کد مطلب: ۶۳۷۰۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رقابت ایران و ونزوئلا در بازار نفت/ جایگاه نفت روسیه چه می‌شود؟

رقابت ایران و ونزوئلا در بازار نفت/ جایگاه نفت روسیه چه می‌شود؟

حمله روسیه به اوکراین و پس از آن اعمال تحریم‌های نفتی علیه روس‌ها، جهان را با احتمال بروز بحران انرژی مواجه ساخت. در این میان ایران و ونزوئلا برای پر کردن جای خالی روسیه در بازار نفت وارد رقابتی پنهان شده‌اند. اما جایگاه روسیه در بازار انرژی در نهایت به کدام کشور می‌رسد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با تحریم روسیه توسط آمریکا و بریتانیا حالا جهان باید خود را آماده مواجهه با بحرانی جدید کند؛ بحران انرژی. در این میان اما ایران و ونزوئلا می‌کوشند تا منجی بازار نفت و انرژی جهان شوند. اما در این رقابت کدام کشور پیروز می‌شود؟

یک موسسه انگلیسی ارائه‌دهنده آمار بازار انرژی گزارش داد که ایران در ماه فوریه، روزانه دو میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه نفت تولید کرد. این میزان حدود ۴۰ هزار بشکه بیشتر از میزان نفتی است که ایران یک ماه قبل از فوریه تولید می‌کرد.

البته اوپک‌پلاس هم در ماه پیش تولید نفت خام خود را ۳۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داد. رشد تولید نفت ایران و اوپک‌پلاس درست زمانی اتفاق افتاد که روسیه به اوکراین حمله کرد. پس از آغاز جنگ، آمریکا صنعت نفت روسیه را تحریم کرد. این در حالی است روسیه حدود ۴۰ درصد انرژی اروپا را تامین می‌کند. در نتیجه این تحریم‌ها می‌تواند منجر به بروز بحران انرژی در جهان شود.

کاخ سفید به همین دلیل هیاتی را راهی ونزوئلا کرد تا درباره جایگزینی نفت ونزوئلا با نفت روسیه مذاکراتی کنند. ونزوئلا در چند ماه اخیر، با سوآپ نفت سنگین خود با میعانات نفتی ایران، توانست توان تولیدی خود را افزایش دهد و حالا رئیس اتاق نفت ونزوئلا مدعی است می‌تواند تولید نفت خود را به حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز برساند.

حالا ما با سه داده مواجه هستیم؛ افزایش تولید نفت ایران، افزایش تولید نفت اوپک‌پلاس و افزایش تولید نفت ونزوئلا. ونزوئلا و ایران جزو دارندگان منابع نفتی هستند که تحریم‌ها باعث شد نتوانند نفت زیادی تولید و صادر کنند.

اما چند روز پیش آمریکا شرایطی برای رفع تحریم ونزوئلا فراهم و بخشی از تحریم‌های ایران را هم لغو کرد. بنابراین، می‌توان حدس زد احتمالا آمریکا قصد دارد بحران انرژی اروپا یا بحران انرژی خود را با استفاده از نفت این کشورها رفع کند.

نفت روسیه از بازار خارج می‌شود؟

روسیه هم در این مدت ساکت نماند. نخست وزیر روسیه تهدید کرد در صورت قطع منابع روسیه، قیمت نفت در این کشورها به بشکه‌ای ۳۰۰ دلار می‌رسد.

از زمان حمله روسیه به اوکراین تا به امروز، قیمت نفت تا مرز ۱۴۰ دلار هم پیش رفت که طی ۱۲ سال اخیر بی‌سابقه است. بحران میان روسیه و کشورهای اروپایی به جایی رسید که روسیه اعلام کرد خط لوله اصلی انتقال نفت روسیه به آلمان را می‌بندد.

به همین دلیل هم به نظر نمی‌رسد که روسیه، به راحتی اجازه دهد شیر گاز به سوی اروپا باز شود تا موقعیت استراتژیک خود را از دست ندهد.

مصائب قرارداد ایران با روسیه

اما روسیه چگونه از فروش نفت و گاز ایران ممانعت می‌کند؟ مرداد ماه امسال، ایران و روسیه قراردادی ۲۰ ساله منعقد کردند. منابع ثانویه می‌گویند طبق این قرارداد، روسیه می‌تواند عملا بر قیمت گاز ایران و مشتریان ایران نظارت کند.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه خبر تبعات تحریم نفت روسیه برای ایران را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.