هیچ عذری عزل یااخراج یامستعفی می شدنداما باگذشت بیش از۴۰ سال ازانقلاب متاسفانه بدلیل وصلتها وارتباطات قوم وخویشی که درمتن مسئولین مملکتی رخ داده دیگه کسی اخراج ، اعدام ، تحریم ، زندان و… نمیشه . خیلی طبیعی حسن میاد، حسین میره. تقی میاد، نقی میره هیچ کس هم نمی پرسه این مدیرنالایق بایددرقبال سوء مدیریتش دردوران تصدی پست بایدبه ملت پاسخگو باشه . اگرمسئولین ومدیران و روسای قوا بدلیل سوء مدیریت تنبیه شونددیگرکسی جرآت نمیکنه بدون برنامه بیادکاندیدبشه چه برسدکه بتواندیابخواهد رای اعتمادبگیرد. فرزین هم یکسال عشق وحال میکنه بعدشم میره بدون دردوخونریزی

  • آیاز

    دلار ۲۸هزار تومانی و از خزانه به دار و دسته خودشان عین روال قبلی تقدیم میکنن اونها هم بیرون به نرخ آزاد چهل تومانی میفروشن به همین راحتی ….

  • ناشناس

    با سلام
    مدت حدود ۳۰ سال است ما در تحریم هستیم و همه مسئولین سیاسی و اقتصادی و…وووو همه به‌وضوح می دانند و می بینند ،علت اصلی این مشکلات اقتصادی سیاست کلان دولت است و تا وقتی که سیاست کلی دولت اصلاح نشود وضع بدتر خواهد و بهتر نمی شود ،مگر نمی گفتند اگر مجلس و دولت یکدست شود سریعا وضع مملکت درست می‌شود و از بحران عبور خواهیم کرد، الان که از هر نظر یکدست شده و همه مسئولین سیاسی از یک جناح و هم طیف هستند ،پس چرا روز به روز وضع بدتر و بدتر از قبل می‌شود و هر سال میگم خوش به حال پارسال ،تا کی می‌خواهند به این منوال ادامه دهند واقعا فریبا جسارت و شجاعی در بین این مسئولین وجود ندارد که پا پیش بگذارد و راه حلی برای تعامل با دنیا پیشنهاد دهد
    تا کی می خواهیم ایران را محصور نگه داریم ،؟!
    تا کی می خواهیم به روسیه و چین بچسبیم !!؟؟ در طول دویست سال گذشته اگر ایران ضربه خورده بیشترین ضرر و ضربه را از سمت روسیه دیده تاریخ گواه این سند است ، در دوره قاجار حدود دو سوم خاک ایران با قردادها و قطعنامه های نگین جدا شد و بخش های زیادی از آن به شوروی سابق الحاق گردیده است
    تنها راه برون رفت از این وضعیت فعلی سیاسی و اقتصادی تعامل سازنده با کشورهای پیشرفته جهان است،
    چرا کشور های کوچک خلیج فارس نیرو گاه اتمی ساختند و می سازند و کسی معترض آنها نیست و طی چهل سال گذشته قطر آنقدر پیشرفت کرده که از شکل و شمایل یک روستا به شکل یک کشور مدرن و پیشرفته در می آید و میزبان المپیک می‌شود،
    چرا ایران با این همه ثروت روز به روز وضع مردمش بدتر و ملتی افسرده شدیم و نخبگان آن به کشور های خارجی فرار می کنند ،؟!!!
    این بالاخره باید سر و سامان بگیرد و درست شود ،پس هر چه زودتر بهتر ،چون تاریخ خود گواه همه چی خواهد بود ،
    تا کی می خواهیم با سیاست غلط روسیه و چین باز بخوریم و منافع ملی مان فدای ندانم کاری بعضی افراد سبک مغز شود ؟!!!
    ببخشید اگر به سبک برره هم دولت خدمت میکردبلاخره بعد از یک دهه باید درست میشد ،
    ارزش پول ملی از همه دنیا پایین‌تر
    آرزوها ی جوانان بر باد رفته واحساس پوچی می‌کنند
    جوان دین گریز و نا امید
    بیکاری و فقر بی داد می‌کند
    طلاق افزایش شد و آمار آن بیشر از ازد‌واج
    آمار سرقت فساد و تن فروشی زنان ( بخاطر فقر ) روز به روز بیشتر
    آمار اعتیاد خصوصا قشر جوان سر سام آور
    آمار بیمار صعب العلاج ( سرطان هان ها ) سرسام آور
    و…وووو وضعیت اقتصادی روز بروز بدتر
    ارزش پول ملی روزبروز کمتر و کمتر.
    واقعا تا کی می خواهند ادامه دهند
    در خصوص توافق اگر دو تا بنگاهی معاملات ملکی می فرستاد باور کن الان توافق انجام شده بود هزینه هم به گردن طرف مقابل می انداختند
    شاید هم منافع عده ای از آقایان که مخالف تعامل با دنیا هستند در همین تحریم‌ها و خالی کردن جیب مردم و کوچکتر شدن سفره ملت است

  • آزاده مرد ،یا حسین ،ع

    با سلام
    مدت حدود ۳۰ سال است ما در تحریم هستیم و همه مسئولین سیاسی و اقتصادی و…وووو همه به‌وضوح می دانند و می بینند ،علت اصلی این مشکلات اقتصادی سیاست کلان دولت و ودر راس بودن آقایان بصورت فامیلی و قوم خویشی بصورت سببی و نسبی است و تا وقتی که سیاست کلی دولت اصلاح نشود وضع بدتر خواهد و بهتر نمی شود
    ،مگر نمی گفتند اگر مجلس و دولت یکدست شود سریعا وضع مملکت درست می‌شود و از بحران عبور خواهیم کرد، الان که از هر نظر یکدست شده و همه مسئولین سیاسی از یک جناح و هم طیف هستند ،پس چرا روز به روز وضع بدتر و بدتر از قبل می‌شود و هر سال میگم خوش به حال پارسال ،تا کی می‌خواهند به این منوال ادامه دهند واقعا فردبا جسارت و شجاعی در بین این مسئولین وجود ندارد که پا پیش بگذارد و راه حلی برای تعامل با دنیا پیشنهاد دهد
    تا کی می خواهیم ایران را محصور نگه داریم ،؟!
    تا کی می خواهیم به روسیه و چین باج بدهیم !!؟؟ در طول دویست سال گذشته اگر ایران ضربه خورده بیشترین ضرر و ضربه را از سمت روسیه دیده تاریخ گواه این سند است ، در دوره قاجار حدود دو سوم خاک ایران با قراردادها و قطعنامه های ننگین جدا شد و بخش های زیادی از آن به شوروی سابق الحاق گردیده است
    تنها راه برون رفت از این وضعیت فعلیِ سیاسی و اقتصادی تعامل سازنده با کشورهای پیشرفته جهان است،
    چرا کشور های کوچک خلیج فارس نیرو گاه اتمی ساختند و می سازند و کسی معترض آنها نیست و طی چهل سال گذشته قطر آنقدر پیشرفت کرده که از شکل و شمایل یک روستا به شکل یک کشور مدرن و پیشرفته در می آید و میزبان المپیک می‌شود،
    چرا ایران با این همه ثروت روز به روز وضع مردمش بدتر و ملتی افسرده شدیم و نخبگان آن به کشور های خارجی فرار می کنند ،؟!!!
    این بالاخره باید سر و سامان بگیرد و درست شود ،پس هر چه زودتر بهتر ،چون تاریخ خود گواه همه چی خواهد بود ،
    تا کی می خواهیم با سیاست غلط روسیه و چین باز بخوریم و منافع ملی مان فدای ندانم کاری بعضی افراد سبک مغز شود ؟!!!
    ببخشید اگر به سبک برره هم دولت خدمت میکردبلاخره بعد از یک دهه باید درست میشد ،
    ارزش پول ملی از همه دنیا پایین‌تر
    آرزوها ی جوانان بر باد رفته واحساس پوچی می‌کنند
    جوان دین گریز و نا امید
    بیکاری و فقر بی داد می‌کند
    طلاق افزایش شد و آمار آن بیشر از ازد‌واج
    آمار سرقت فساد و تن فروشی زنان ( بخاطر فقر ) روز به روز بیشتر
    آمار اعتیاد خصوصا قشر جوان سر سام آور
    آمار بیمار صعب العلاج ( سرطان هان ها ) سرسام آور
    و…وووو وضعیت اقتصادی روز بروز بدتر
    ارزش پول ملی روزبروز کمتر و کمتر.
    واقعا تا کی می خواهند ادامه دهند
    در خصوص توافق اگر دو تا بنگاهی معاملات ملکی می فرستادن باور کن الان توافق انجام شده بود هزینه هم به گردن طرف مقابل می انداختند
    شاید هم منافع عده ای از آقایان که مخالف تعامل با دنیا هستند در همین تحریم‌ها و خالی کردن جیب مردم و کوچکتر شدن سفره ملت است

  • بهلول

    خدا قوت به مسولین ایران،
    که بدون جنگی کشور دارند ویران میکنند

  • ناشناس

    چهل سال دیگر هم بگذرد تا زمانی که از کارشناسان مجرب و اقتصاددان استفاده نکنیم بهتر نخواهد شد الان در ایران شاگرد بجای استاد نشسته و استاد جای شاگرد و این شاگرد استاد خلاف انچه استاد میخواد درس بده درس را به بی راهه میبرد چون چیزی از درس نمیداند الان دقیقا دولت و دولتهای قبل به این شکل بوده و هست درست بر عکس شده این استاد هست که به شاگرد که خودش را جا زده باید باید گزارش بدهد حالا فرض کنید این استادان هر چه گزارش کنند این شاگرد به اصطلاح استاد چیزی می‌فهمد نخیر هر گز بخاطر همین همه چیز داره به فنا میر تا به این شاگرد نادان بفهمانند که جای تو استادی نیست چه رصد به اقتصاد و فهمیدند مشکلات کشور و کرداری هزار سال دیگر هم بگذرد درست نخواهد شد پایه و اساس اشکال دارد